Trodde också att jag fått ur all luft men blev väldigt förvånad när jag skulle byta luftningsnipplar på mina radiatorer. Systemet hade varit tömt och påfyllt när vi hade ändrat lite i systemuppbyggnad. När jag skruvade ur nippeln sköt det ut ordentligt med luft trots att jag hade luftat innan. Har nu lärt mig att man måste öppna nippeln flera varv så det blir ordentlig "sprutt".
Generellt sett är vi hemmapulare alldeles för försiktiga.

Avstängd cirkulationspump är också viktigt om du ska kunna få fatt på all luft.

Att endast röra "pinnen" i ventilen när du skruvat av termostaten 1 mm känns väldigt lite. Mina rör sig 4-5 mm när jag motionerat dom.

Precis som sagt i tidigare inlägg är det viktigt att kolla returventilen, speciellt om det är ett enrörssystem.
Hade limnade problem med ett element som inte ville bli varm över hela ytan. Efter lite ordnande med returventilen funkar det bättre.
 
Vattnet ska vara svart, det betyder att det är "dött", det äter då ej sönder rören genom korrosion.
Låt pumpen gå vid avluftning. Och lufta endast vid handdukstorken.
 
Gynteri
Av bilderna att döma så har du ett 1-rörsystem. Handdukstorken ser ut att ha raka rör utan koppel. Om slingan till övervåningen är rätt utförd så ligger handdukstorken före övriga radiatorer. Resultatet blir i så fall att de efterföljande radiatorerna aldrig blir varmare än returen från handdukstorken. I den händelse detta är fallet måste du montera ett 1-rörskoppel på handdukstorken.
 
Jag tycker också att någon millimeter på ventilen låter lite.
Jag har själv haft liknande problem och då visade det sig att 22 av 23 ventiler kärvade.
Jag tog loss packboxen och mökade runt på ventilkroppen med en skruvmejsel sen fungerade det perfekt.
Det märks ganska fort om det kärvar när man gör så för det liksom knäpper till när det släpper.
Och så misstänker jag att du inte har någon luft i expansionskärlet.
Men fixa ventilerna först.
 
Jag hade samma problem , det finns ett filter som ser ut som en fingerborg kan man säga om det är igensatt stoppar det flödet upp till övervåningen, för att komma åt detta filter måste man ha ett verktyg som man kan ta bort en klämring ser ut som en tång med 2 st spetsiga gripar, som sagt sök efter ett filter som har med flödet till övervåningen att göra .
Lycka till

Brazze

byggcalle skrev:
Har bott i vårt hus ett par år nu men lyckas inte med värmen. Har elpanna och vattenburen värme. Huset är från 93.

Får varje höst lufta av radiatorerna men luckas inte få bort "porlandet" i handdukstorken på ö-våningen (se bild).
Detta trots att jag luftat av upprepade gånger och stängt av c-pumpen en god stund inför varje avluftning.

Problemet är att det är väldigt varmt på bottenvåningen men kallt på övervåningen. Har testat med att fylla på mer vatten för att få högre tryck och det ger väl delvis resultat-vet dock inte hur högt tryck man bör/vågar ha.

Termostaterna på bottenvåningen står på minsta möjliga och tvärtom på övervåningen men det verkar inte hjälpa.

Några tips? Finns det något medel man kan blanda i för att minimera luft i systemet? Hur kan det vara så att jag behöver fylla på med nytt vatten (som i sin tur troligen innehåller luftbubblor) varje säsong? Läckage/otäthet?

[bild][bild][bild]

Väldigt tacksam för hjälp!
 
Jag har LK vattenburen golvvärme i huset och tyckte att fördelningen var ojämn på över och undervåning. När en VVS tekniker kom och kontrollerade systemet påpekade han att det saknade injusteringsventiler (LK Optiflow) som skulle ha monterats in. Nu är de på plats och det verkar som om värmen är bättre fördelad. Kanske något för dig.
 
