Hade en rörmokare hemma eftersom expansionskärlet var kass (för ca två år sedan). Han fixade det och satte samtidigt dit ny säkerhetsventil. Frågade ut hur jag skulle lufta av och hoppas därför jag gör rätt:

- Vid lågt tryck fyller jag på till ca 0.7 bar (från om med idag ska jag nog öka till 1 bar). Rörmokaren visade mig en påfyllningsventil (innan det fyllde jag på med vattenslang men det är ju inte rätt).
- Stänger av cirkulationspumpen och avvaktar ca 30 min
- Luftar av nerifrån (har hoppat över radiatorerna nere ibland eftersom jag alltid fått klart vatten utan bubblor)
- Två av tre radiatorer brukar ge svart vatten med bubblor i början vid första avluftningen per säsong samt bubblor. Håller på tills klart vatten och Inge bubblor.
- Handdukstorken på övervåningen är jag skeptiskt till. Det kommer alltid klart vatten men kan inte säga att jag märkt att det kommit någon luft. Däremot brukar det nästan alltid "porla" (dvs låta) om denna vilket givetvis kan indikera på problem. Själva avluftningspipen sitter fast med gängtejp (kan vara otät?).
- upprepar avluftningarna ett par gånger (men porlandet i handdukstorken brukar alltid återkomma - det går inte heller att spärra denna).

Inget vatten har läckt ut (via säkerhetsventilen iaf). Har en burk under för att kolla detta för tillfället. Vet att rörmokaren knackade på expansionskärlet för att kolla om det var luft i - kommer dock inte ihåg hur det skulle låta. Borde väl låta lite dovare i överkant jämfört med i underkant pga av luften?! (Rörmokaren fick fylla på sist).

Jag ska hålla koll på trycket och försöka med övriga tips..
 
När jag luftar har jag för mig att trycket sjunker ganska fort.. Det är kanske så att jag ska kolla över expansionskärlet igen... Skulle ändå gärna vilja förstå mig på varför jag inte får tyst på handdukstorken (för det måste väl vara luft som gör att det låter??).
 
Hej! Det ser ut att vara ganska nytt det där när man tittar på kopplet.Om du får för varmt nere på undervåningen och att värmen inte räcker till övervåningen trots att du ställer ner på termostaterna så tror jag att kopplet står på max.Det är muttern(täcklocket) som du kan skruva bort och där sitter en insexskruv som du skruvar inått på kopplet för att sänka värmen.Du måste öka flödet till övervåningen och minska till undervåningen.Kör på tryck 1.0.Vad är det för märke på termostaterna?Ser ut som danfoss 2990.Om du skruvar ut dom på max (läge 5 ) så ska det inte vara något glapp mellan piggen på
ventilhuset och känselkroppen på termostaten.
 
Redigerat:
Om det fortfarande kommer svart vatten vid avluftning har systemet aldrig blivit ordentligt renspolat. Då cirkulerar det ofta runt smuts i systemet som gör att termostaterna inte fungerar som de ska och det finns risk att cirkulationspumpen skär ihop. Kolla om det finns något smutsfilter på returen vid pannan. Stäng i så fall ventilerna på båda sidor om detta och kontrollera silen. Byt ev allt vatten i systemet minst ett par gånger och se till att den svarta sörjan följer med ut vid tömning.
 
växelventil skrev:
Hej! Det ser ut att vara ganska nytt det där när man tittar på kopplet.Om du får för varmt nere på undervåningen och att värmen inte räcker till övervåningen trots att du ställer ner på termostaterna så tror jag att kopplet står på max.Det är muttern(täcklocket) som du kan skruva bort och där sitter en insexskruv som du skruvar inått på kopplet för att sänka värmen.Du måste öka flödet till övervåningen och minska till undervåningen.Kör på tryck 1.0.Vad är det för märke på termostaterna?Ser ut som danfoss 2990.Om du skruvar ut dom på max (läge 5 ) så ska det inte vara något glapp mellan piggen på
ventilhuset och känselkroppen på termostaten.
Ja det ska vara Danfoss (osäker på nummer) där uppe. Var på insexskruven i de två kallaste rummen på övervån för ett bra tag sedan-men som du säger måste jag troligen också minska där nere också.
På undervåningen är det dock MMA och lite andra radiatorer (koppel?) men ska vara av samma typ.
Har läst att MMA termostater ev kan bli dåliga efter ett par år till skillnad från Danfoss?!
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=27730.0

Börjar också bli fundersam på om systemet verkligen är rätt intrimmat från början. Övervåningen är inredd i efterhand, det har jag märkt eftersom jag fått rätta till el samt installera ventilation. Det kan kanske vara så att dom slarvat även med värmen...

Skruvar jag ut max nere i köket på (MMA läge 7) ser jag att det är glapp - höftar till med 0,4 mm! Först när jag vrider till ca läge 3-4 börjar den trycka in piggen (då är det dock 22 grader i rummet). Bra/dåligt?
 
