Har en luna minimig (30 35 år) som svetsmunstycket har blivit sliten på. Finns det reservdelar eller köper man nytt slangpkt, har sett att man talar om Europa anslutning i dessa fall hur vet jag om min svets har det?

1 Skalman65 skrev:
Har en luna minimig (30 35 år) som svetsmunstycket har blivit sliten på. Finns det reservdelar eller köper man nytt slangpkt, har sett att man talar om Europa anslutning i dessa fall hur vet jag om min svets har det?
Det finns konverteringssattser, du plockar bort det gamla paketet, installerar den nya kontakten och kan sedan använda standardslangpaket.
Men innan du lägger altför mycket pengar och arbete på den; vad är slitet? Vissa standardsaker går säkert att byta, tex liner, gaskåpa mm

• Gilla
111111
  • Laddar…
Med tanke på svetsens ålder så trodde jag inte att det gick längre att få tag på reservdelar.

Det som slitet är munstycket (heter det så), så skulle man få tag på nya, så blir det troligen billigare.

Är gängan universell och passar oberoende av märke?

Nät firma man kan vända sig till?

• Gilla
bulleribock
  • Laddar…
T
Trådmunstycke, finns på Biltema.
Jag har en Minimig 141 (modellen efter din) och Biltemas munstycken passade min iaf.

1 Skalman65 skrev:
Med tanke på svetsens ålder så trodde jag inte att det gick längre att få tag på reservdelar.

Det som slitet är munstycket (heter det så), så skulle man få tag på nya, så blir det troligen billigare.

Är gängan universell och passar oberoende av märke?

Nät firma man kan vända sig till?
Då är det lungt, minstycken är slitdelar och finns att köpa. Standard för mindre svetsar är M6-fattning. De finns i olika längder och med olika håldiameter ( håldiametern ska matcha tråden du kör, tex 0,8 mm) så lättast är nog om du skruvar av din och mäter innan du köper några nya.

Nytt slangpaket monterat med längre skruvdistanser och en synlig Europakontakt i en elinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En svetsmaskin märkt Luna MINIMIG 140 med ansluten slang och Europakontakt vilande på en verkstads golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag köpte ett nytt slangpaket på Tools. Lite över 1000kr tror jag.
Tycker jag känner igen Europakontakt, ..... men inte säker.
Fick montera med längre skruvdistanser.

• Gilla
corre
  • Laddar…
Någon som har en länk till nytt slangpaket som passar till Luna minimig 141

Är ju en djungel o leta, sen inte kunnig om det heller :)

/Niklas

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.