Började monteringen av altandörrar idag. Men körde lite fast på att vi ej lyckades lyfta av dörrbladen från gånjärnen. Lyckas inte hitta några instruktioner för om det finns någon spärr på Gealan s9000 dörrar och ville inte skruva för mycket på alla skruvar. Närbild på monteringen av en Gealan S9000 altandörr med fokus på gångjärnen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Altandörrs gångjärnsdetaljer för Gealan s9000, felaktigt antagen justeringsskruv synlig.
Skapa konto

Den lilla skruven som jag trodde var en låsskruv visade sig vara justering för hur hårt dörrbladet stänger mot karmen.
Finns det någon som har en idé eller länk till en instruktion?

Det sitter inte låsskruvar i hyllorna som tapparna går in i?
Ser så ut på bilderna?

Det lilla hålet på den vita lackade ytan av gångjärnen.
Är det en skruv i den?
Har du ett till sånt hål på motsatta sidan?

Ymer Ymer skrev:
Det lilla hålet på den vita lackade ytan av gångjärnen.
Är det en skruv i den?
Har du ett till sånt hål på motsatta sidan?
Ser ut som det på bilderna och ser ut som att det sitter en till 90 grader förskjutet, skulle tippa på att det är låsskruvar för tappen..

Insexnyckel i en skruv på en vit fönsterram, med en annan skruv synlig till höger, fönster öppet utåt.
Skapa konto

Skruvar jag på denna så vinklar det på den invändiga tappen. Den andra stoppskruven som syns till höger verkar jag inte vad den gör. Har testat att skruva ur dem helt utan resultat.

Kan vara så att den skruven måste lossas för att kunna lyfta av dörren?

Kom att tänka på en sak också, du vet att den där dörren är rejält tung va?
Har jobbat på elitfönster och en helglasad altandörr kan väga uppemot hundra kilo..
Prova att använda en kofot att lyfta med, då ser du om det är i gångjärnet den sitter fast eller om den bara är för tung..

Jag tror att du lossar dörrbladet på ett enkelt sätt med skruvar som sitter bakom gångjärnens täcklock.

• Instruktionsbilder för justering av dörr med gångjärn och täcklock, inklusive skruvjusteringar.
Monterade denna dörren idag. Hade först tänkt montera karm och dörrblad separat. Men då vi inte lyckades separera dem så lyftes hela på plats. Enkeldörr 10x21 gick bra. Men pardörr 20x21 kommer nog inte gå att lyfta på plats på samma sätt. Hittade en pdf för joker gångjärnen som sitter på dessa dörrar.
Instruktionsbilder för justering av dörrgångjärn för plastdörrar med angivna verktygsstorlekar.
Skapa konto
Instruktionsguide för montering av dörrgångjärn 'Joker' med steg-för-steg-bilder och märkning av skruvtyperna SW 2 och SW 2,5.
Skapa konto

Verkar som både sw2 och sw2,5 skruvarna skall skruvas ur för att dörrbladet skall gå att lyfts av. Känns dock som sw2,5 skruven kommer gå av om jag tar i mer för att lossa den mer än justeringen av tappen tillåter.

Trots instruktionerna ovan gick vi bet på att lyfta av dörrarna från karmen. Detta trots några kloka huvuden som skruvat och lyft. Så vi gjorde helt sonika så att dubbeldörren bars på plats med dörrbladen i. Tur man har en stark fru och vänner.

A Anderscurl skrev:
Trots instruktionerna ovan gick vi bet på att lyfta av dörrarna från karmen. Detta trots några kloka huvuden som skruvat och lyft. Så vi gjorde helt sonika så att dubbeldörren bars på plats med dörrbladen i. Tur man har en stark fru och vänner.
Starkt jobbat!:strong:
Vet att vi hade pardörrar på närmare 200 kilo i produktionen :seenoevil:

• Gilla
Anderscurl
  • Laddar…
För att tråden ska få ett avslut så kan jag lämna följande info. Efter kontakt med tillverkaren så visade det sig att dessa gångjärn på Gealan S9000 dörrarna ej är delbara. Med andra ord så monteras karmen med dörren/dörrarna i. Efter att första dörren kom på plats så gick det ändå smidigt att montera trotts vikten.

• Gilla
Härryda2015
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.