Hej alla!Vi e på gång att köpa en tomt på ca 1400m2.Men nu e det så att tomten lutar ner mot där vi har tänkt att bygga huset, det skiljer ca 1-1.5 meter.Där det e som högst går en 70 väg och där huset skall byggas kommer det att anläggas en väg.Vad ska man göra för att få det bäst.Skall vi fylla på med jord eller skall vi skrapa marken så att den blir i gämn på det sättet.problemet är väl om man skrapar marken så blir det ett dike eller nått vid 70 vägen.Vad skulle ni ha gjort,ska vi be säljaren om att göra nått. Mvh Fredric/Karin
 
Med risk før att få en snyting nu, men varfør køper Ni en fastighet, dær Ni måste vælja mellan pest eller kolera?? Jag menar en 70-væg direkt utanfør huset ær ju inte ett optimalt læge, att lægga huset dær ytterligare en væg skall byggas - hur kommer den planerade vægen att se ut?? Av egen erfarenhet kan jag sæga att fylla upp en tomt så den blir plan ær ett stort riskprojekt. Det tar i vart fall 1 år innan jorden satt sig. Frågan ær om nu tomten ær så stor varfør inte lægga huset mitt på och bygga det i etager? Ni kan ju bygga två huskroppar evt med ensidig takhællning och som sammanbinds via ex en passage i glas eller att ni bygger en huskropp men i två etager.

Mitt tips hær ær att ta kontakt med en duktig arkitekt, som ju "ser" andra løsningar æn vad man sjælv gør. Det ær oftast væl vært pengarna!

Lycka till! Anna :D :D
 
Hej Anna. Tack för ditt svar.Vad nere idag och pratade med säljaren och han sa att tomten kommer att "skapas" jämn. Angående det med 70 vägen så går den mittemot där huset är planerat och vägen som kommer att anläggas är en liten väg endast för dom boende där,ber om ursäkt för att jag formulerade mig dåligt.Men som det ser ut nu så ser det ganska bra ut.
 
Hemmakatten
Se bara till att det står inskrivet i kontraktet att tomten skall vara jämn.

Håller annars med Anna. Det brukar bli mer levande och se bättre ut om man anpassar huset till tomten istället för tvärtom - och oftast billigast också.
 
Håller HELT MED Hemmakatten! Men det ær erfarenheter som man oftast førværvar efter sitt førsta byggeri... :-/ Bygge nr 2 ær ofta mer genomtænkt - på alla plan. Om jag igen skulle bygga mitt hus på samma tomt skulle den ha sett HELT annorlunda ut, nu fick vi ændå ett fint hus till slut, men ack ack då dyrt det blev... Men, många goda erfarenheter ær dyrkøpta ::)

F ø, som Hemmakatten skriver - se till att køpekontraktet reglerar exakt hur och i vilket tillstånd fastigheten skall prepareras innan tilltrædet, blir annars vældigt svårt att i efterhand få rætt, om sæljaren sætter sig på tværen.

Lycka till :D :D Anna
 
Hemmakatten
Som Anna skrev - en arkitekt kan göra underverk!! Vi har en viss sluttning på vår tomt - närmare 17 meter!! Ok, det är en mkt stor tomt, men trots det så placeras huset op en punkt där vi har en höjdskillnad på 1,5 - 2 meter. Huset är planerat efter detta. Tomten och naturen runt omkring blir helt bevarad. Vad vi gör att i framkant mura upp en sockel, i bakkant blir det platta på mark. Huset blir med "hängande, fribärande" altaner i slänten. Ursnyggt!! Och inte dyrare än att schakta undan en massa jord och berg för att få en plan yta. Och. framförallt, huset kommer att se ut som om det alltid legat på platsen!

Edit: Naturligtvis har vi anlitat duktig arkitekt för att "få till det".
 
Skilj på jämn och horisontell också. Även en lutande tomt kan vara jämn ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.