Hej!
Märkte när jag byggde ett projekt att allt inte blev helt rakt och fint och felsökte därför lite.
Märkte då som rubriken antyder att klingan ej var parallell med t-spåren och att diffen var ca 1 mm då jag mätte från klingan främre del till dess bakre (mätte från samma tand).
Hittar ingenting i instruktionsboken om hur man justerar detta.
Vet någon hur man löser detta?
Sitter sågen fast i bordet eller kan man bara lossa bordet och vrida bara bordet någon halv grad?
Tacksam för svar
Märkte när jag byggde ett projekt att allt inte blev helt rakt och fint och felsökte därför lite.
Märkte då som rubriken antyder att klingan ej var parallell med t-spåren och att diffen var ca 1 mm då jag mätte från klingan främre del till dess bakre (mätte från samma tand).
Sitter sågen fast i bordet eller kan man bara lossa bordet och vrida bara bordet någon halv grad?
Tacksam för svar
Kan inte svara hur det är på din såg, men det normala på gjutjärnssågar av denna typ är att motor och sågaxel är upphängt i chassit och bordet är separat. Således justeras detta genom att lossa bultarna till bordet och knacka det med en gummiklubba tills det är perfekt, därefter skruva fast det igen. Du bör kunna se hur det är gjort på din såg.
Vad för typ av fel fick du? Sågar man så ämnet passerar hela klingan så bör denna typ av fel inte ge några precisionsfel. Snittet blir ju dock 1mm bredare än klingans snittbredd.
Du skall dock justera detta ändå då det kan leda till brännmärken och nypningar.
Vad för typ av fel fick du? Sågar man så ämnet passerar hela klingan så bör denna typ av fel inte ge några precisionsfel. Snittet blir ju dock 1mm bredare än klingans snittbredd.
Du skall dock justera detta ändå då det kan leda till brännmärken och nypningar.
Verktygstokig
· Halland
· 7 547 inlägg
Använde du dig av någon form av kapsläde/jigg?Simon Sixten skrev:Hej!
Tacksam för svar
Verktygstokig
· Halland
· 7 547 inlägg
Hemmabyggd?Simon Sixten skrev:
Här är hur man justerar på en ejca l18. De är inte identiska men tror de är tillräckligt lika. (Kolla under bordet om klingans upphängning sitter i bordet).
https://www.byggahus.se/forum/threads/ejca-l18-justering.279183/
Sitter klingans upphängning i själva lådan under bordet så gör som vectrex skrev.
Ja
Annars, tack för svar, tyckte att det såg ut som att den satt fastskruvad i bordet så ska kolla med länken och jämföra med min.
Ja den är hemmabyggd. Du kanske har någon erfarenhet av det och hur de förhåller sig till en bordssåg med bara ett t-spår.Frustrator skrev:
Annars, tack för svar, tyckte att det såg ut som att den satt fastskruvad i bordet så ska kolla med länken och jämföra med min.
Verktygstokig
· Halland
· 7 547 inlägg
Nja, av hemmabyggd ja. Av såg med ett spår nej, men min första släde använde jag bara ett spår och det funkade helt ok. Men min klinga var parallell med spåret.Simon Sixten skrev:
En liten uppdatering.
Ringde och kollade med Ejca idag.
Fick tipset att ta ett plattjärn och en stor slägga och slå till upphängningen till vaggan enligt bilderna nedan.
Då min klinga behövde vridas moturs (sett ovanifrån) skulle jag sikta in mig på det hörn som gav denna rotation. Åter se bilderna.
Nu är problemet iaf löst och klingan går rakt och fint.
Ringde och kollade med Ejca idag.
Fick tipset att ta ett plattjärn och en stor slägga och slå till upphängningen till vaggan enligt bilderna nedan.
Då min klinga behövde vridas moturs (sett ovanifrån) skulle jag sikta in mig på det hörn som gav denna rotation. Åter se bilderna.
Nu är problemet iaf löst och klingan går rakt och fint.
Hej Simon!
Det var ju ett tag sedan denna tråd var igång men jag skriver ändå.
Jag har en Luna w 49 som jag har samma problem med. Klingan är inte parallell med T-spåret.
Jag förstår att du fick tipset om att ge sen en smäll med hjälp av plattjärnet. Lossade du bultarna (alla eller två av tre) innan du slog?
Det står i en annan tråd här på Byggahus (om justering av Ejca L 18) att man bör lossa även de två rörsprintarna som sitter i vaggan främre del. Var det något du gjorde?
Jag har en Luna w 49 som jag har samma problem med. Klingan är inte parallell med T-spåret.
Jag förstår att du fick tipset om att ge sen en smäll med hjälp av plattjärnet. Lossade du bultarna (alla eller två av tre) innan du slog?
Det står i en annan tråd här på Byggahus (om justering av Ejca L 18) att man bör lossa även de två rörsprintarna som sitter i vaggan främre del. Var det något du gjorde?
Nej, lossade ingentingW Walter M skrev:Hej Simon!