3 839 läst · 7 svar
4k läst
7 svar
Lura termostat med passiv kyla
Nyligen köpt nyprod bostadsrätt där värme ingår. Orkar inte tjafsa med byggherren då de är den typen som har fulat mycket, så jag löser gärna detta på egen hand.
Elementen i vardagsrummet och sovrummet är alltid kalla trots att det är lite kyligt, så pass att jag har blivit stelt i nacke/skuldror (typisk mig vid smått kyla) i mitt hem. Det lustiga är att kökets element är alltid igång trots att vardagsrummet och köket sitter ihop.
Jag har märkt att om jag sätter en påse med basilika (inte ens så kall..) som var legat i kylen mellan rören och termostaten, så kickar elementen fullt i gång. Jag undrar om det finns någon smart lösning som man kan ställa runt om termostaten som håller det kyligt, passivt så man inte behöver springa till elementen x antal gånger varje dag.
PS: Har luftat elementen.
Elementen i vardagsrummet och sovrummet är alltid kalla trots att det är lite kyligt, så pass att jag har blivit stelt i nacke/skuldror (typisk mig vid smått kyla) i mitt hem. Det lustiga är att kökets element är alltid igång trots att vardagsrummet och köket sitter ihop.
Jag har märkt att om jag sätter en påse med basilika (inte ens så kall..) som var legat i kylen mellan rören och termostaten, så kickar elementen fullt i gång. Jag undrar om det finns någon smart lösning som man kan ställa runt om termostaten som håller det kyligt, passivt så man inte behöver springa till elementen x antal gånger varje dag.
00221
Termostaterna har en klack för hur långt de går att vrida. Vid installationen kan man flytta på den vridbara delen och bestämma vid vilken temperatur det blir stopp.
D v s man bestämmer maximal inomhustemperatur som elementet ska leverera.
Ja det är lösningen om man vill trixa.L lordi skrev:
Termostaterna har en klack för hur långt de går att vrida. Vid installationen kan man flytta på den vridbara delen och bestämma vid vilken temperatur det blir stopp.
D v s man bestämmer maximal inomhustemperatur som elementet ska leverera.
Min morfar älskade också att jävlas med hyresvärden och var en riktig uppfinnarjocke så han hade konstruerat ett system av vattenfyllda schampoflaskor som han hade i frysen, försedda med en hylsa så att de kunde träs på termostaterna. Han hade ett helt gäng så att han hela tiden kunde rotera dem så att det blev ~25° varmt och han kunde gå runt i kalsongerna hemma på vintern.J Josth skrev:
Men han kom ganska snabbt på hur man ändrar inställningen för temperaturbegränsningen på termostaterna, vilket så klart var en mycket enklare "lösning".
Redigerat:
Lossa på termostaten då går den på max hela tiden... Jag har iaf lossat på den vridbara givaren och därefter skruvat tillbaka den försiktigt så att den är rak, antar att det är vridbara delen som justerar inflödet av varmvatten??C coretemp skrev:Nyligen köpt nyprod bostadsrätt där värme ingår. Orkar inte tjafsa med byggherren då de är den typen som har fulat mycket, så jag löser gärna detta på egen hand.
Liknande trådar
-
Droppande radiatorer, byte vred/termostat ventilhus?
Värme allmänt -
Vad är detta för termostat (som har fastnat på varmt läge)
Värme allmänt -
Termostat till golvvärme urkopplad men forfarande varmt golv
Värme allmänt -
Elradiator, "lura" termostat
El -
Kan jag lura termostaten att det är varmare än vad det är?
Värme allmänt