Först och främst, nej jag har faktiskt inte märkt av detta alls under de 3 åren vi bott här, rummet har knappt använts och ska nu bli barnrum.
Förutsättningar:
Del av hus byggt 2003-2004 ish, utbyggnad från hus byggt 1998.
Krypgrund med träbjälklag, lecagrundmur. Vattenburen golvvärme i spårad spånskiva.
Rummet det gäller är ett hörnrum med 2 ytterväggar.
Rev 2 innerväggar och byggde upp 1 ny i mitten, la på ett 12mm renoveringsgolv på den spårade spånskivan med golvvärme och sedan ett klick vinylgolv på det.
Skulle ikväll börja med de nya golvlisterna och ser att de hänger i luften och trycker jag till i bakkant på listen så får jag ett mellanrum på 1.5cm i ytterväggshörn och 2.5cm i andra änden av rummet mot samma vägg, 4m bort. Dörrar och fönster öppnas som vanligt utan problem.
Jag kommer inte riva bort vinylgolvet, renoveringsgolvet och den spårade spånskivan med golvvärmen. Det blir för mycket jobb för några kvadratmeter som lutar.
Vad kan ha skett? Nästa rum som delar samma yttervägg har inte samma lutning, det lutar inte mest i hörnet utan 1/4 del in på totala ytterväggen.
Talar lite emot sättningar då jag inte kan se något tecken på utsidsn såvida det inte skedde tidigt och sen avstannade.
Är detta något som kan ha skett under bygget och som man inte noterat, lister har tryckts ner på plats och ögat har lurats?
Bör man göra något eller ska man bara somna om och skita i det tills den dagen man ska byta gv slang och lika gärna kan rikta om det? Bara trycka mer listen o spika fast den o lura ögat i 5 år till?
Bilder, på någon låter jag den ligga fritt och på de värsta trycker jag i bakkant. List 2.2m lång, rummet 4x4m i kvadrat.
Förutsättningar:
Del av hus byggt 2003-2004 ish, utbyggnad från hus byggt 1998.
Krypgrund med träbjälklag, lecagrundmur. Vattenburen golvvärme i spårad spånskiva.
Rummet det gäller är ett hörnrum med 2 ytterväggar.
Rev 2 innerväggar och byggde upp 1 ny i mitten, la på ett 12mm renoveringsgolv på den spårade spånskivan med golvvärme och sedan ett klick vinylgolv på det.
Skulle ikväll börja med de nya golvlisterna och ser att de hänger i luften och trycker jag till i bakkant på listen så får jag ett mellanrum på 1.5cm i ytterväggshörn och 2.5cm i andra änden av rummet mot samma vägg, 4m bort. Dörrar och fönster öppnas som vanligt utan problem.
Jag kommer inte riva bort vinylgolvet, renoveringsgolvet och den spårade spånskivan med golvvärmen. Det blir för mycket jobb för några kvadratmeter som lutar.
Vad kan ha skett? Nästa rum som delar samma yttervägg har inte samma lutning, det lutar inte mest i hörnet utan 1/4 del in på totala ytterväggen.
Talar lite emot sättningar då jag inte kan se något tecken på utsidsn såvida det inte skedde tidigt och sen avstannade.
Är detta något som kan ha skett under bygget och som man inte noterat, lister har tryckts ner på plats och ögat har lurats?
Bör man göra något eller ska man bara somna om och skita i det tills den dagen man ska byta gv slang och lika gärna kan rikta om det? Bara trycka mer listen o spika fast den o lura ögat i 5 år till?
Bilder, på någon låter jag den ligga fritt och på de värsta trycker jag i bakkant. List 2.2m lång, rummet 4x4m i kvadrat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Om det ändå vore så väl . Men efter lite mer kollande nu imorse så inser jag att det lutar förvisso men att boven i det är en "bula" mitt på golvet...
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Jag hade tagit bort golvet och åtgärdat det. Risken är ju att du får ett sprucket golv i skarvarna och pengarna kastade i sjön efter ett tag för jag antar att det här klickgolvet har någon marginal hur mycket det får vara ojämnt för att golvet ska tåla det?L Leafy skrev:
Jag hade gladeligen löst det men eftersom det är en regel i bjälklaget som förmodligen vridit sig eller som helt enkelt inte varit riktad eller jämnad sen de byggde huset.K katten12 skrev:
Ska jag komma åt den för att hyvla av så hade det blivit att först plocka vinylgolvet, sen det skruvade o limmade renoveringsgolvet följt av att lyfta ut golvvärmeslangarna (som då ska tömmas) följt av det spårade spånskivegolvet på 22mm som är limmat och skruvat i bjälklaget. Det blir för mycket jobb....så det blev såhär
Lite tryck på listen och några dyckert så sitter den där, bortglömt om några månader men uppskrivet så att det tas om hand om den dagen skiten är upprivet nästa gång.
Logga in
Skapa konto
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Vad ska vi göra med vårat lutande golv på övervåningen?
Golv -
Innerväggar är byggda på gammalt lutande plankgolv - hur byter jag golvet?
Golv -
Svajigt och lutande golv (mot mitten av rummet) - vem kontaktar man?
Byggmaterial & Byggteknik -
Lutande golv, Är det allvarligt?
Golv -
Fixa lutande golv efter sättningar
Byggmaterial & Byggteknik