Ja, gud förbjude att en "ingetgör" har gjort fel ;)
 
Gynteri
Är det ens annolikt att varje enskild villa kräver unika ingetgörsberäkningar :p
 
Gynteri
hnurre skrev:
Hm...

Jag har själv ett hopkok av kompaktradiatorer (som tidigare ägare försökt köra lågtemp på värmepump) och golvvärme. Idag funkar det ganska bra, eftersom jag lärt mig hur det funkar. Obs: Jag skriver inte "lärt mig hur systemet funkar", för det är knappt ett system – men det funkar!
Jasså, du har golvvärme. Det finns även hus som är byggda med takvärme. En kan undra hur det såg ut i skallamentet på den ingenjörn :cool:
 
Det här kan ju bli hur kul som helst! Vilka fler har bubblor i elementen? Eller i kranen? Hiii Hiii :)
 
Kände jag. Han brukade var a ihop med Norsken , Dansken å Tysken.:p
Alla förlorade utom Bellman! Vem vinner här på detta Forum?
Den som käftar bäst och räknar sämst? Ta och dra ett gammalt lakan över er och sluta käbbla!
 
Har haft problem med att få värme i delar långt ut i systemet. Hjälpte med att öka flödet, d.v.s. farten på cirkulationspumpen.
 
Nu är det mycket flams fram och tillbaka. om stiftet rör sig 1mm så är det för lite. Knacka lite på dem, så kanske dom kommer igång. trycket bör ligga på strax över baren så du får lite tryck i systemet. Det är väldigt sällan man behöver stänga av cp när man luftar. räcker oftast att lufta på övervåningen. Om trycket sjunker fast du låtit systemet vara ett par dagar så har du en läcka. Då gäller det att leta... Kan du höja flödet på cp så gör det för att testa om du får upp värmen.
Ta reda på om du har ett eller tvårörsystem. Har du 2rörsystem så stäng elementen på undervåningen och vrid upp värmen på pannan så du får ut varmt vatten i kretsen och känn så elementen blir varma där uppe.
Lycka till
 
Byggde själv ett hus 1990 med radiatorer från Rinkarby rör, ser ut som dem på bilden, vi fick inte heller drag i värmen på ovanvåningen. Efter många desperata försök att få igång det på ovanvåningen monterade jag bort handdukstorken , vi misstänkte att det var där felet satt.
Det visade sig att handukstorken var helt packad med "skit", typ som rostflagor. Det kunde inta vara rören, de var Pex-slang, det kunde bara vara elementen eller handdukstorken själv som detta kunde komma ifrån. Vi blåste ur "geggan" och satte ihop allt igen, efter det fungerade allt bara fint en jäkla värme uppe.
 
Har du slutet expansionskärl (en liten trycktank)?
Vi har det och där har vi också problem med luft i systemet.

Orsaken är denna:
Troligen är inte gumiblåsan i trycktanken hel utan luft från den läcker ut i systemet som gör att vi ständigt måste lufta.
Dessutom, när blåsan tappat all luft så finns inte längre nån expansionsmöjlighet i systemet. Detta resulterar i att när trycket stiger (pga varmt/kallt system) så dumpar systemet ut vatten genom nån övertrycksventil. Detta resulterar i sin tur att systemet tappar sitt grundtryck och det blir svårt att få cirkulation på övervåningen tills man fyllt i mer vatten så trycket ökat igen (som sen resulterar i att vattnet dumpas ut igen, suck).

Tyvärr kan man inte enkelt kolla om blåsan är hel och har rätt tryck, för att kolla den behöver resten av systemet vara trycklöst. Sen kan man kolla och ev pumpa upp blåsan igen.
Det här är förstås en av de saker jag borde fixat under sommaren inser jag nu. :@
 
Hej frippegubben Är du säker på att det är blåsan som är trasig,Du kan kolla det genom att ta bort det svarta
plastlocket som sitter i botten på ditt exspansionskärl (om det finns något lock) där sitter det en ventil som är
likadan som på dina bildäck,Tryck till på den LITE snabbt kommer det luft=helt kommer det vatten=trasig.Det kan vara din säkerhetsventil som småläcker.Ditt förtryck ska inte ligga högre än ditt systemtryck då sjunker ditt systemtryck snabbt.Om du kör på 1.0bar så borde du ha ett förtryck på 0.6bar.
 
Gynteri
OK! Sluta käbbla, var det.

Indikationer: Det är fel på "skiten".

Trolig orsak: Något har gått sönder.

Alternativ orsak: Någon har gjort fel från början.

