Hejsan. Jag ska precis lägga ut makadam och behöver hjälp med hur jag ska få rätt fall. Som jag förstår så ska man ha cirka 5mm per meter ?

Hur mäter man enklast ut detta? Någon laser har jag inte men kan köpa eller hyra.
Vad finns det annars för lätt sätt att få ett bra fall? Vill gärna inte få mer än 5mm/m då jag har berg jag inte kan spränga vilket redan nu gör att dräneringsrören på lägsta punkt vid nederkant av sula.

Vet att isodrän hållarna endast ska användas på inre skivorna och hullingar på yttre men då detta missades och det va helg så fick jag köra pl 200 och fixera dom med hållare.

Tips mottages.

• Grund av hus med fixerade isodränplattor och verktyg för markarbete i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vill du hålla ner höjden funkar det att lägga det plant också. Så la de röret när jag dränerade om.

Så du menar att det är helt okej att lägga rören utan nå fall alls?
En annan fråga, Behöver man verkligen köra 10cm under och 10cm över? Det känns onödigt då min jord består av grus/sand & sten ?

K
Man kan lägga rören helt plant, för vatten gäller minsta motståndets lag, det viktiga är att det inte finns någon bakfall. vare sig schaktbotten eller rören.
Om det ligger en makadambädd under rören, så kommer det inte rinna något vatten i dom rören närmsta åren heller.

• Gilla
SuraMöller
  • Laddar…
Man ska ju inte sträva efter att lägga plant, men man kan göra det om det krisar.
Jag tejpade fast en kartongbit i ena änden på ett vattenpass när jag dränerade min kåk.
Annars kan du spänna fast den i rätt lutning och göra streck på libellen vid bubblans ytterkanter

• Gilla
SuraMöller
  • Laddar…
Ofta kan man ju inte gräva riktigt så djupt som man önskar när man dränerar om. Då är det ju dumt att tappa ännu mer djup på att ha fall.

Bästa svaret

Avgjort enklast är att som beskrivet tejpa fast lämplig kloss på sitt vattenpass. Jag brukar tejpa fast passet på en lång rät bräda med en liten kloss emellan. Bara passet blir ofta missvisande och omständigt när det är långa sträckor.

Och det viktigast är som sagt att inte få bakfall, men man ska ha med i beräkningen att om man lägger dem plant är risken att det blir bakfall när marken sätter sig, definitivt om man schaktat för djupt. Det är därför schaktbotten ska vara på den nivå som dränrören ska ligga. Du ska inte lägga makadam under om det inte är nödvändigt för att få vettig bärighet för att praktiskt kunna lägga rören, tex blöt lera.

Lägger du 10 cm makadam under rören kommer dränrören tömmas och dränvattnet rinna i makadamen istället.

Stort tack för hjälpen alla! Rören ligger nu på plats och jag ska nu fylla på med singel/makadam över. Ska man lägga cirka 10cm ovan rör med makadam eller vad är optimalt? Jag har kört dubbla liggande skivor med åldersbeständig plast emellan. Enligt isodrän monterings manual.

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Ja, ca 10 cm är helt ok.

• Gilla
Fixi
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.