Förra året la jag trallgolv,22x95 brädor + 45x45 reglar.
Tänkte riva upp golvet innan våren är här för att kapa reglarna så att allt ligger i våg.Hur ska jag gå tillväga för att enklast mäta ut hur reglarna ska kapas?Har aldrig gjort detta förut:

Tacksam för svar.

hur menar du att du byggt upp stommen? 45'45 under trallen eller?

kan du inte palla upp sidan som är låg me nån form av kloss/takpapp? eller lutar det mycket ? :)

Ska du mäta så kan lägga vattenpasset på 45x45an, lyfta upp i den sida den är låg tills vattenpasset indikerar att den är rak sen mäta ner mot golvet, och upprepa detta vid alla 'golvreglar'.
Om det inte lutar på tok för mycket skulle jag försöka palla med takpapp eller liknande. :)

Donwoody skrev:
kan du inte palla upp sidan som är låg me nån form av kloss/takpapp? eller lutar det mycket ? :)
FredrikR skrev:
Ska du mäta så kan lägga vattenpasset på 45x45an, lyfta upp i den sida den är låg tills vattenpasset indikerar att den är rak sen mäta ner mot golvet, och upprepa detta vid alla 'golvreglar'.
Om det inte lutar på tok för mycket skulle jag försöka palla med takpapp eller liknande. :)
Tack för era svar.Äger inte ens ett vattenpass,får köpa ett så att jag har ett för eventuella framtida behov också.
Takpapp vet jag inte var jag ska få tag på i lagom mängd,kan ju inte köpa en hel rulle för detta lilla ändamål,men det löser sig nog.Eller så sågar jag reglarna efter Fredriks mätinstruktioner.
Detta pass på 60cm duger väll?
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=54225036

Ja har ingen egen erfarenhet av det, men det borde funka finfint! :)

FredrikR skrev:
Ska du mäta så kan lägga vattenpasset på 45x45an, lyfta upp i den sida den är låg tills vattenpasset indikerar att den är rak sen mäta ner mot golvet.
. :)
I den ena änden av golvet är det en höjdskillnad på ca 25mm.Hur kommer man fram till hur många grader det motsvarar?

Om du har reglar som ligger i 'fallriktningen' så kan du ju snedkapa dom så att den är 25mm högre längst ut.
Om du tex har 45x45or under trallen så sågar du dom kilformade, 20mm tjocka längst in och 45mm längst ut.
Vill du veta gradantalet är det till att ta fram miniräknaren och räkna enligt följande:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Trigonometrisk_funktion
;)

FredrikR skrev:
Om du har reglar som ligger i 'fallriktningen' så kan du ju snedkapa dom så att den är 25mm högre längst ut.
Om du tex har 45x45or under trallen så sågar du dom kilformade, 20mm tjocka längst in och 45mm längst ut.
Vill du veta gradantalet är det till att ta fram miniräknaren och räkna enligt följande:
[länk]
;)
Tack för svaren.

Finns det något bra sätt att fylla igen gamla skruvhål i trallvirke,så att de syns lite mindre än nu i alla fall.

L
om du tänker palla med "takpapp" kan du köpa syllpapp på rulle på byggmax, den är bara några decimeter bred och kostar inte många kronor.

Om balkongen inte är jätte djup kan du köpa brädor och lägga under. En 25mm längst ut och smalare längre in mot huset.

dijonken skrev:
om du tänker palla med "takpapp" kan du köpa syllpapp på rulle på byggmax, den är bara några decimeter bred och kostar inte många kronor.
Tiger79 skrev:
Om balkongen inte är jätte djup kan du köpa brädor och lägga under. En 25mm längst ut och smalare längre in mot huset.
Tack för svaren.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.