Har läst tråden slarvigt så sorry om detta redan har behandlats.

Jag reagerade lite när jag läste att "piggen" bara kunde röras ca en mm. Är inte detta ovanligt lite? De piggar jag petat på har nog snarare kunnat röras en tre till fyra mm.

Nu är jag ingen expert på olika termostattyper så jag kan vara helt fel ute men om piggen fastnat så att den inte kan öppna helt skulle det kunna förklara den korta rörelsemånen och de kalla elementen.
 
Vi hade samma problem här hemma hade svårt att få upp värmen till övervåningen, där vi har golvvärme. Första vintern så hade vi det ganska kallt på övervåningen. Men på våren rev vi en vägg på undervåningen där värmerören gick. Vi drog om rören utan en massa 90 graderskrökar och till vintern va det helt perfekt vi kan nu ha tropisk värme på övervåningen om vi vill.
 
piggarna på rad ventilen skall röra sig ca 4mm, ta och knacka på dom lite innåt INTE dra då brukar dom fjädra ut. 1,5 plans hus då räcker gott och väl 0,8 bars tryck (= 8 mvp)
 
glömde skriva att jag är rörläggare
 
pumpen skall heller inte gå när man luftar, gör den det så skickar den runt luftbubblorna oxå
 
Hej
Det element som du visar har ett ingångsrör och ett utgångsrör. Om dom förväxlas så blir det svårt att få igenom vattencirkulationen i elementet pga av ventilens position.
Kontrollera att ingången är på rätt sida!
Mitt tips;)
 
Jag tycker det är en ganska intressant gissningstävling i denna tråd;-)
Ett värmesystem är inget för en lekman att mixtra med. När man bygger ett hus så anpassar vvs-ingenjören systemet efter hur huset ser ut. Man räknar rördimensioner, flödesreduceringar osv. för att kunna få fram rätt storlek på radiatorer, rör, injusteringsventiler, cirkulationsventiler osv. beroende på faktorer som frameldningstemperatur, storlek på systemet mm.
Att man gör detta är inte enbart för att få korrekt värmereglering i alla utrymmen i fastigheten, en felaktigt dimensionerad cirkulationspump eller fel dimension på ett rör osv. kan ge upphov till oljud i systemet.
Dvs. man kan inte bara skarva på ett T-rör på radiatorledningen och smälla upp en radiator och tro att det fungerar klanderfritt. Det samma gäller ju naturligtvis även för handduksvärmare..
Jag rekomenderar att läsa igenom Lundagrossistens utbildningskompendium som finns på nätet att ladda ned. Då inser man ganska snabbt att det handlar om lite mer än bara en rörledning med varmt vatten som går igenom en radiator när det ska bli varmt i huset.
 
Hm...

med risk att få på skallen:

Hur många hus är byggda efter devisen:

"När man bygger ett hus så anpassar vvs-ingenjören systemet efter hur huset ser ut."

Är inte de flesta hus fixade genom åren – en radiator hit, en dit...
Mitt (hus) är byggt 1847, det är många som varit inne och fixat. Och, handen på hjärtat, hur många är det som pallar att t ex riva ut hela värmesystemet, inklusive alla(!) rör etc.

Njae...

Jag har själv ett hopkok av kompaktradiatorer (som tidigare ägare försökt köra lågtemp på värmepump) och golvvärme. Idag funkar det ganska bra, eftersom jag lärt mig hur det funkar. Obs: Jag skriver inte "lärt mig hur systemet funkar", för det är knappt ett system – men det funkar!
 
Gynteri
Ja, och så kommer installatören och borrar/sågar sönder så mycket som går. Drar ledningar i ett sällsamt skådat virrvarr. Glömmer att installera vitala delar. Etc, etc. Det spelar just ingen roll vad ingenjörn har stipulerat. Något som mycket väl kan ha hänt i detta fallet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.