Började monteringen av altandörrar idag. Men körde lite fast på att vi ej lyckades lyfta av dörrbladen från gånjärnen. Lyckas inte hitta några instruktioner för om det finns någon spärr på Gealan s9000 dörrar och ville inte skruva för mycket på alla skruvar.
Den lilla skruven som jag trodde var en låsskruv visade sig vara justering för hur hårt dörrbladet stänger mot karmen.
Finns det någon som har en idé eller länk till en instruktion?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Den lilla skruven som jag trodde var en låsskruv visade sig vara justering för hur hårt dörrbladet stänger mot karmen.
Finns det någon som har en idé eller länk till en instruktion?
Kom att tänka på en sak också, du vet att den där dörren är rejält tung va?
Har jobbat på elitfönster och en helglasad altandörr kan väga uppemot hundra kilo..
Prova att använda en kofot att lyfta med, då ser du om det är i gångjärnet den sitter fast eller om den bara är för tung..
Har jobbat på elitfönster och en helglasad altandörr kan väga uppemot hundra kilo..
Prova att använda en kofot att lyfta med, då ser du om det är i gångjärnet den sitter fast eller om den bara är för tung..
Allvetare
· Västra Götalands
· 848 inlägg
Monterade denna dörren idag. Hade först tänkt montera karm och dörrblad separat. Men då vi inte lyckades separera dem så lyftes hela på plats. Enkeldörr 10x21 gick bra. Men pardörr 20x21 kommer nog inte gå att lyfta på plats på samma sätt. Hittade en pdf för joker gångjärnen som sitter på dessa dörrar.
Verkar som både sw2 och sw2,5 skruvarna skall skruvas ur för att dörrbladet skall gå att lyfts av. Känns dock som sw2,5 skruven kommer gå av om jag tar i mer för att lossa den mer än justeringen av tappen tillåter.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Verkar som både sw2 och sw2,5 skruvarna skall skruvas ur för att dörrbladet skall gå att lyfts av. Känns dock som sw2,5 skruven kommer gå av om jag tar i mer för att lossa den mer än justeringen av tappen tillåter.
Trots instruktionerna ovan gick vi bet på att lyfta av dörrarna från karmen. Detta trots några kloka huvuden som skruvat och lyft. Så vi gjorde helt sonika så att dubbeldörren bars på plats med dörrbladen i. Tur man har en stark fru och vänner.
Starkt jobbat!A Anderscurl skrev:
Vet att vi hade pardörrar på närmare 200 kilo i produktionen
Om det inte gick att lyfta av dörrbladet med hjälp av en hävarm så brukar man få plocka ur gångjärnstappen men nu har ni redan löst det.
Postar en annan beskrivning av gångjärnen.
https://www.medos.pl/pdf/catalogues/medos-catalog-4.pdf
Postar en annan beskrivning av gångjärnen.
https://www.medos.pl/pdf/catalogues/medos-catalog-4.pdf
För att tråden ska få ett avslut så kan jag lämna följande info. Efter kontakt med tillverkaren så visade det sig att dessa gångjärn på Gealan S9000 dörrarna ej är delbara. Med andra ord så monteras karmen med dörren/dörrarna i. Efter att första dörren kom på plats så gick det ändå smidigt att montera trotts vikten.