4 858 läst · 4 svar
5k läst
4 svar
lutat, oljat furugolv i kök?
hej,
vi ska byta kök och matplats snart och ska lägga nytt golv där.
vi har fastnat för typ - rappgos vitlutade och vitoljade furugolv. det blir ett lamellgolv på 14 mm, för vi ska ha golvvärme under.
frågan är om det är helt galet att lägga ett oljat golv i ett kök?
enligt rappgo så får golvet ett naturligt skydd av att det blir mättat med olja efter några strykningar, men när man står och slabbar med vatten funderar jag på om det räcker?
är det bättre att köra en hårdvaxolja på golvet? eller ska man lacka över och KAN man lacka över?
jag vet att golvet kommer att få en del märken och stryk, men jag tycker inte att det gör någonting. det är fint med patina.
någon som har några erfarenheter?
är vi helt ute och cyklar?
vi ska byta kök och matplats snart och ska lägga nytt golv där.
vi har fastnat för typ - rappgos vitlutade och vitoljade furugolv. det blir ett lamellgolv på 14 mm, för vi ska ha golvvärme under.
frågan är om det är helt galet att lägga ett oljat golv i ett kök?
enligt rappgo så får golvet ett naturligt skydd av att det blir mättat med olja efter några strykningar, men när man står och slabbar med vatten funderar jag på om det räcker?
är det bättre att köra en hårdvaxolja på golvet? eller ska man lacka över och KAN man lacka över?
jag vet att golvet kommer att få en del märken och stryk, men jag tycker inte att det gör någonting. det är fint med patina.
någon som har några erfarenheter?
är vi helt ute och cyklar?
Intressant fråga, jag undrar också!
Vi har köpt en lägenhet med ett riktigt slitet laserat (?) furugolv, utan något skydd alls. I hela lägenheten! Så vi undrar om det är värt att slipa om, och lägga olja på. Eller riva ut och lägga in något tåligare...
Vi har köpt en lägenhet med ett riktigt slitet laserat (?) furugolv, utan något skydd alls. I hela lägenheten! Så vi undrar om det är värt att slipa om, och lägga olja på. Eller riva ut och lägga in något tåligare...
Så länge du är medveten om att allt du tappar ger golvet patina, och att högklackat ger det patina så go for it.
Patina = gropar
Vi hade det i vårt gamla hus vid matplats och hall. Vitsåpat då.
Edit. När du gör hål i lackad yta med ditt tappade glas och sedan spiller vatten så får du problem på riktigt.
Om du skall ha furugolv i kök så lacka det förgudsskull inte.
Helt underbart att se på och gå på men fullt av patina.
Fläckar var dock inget problem.
Patina = gropar
Vi hade det i vårt gamla hus vid matplats och hall. Vitsåpat då.
Edit. När du gör hål i lackad yta med ditt tappade glas och sedan spiller vatten så får du problem på riktigt.
Om du skall ha furugolv i kök så lacka det förgudsskull inte.
Helt underbart att se på och gå på men fullt av patina.
Fläckar var dock inget problem.
I ett kök föredrar jag hårdvaxolja framför lack och olja. Har man ett oljat golv riskerar man att få fläckar om man t.ex. spiller ett glas vin på golvet (i synnerhet om man slarvat med underhållet).
Lack riskerar att gå sönder om man tappar något tungt. Sådant är svårt att laga och samtidigt få snyggt (såvida man inte lackar om hela golvet).
Hårdvaxolja å andra sidan ger lackens skyddande yta, men går samtidigt bra att punktlaga om man skulle tappa något tungt.
I mitt kök har vi ett ekgolv som är lackat från fabrik, men den dagen det är dags för omslipning blir det med största sannolikhet hårdvaxolja.
Däremot tycker jag att man kanske kan diskutera lämpligheten med furugolv i ett kök? Även om man tycker att det är snyggt så bör man vara medveten om att det är ett relativt mjukt träslag och märken uppstår ganska lätt. Även på ett golv av ek (som är ett mycket hårdare träslag) får man märken.
Men det hör nog till när man har trägolv...
Många gillar ju även den patina som normalt slitage ger.
Lack riskerar att gå sönder om man tappar något tungt. Sådant är svårt att laga och samtidigt få snyggt (såvida man inte lackar om hela golvet).
Hårdvaxolja å andra sidan ger lackens skyddande yta, men går samtidigt bra att punktlaga om man skulle tappa något tungt.
I mitt kök har vi ett ekgolv som är lackat från fabrik, men den dagen det är dags för omslipning blir det med största sannolikhet hårdvaxolja.
Däremot tycker jag att man kanske kan diskutera lämpligheten med furugolv i ett kök? Även om man tycker att det är snyggt så bör man vara medveten om att det är ett relativt mjukt träslag och märken uppstår ganska lätt. Även på ett golv av ek (som är ett mycket hårdare träslag) får man märken.
Men det hör nog till när man har trägolv...
Många gillar ju även den patina som normalt slitage ger.
Naturligtvis ska du ha hårdwax på ytan, se till att det är rent sedan är det bara att rolla på
samtidigt slipper du ju allt underhåll med oljan
Går bra att punktlaga lokalt med trasa o wax
Tycker du dessutom att efter några år eller så att det börjar se sjaskigt ut
så kan du tvätta rent och applicera 1 ellr 2 lager ovanpå = tillbaka på ruta 1
men smuts som du inte kanske kan tvätta bort blir (inbakad)
men du behåller patinan på golvet
dessutom är waxet starkare än lack
Här är en kille som kan det mesta om pigment o waxer
infomailasap@gmail.com
samtidigt slipper du ju allt underhåll med oljan
Går bra att punktlaga lokalt med trasa o wax
Tycker du dessutom att efter några år eller så att det börjar se sjaskigt ut
så kan du tvätta rent och applicera 1 ellr 2 lager ovanpå = tillbaka på ruta 1
men smuts som du inte kanske kan tvätta bort blir (inbakad)
men du behåller patinan på golvet
dessutom är waxet starkare än lack
Här är en kille som kan det mesta om pigment o waxer
infomailasap@gmail.com