Kan man smörja "piggen" på radiatorn? Typ med 5-56 eller W40? Har ett element där piggen inte rör sig när termostaten vrids.
 
Hej Byggcalle

Många förslag, jag läste din sammanfattning men jag saknar en punkt där.
Jag hade ett liknande problem. Det blev altid luft på övervåningen framför allt på hösten när acctanken varit kall.
kallt vatten tar mindre plats därför sjunker trycket i systemet och vattnet på övervåningen rinner ner, för att motverka detta tryckfall så har du ett expantionskärl. Om mottrycket är fel där så får du problem så var det för mig.

Jag kollade vad det skulle vara för tryck i expantionstjärlet och kontrollmätte, för lågt!!
Du måste ha systemtrycket på noll när du kontrollmäter kärlet och är det för lågt tryck så är det bara att pumpa och under hela tiden du pumpar så måste systemtrycket vara på noll, när du fått rätt tryck(0,5 bar i mitt kärl) så är det dags att fylla på systemet. Man kan få pumpa mycket!!

Efter att jag gjort detta så har jag inte behövt lufta några element:)

Mvh Johan
 
byggcalle skrev:
Glömde säga att även om jag satt termostaterna på min på bottenvåningen men ändå så är radiatorerna varma... Bra mycket varmare än på övån. Frågade en VVS-firma om de trodde att termostaterna var trasiga men det trodde han inte "dom går nästan aldrig sönder"...

Angående porlandet i handdukstorken så har jag alltså aldrig fått det att sluta. Släpper ut så att det står en stråle med vatten och hör ingen luft komma ut men likt förb... börjar det porla när jag sätter på pumpen igen. Är högsta punkten i huset (en och en halv våning)
Så vitt jag förstått så skall man inte stänga av c-pumpen innan avluftning, för hur får man då ut ev luft som ligger och "pyrar" i något krök i rörledningen innan den når avluftvenilen? :S
Själv låter jag c-pumpen gå när jag avluftar och detta har ju funkar bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.