Åtgärd: Starta i tid och gör rätt från början :S

Alternativ åtgärd: Kartlägg hur systemet är konstruerat och påbörja systematisk felsökning.
 
växelventil skrev:
Hej frippegubben Är du säker på att det är blåsan som är trasig,Du kan kolla det genom att ta bort det svarta
plastlocket som sitter i botten på ditt exspansionskärl (om det finns något lock) där sitter det en ventil som är
likadan som på dina bildäck,Tryck till på den LITE snabbt kommer det luft=helt kommer det vatten=trasig.Det kan vara din säkerhetsventil som småläcker.Ditt förtryck ska inte ligga högre än ditt systemtryck då sjunker ditt systemtryck snabbt.Om du kör på 1.0bar så borde du ha ett förtryck på 0.6bar.
Nåt är fel med den, det är helt klart. Säkerhetsventilen är bytt, trodde det var det som var felet när systemet dumpade ut vatten den vägen.
Jag kollade även trycket i blåsan när systemet var trycklöst och det var inte nåt i den. Pumpade då upp den enligt instruktion och sen funkade det bra resten av vintern. Dock fortsätter det att behöva luftas, så jag misstänker att det sakta med säkert läcker ut igen.
 
Jag har också haft problem att få upp värmen till övervåningen. Efter att ha luftat mig blodig och fullständigt dissekerat termostaterna vände jag mig till rörmockaren. Min orsak berodde på olika rördimensioner där källare och mellanvåning har mycket grövre dimensioner än övervåningen. Om ett hus har olika rörstorlekar kan du få ”getingmidjor”. I mitt fall berodde detta på en tillbyggnad samt en bergvärmeinstallation där man snålat och använt allt klena kopparrör. Då radiatorvattnet alltid tar den enklaste vägen får du inte upp varmvattnet till övervåningen. Min lösning var att sätta in en extra cirkulationspump efter ack.tanken som trycker upp vattnet på övervåningen. Jag har det nu så varmt att inte ens frugan klagar längre.
 
Helt otroligt vad många som kommenterat - uppskattar all hjälp.

Ska försöka summera lite.

Systemet verkar tappa lite tryck utan att jag luftar av. Ska försöka felsöka ev läcka. Inget vatten i närheten av cp eller säkerhetsventil vad jag sett dock...

Ritningar fick vi inga när vi flyttade in, varken över el, värme eller ventilationssystem. Dumt? Ja.

Övervåning är tydligen inredd av förste ägaren själv. Risk för fel? Ja. Kan vara fel dimensioner (tror dock inte det). Eventuellt dåligt genomsköljt.

Handdukstorken på övån har luftnippel i högsta punkt.

Kan vara så att jag låter vatten sprita för kort tid vid avluftning. Ska testa längre men anledningen är att jag tycker trycket fått ner för mycket då och rörmokaren jag hade hemma sa att det inte vara bra att fylla på nytt vatten för ofta, trots slutet system - eftersom det alltid kommer in lite luft i nytt vatten.

Har alltid cp avstängd vid avluftning. Låter vattnet spruta tills det inte är svart längre men knappt mer (försöker lyssna efter bubbel också såklart).

Väldigt tacskam för all feedback - det kommer ta ett tag att testa av olika tips ni gett.

Kan säkert bli så att jag försöker få hit rörmokare igen. Inbillar mig inget annat än att jag är amatör på detta men det är svårt att hitta någon som både är ledig och som man kan lita på. Är också intresserad av att lära mig...

Nu är trycket nere i ca 1,1 vilket får mig orolig. Läcka på något sätt är jag väldigt rädd för - eller kan det vara exp-kärlet som är kass igen? Lutar kanske åt rörmokare tidigare än jag trodde...

Exp-kärl
5ae0ad64-e008-24da.jpg
 
Och hur roligt är det att ha ett boende med en uppvärmning som är "knappt ett system – men det funkar"? Kan bara svara för mig själv men jag tror dom flesta delar min uppfattning när jag påstår att man vill ha en termostat på väggen där man ställer temperaturen och så får man den temperaturen inomhus. Men det kanske finns dom som upplever det som spänning i vardagen att springa runt i huset och vrida på radiatorventiler och ställa om shuntar efter hur utomhustemperaturen ändras;-). Idag finns det dock teknik som kan göra detta åt oss.

För att återgå till ämnet så kan man inte upphäva fysikens lagar. Ett system som i grunden är anpassat efter en ursprunglig byggnad kommer aldrig att bli lika bra eller bättre när man gör ändringar i det i form av extra radiatorer eller liknande. Det är lika självklart som när folkvagn tar fram en ny bilmodell och lägger x antal miljoner på att prova fram rätt typ av avgassystem. Om kunden sedan byter till ett avgassystem från en Volvo, hur tror ni det kommer att fungera? Eller om man drar en extra slang från värmepaketet till skuffen, ecc´n kommer troligtvis inte att gilla detta och reglera helt fel temperatur i kupén.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.