Vad används för teknik för att se att dräneringsröret har rätt lutning?
Jag vet att...
- lutningen minst ska vara 5 mm per meter. Men den lilla lutningen är knappt märkbar på mitt vattenpass och risken att lutning kan utebli om jag väljer att förlita mig på vattenpasset - känns det som.
- Jag ska börja arbeta mig uppåt med röret från lägsta punkten vid utloppet.
- Jag reglerar "höjningen" efterhand med gruset.

Men, Hur gör jag för att "Se" att lutningen blir rätt?
Tacksam för svar!
GunSjo
 
Har du ingen längre rak bräda du kan ställa på högkant och ställa vattenpasset på? Blir ju lite bättre. I annat fall är väl en genomskinlig slang det billigaste alternativet, d.v.s göra ett slangvattenpass.
 
Proffsen använder sig av laser. Men det funkar bra med ett slangvattenpass med, det är inte en så dyr investering och man kan ha mycket nytta av det när man bygger.

Gör enligt följande: Märk un en konstant höjd på hörnen runt hela grunden med hälp av slangvattenpasset, börja sedan på det stället du vill ha högsta punkten på dräneringen och låt denna markering vara utgångshöjd..
Nu kan du med hjälp av en tumstock (och miniräknare;)) "flytta ner" dina resterande höjdmarkeringar som du gjorde på grunden lika mycket som det önskade fallet du vill ha på ledningen.
Spänn sedan upp ett snöre mellan dem nya markeringarna, och mät sedan avståndet mellan snöret och grusbädden (som då skall vara konstant eftersom det är snöret som lutar). Lätt som en plätt:)
 
Jag skulle väl gärna rekommendera ett lite längre/känsligare pass. Det är bra att ha till lite allt möjligt runt ett hus. är det inte en möjlighet så rekommenderas snörvarianten
 
Slangvattenpass, höjdmarkering runt huset - logiskt, enkelt och finurligt. Har fått inspiration. Ger mig ut i diket imorgon. Tack för Er hjälp. /GunSjo
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.