Josth skrev:
Om det fortfarande kommer svart vatten vid avluftning har systemet aldrig blivit ordentligt renspolat. Då cirkulerar det ofta runt smuts i systemet som gör att termostaterna inte fungerar som de ska och det finns risk att cirkulationspumpen skär ihop. Kolla om det finns något smutsfilter på returen vid pannan. Stäng i så fall ventilerna på båda sidor om detta och kontrollera silen. Byt ev allt vatten i systemet minst ett par gånger och se till att den svarta sörjan följer med ut vid tömning.
Det kommer "bara" svart vatten första gången jag luftar av varje höst - men helt klart kan du ha rätt. Som jag skrev i ett annat svar kan systemet "installerats" i två etapper, och inte allt för otroligt på fel sätt (dvs ej renspolat). Var bör man hitta smutsfilter? Överst har jag pumpen som står på vv-beredare. Och under vv-b hittar man expansionkärl samt påfyllningsratt. Det finns även påfyllningskran direkt på c-pumpen men så behöver jag koppla på slang.
Ser inget filter...

Hur gör man för att tappa ur systemet?
 
Ser att trycket gått ner från ca 1,4 till 1,25 bar på tre dagar. Ser inget läckage vid c-pumpen och tempen ligger fortfarande runt 30 grader...

5ae0ad64-436c-e022.jpg
 
Har du luftat? Då kan trycket sjunka, de kan också som jag förstått på mina slingor sjunka lite innan det stabiliserar sig, kanske är syre som tar sig ut i små hål, mindre än läckage :)

Det du även kan testa, om du fortfarande inte får varmt där uppe är:

1. Stäng av elementen nere helt nån timme, säkrast med strypningen eller med termostaten, då ska du få värme uppe.
2. Testa att höja cirkulationspumpen ett snäpp, vilket jag egentligen inte tror du ska behöva om du inte har jättelånga slingor, men som test och se om du får värme uppe.

Jag har även läst att om man höjer hastigheten på pumpen så slås luftbubblorna ner till mindre och lättare vandrar till högsta punkten i systemet, rätt eller fel får någon annan avgöra :)
 
"Hur gör man för att tappa ur systemet?" Svar: Läs igenom bruksanvisningen för just den pannan för att se var de olika kranarna sitter och används. (I annat fall tillkalla service som kan det märket). Gå igenom värmeritningen för huset och kolla att alla slingor är rätt installerade och injusterade. Kan finnas en liten droppläcka någonstans i systemet.
 
Orkar inte läsa alla svar så du kanske redan fått detta.
Har du kollat att radiatorerna är rätt kopplande, det kan hända att vattnet går bakvägen i någon radiator och då får du problem.

Anders
 
När man ska lufta så ska alla radiatorerna vara fullt öppna och varje radiator måste luta lite så att luftnippeln är på högsta punkten och man börjar på nedervåningen och går uppåt..Om handukstorkens luftnippel inte sitter på högsta punkten så kan man om man är lite händig få på en bit slang som man tätar runt luftnippeln och en liten ventil i andra änden så att man kommer upp på högsta punkten på handukstorkenden slangbiten plockar du givetvis bort när du anser att du är klar .Känn på rören som går upp mellan vån. så att tempen känns ok i nedre delen av kopplet brukar det sitta ett mutterlock som man försiktigt kan ta bort och innanför där siiter det en avstängningsventil(insex) som man kan stänga av bara den radiatorn ,det kan ju hända att installatören inte skruvade ut den tillräckligt och då får du ju ett dåligt flöde genom radiatorn men som många påpekat förut så ska man ju inte behöva lufta systemet mer än en gång så var systematisk . Ettrörssystem då är alla radiatorer seriekopplade .tvårörs då finns det en tilloppsledning och en returledning vilket är att föredra.

Lycka till
 
Redigerat:
Om du måste lufta systemet varje år och trycket dessutom sjunker så har du läckage. Ett tätt system behöver du aldrig lufta (förutom när man kopllar in eller ur något såklart). Får du dessutom svart vatten så sitter nog läckaget inne i pannan. Innan du gör något annat så fokusera på att hitta läckan!

När du vet att systemet är tätt så kan du kolla på värmen på övervåningen. Var satt luftnippeln på handdukstorken, satt den på högsta punkten? (det borde den ju ..).

Lycka till!
 
Vissa radiatorer har en ventil/kran i nederkant. För att balansera systemet. Stryper de för mycket kan det bli kalt.
 
Mycket om tryck, fjädrar mm men har du verkligen luftat på rätt sätt? Många gånger lockas man att stänga när vattnet kommer, men låt det rinna! En liter eller fler är säkrare. HAr du en fast anslutning är det inga problem att ersätta- Värre om en slang skall kopplas till, för då blir det lätt lite luft igen.
 
Hej!Om du har ett glapp så är dom nog inte rätt monterade,Skruva ut dom på max och lossa på dom och justera så känselkroppen på termostaten träffar piggen på ventilen sedan lås dom.Du ska kunna stänga dom helt så flödet stryps annars gör dom inge nytta.Försök trimma in ditt system med termostaterna helt öppna
öka flödet till övervåningen.Stäng inte av cp när du luftar.
Ps:Om du skruvar av termostaterna så tryck några gånger på piggen på ventilen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.