Vi köpte ett funkishus byggt 1939 i mitten på augusti. Vid ett kraftigt regnväder så började det efter någon dag lukta konstigt ruttet och sött i hallen samt i rummet ovanför hallen. Det luktade ingen annanstans i huset. Vi trodde det var en död råtta. Lukten försvann efter ca 1,5 vecka utan regn. Efter 3 veckor kom samma doft tillbaka igen, även nu efter ett kraftigt regnväder. Det luktar bara i de här två rummen.
Står man ute och luktar in i fasaden känner man doften även där. Har haft anticimex där som säger att det bara luktar gammalt trä men jag köper det inte. Lukten hade avtagit när dom var där. Är det någon som har en aning om vad det kan vara?
Vi har en farstukvist utanför dessa rum, kan de läcka in i taket därifrån som orsakar doften? Vår hantverkare sa att det kan vara syllen om den är tryckimpregnerad men man gjorde väl inte så på slutet på 30 talet? Vi har tretexskivor i alla väggar.
Luktar ingenting varken i källaren eller på vinden.
Står man ute och luktar in i fasaden känner man doften även där. Har haft anticimex där som säger att det bara luktar gammalt trä men jag köper det inte. Lukten hade avtagit när dom var där. Är det någon som har en aning om vad det kan vara?
Vi har en farstukvist utanför dessa rum, kan de läcka in i taket därifrån som orsakar doften? Vår hantverkare sa att det kan vara syllen om den är tryckimpregnerad men man gjorde väl inte så på slutet på 30 talet? Vi har tretexskivor i alla väggar.
Jaaa.. Anticimex säger att det är ett gammalt hus för att de har inget annat vettigt att säga.P Pefo11 skrev:Vi köpte ett funkishus byggt 1939 i mitten på augusti. Vid ett kraftigt regnväder så började det efter någon dag lukta konstigt ruttet och sött i hallen samt i rummet ovanför hallen. Det luktade ingen annanstans i huset. Vi trodde det var en död råtta. Lukten försvann efter ca 1,5 vecka utan regn. Efter 3 veckor kom samma doft tillbaka igen, även nu efter ett kraftigt regnväder. Det luktar bara i de här två rummen.
Störst du verkligen av lukten så rekommenderar jag att du utför en inomhusmiljöutredning. Visst, det kostar många par tusenlappar men kan vara värt om du verkligen lider av problemet och har ingen kunskap att lösa det själv.
Det där med lukter är ingen lätt grej.
Jag tycker att du borde kontrollera avloppssystemet i första hand. När jag jobbade med utredningar av liknande fall så var all information jätteviktig. Du säger att lukten är relaterad till regn.
Av min erfarenhet väderberoende luktproblem ofta kopplas till avloppssystem. Med regn = låg tryck, uppstår oftast lukt problem orsakade av avloppet lättare än med hög tryck. Därav första misstanken att du har läckage från avloppssystemet.
Som vanligaste orsak: otätt vattenlås till golvbrunn och/eller handfat, otät i stosar till wc och/eller handfat, vatten torkar ut i vattenlås i brunnar som inte används, läckage från skarvar i systemet eller rörbrott.
Tack för svar! Grejen är att det luktar inte någonting alls på badrummen 😊T tyomka skrev:Jaaa.. Anticimex säger att det är ett gammalt hus för att de har inget annat vettigt att säga.
Störst du verkligen av lukten så rekommenderar jag att du utför en inomhusmiljöutredning. Visst, det kostar många par tusenlappar men kan vara värt om du verkligen lider av problemet och har ingen kunskap att lösa det själv.
Det där med lukter är ingen lätt grej.
Jag tycker att du borde kontrollera avloppssystemet i första hand. När jag jobbade med utredningar av liknande fall så var all information jätteviktig. Du säger att lukten är relaterad till regn.
Av min erfarenhet väderberoende luktproblem ofta kopplas till avloppssystem. Med regn = låg tryck, uppstår oftast lukt problem orsakade av avloppet lättare än med hög tryck. Därav första misstanken att du har läckage från avloppssystemet.
Som vanligaste orsak: otätt vattenlås till golvbrunn och/eller handfat, otät i stosar till wc och/eller handfat, vatten torkar ut i vattenlås i brunnar som inte används, läckage från skarvar i systemet eller rörbrott.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 5 541 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 5 541 inlägg
Att vatten läcker in vid regnväder kan ge sådan lukt, så börja med att utesluta att vatten tar sig in någonstans. Ställ er utanför och granska hur taket och fasaden ser ut på den sidan problemet finns, alla övergångar mellan takets olika delar, plåtbeslag, fönster med mera där vatten kan ta sig in om det inte är rätt gjort eller åldern tagit ut sin rätt.
Vill ni ha tips om misstänkta ställen på tak/fasad kan du lägga upp lite bilder så man får en uppfattning om husets konstruktion och tillstånd.
Vill ni ha tips om misstänkta ställen på tak/fasad kan du lägga upp lite bilder så man får en uppfattning om husets konstruktion och tillstånd.
Det kan vara lukt av mikrobiell aktivitet som triggas av att det kommer in vatten någonstans. En pågående vattenskada som torkar ut av sig själv när det inte regnar, om man säger så.
Råkade ut för ett kraftigt regn under pågående fasadrenovering som triggade en tydlig mikrobiell lukt i ett av rummen. Det tog i mitt fall dock nästan ett år efter åtgärd innan lukten var helt borta.
Råkade ut för ett kraftigt regn under pågående fasadrenovering som triggade en tydlig mikrobiell lukt i ett av rummen. Det tog i mitt fall dock nästan ett år efter åtgärd innan lukten var helt borta.
Det är i rummet ovanför taket det luktar som värst men egentligen luktar det längs med hela insidan av den sida man ser på den här bilden.C cpalm skrev:Det kan vara lukt av mikrobiell aktivitet som triggas av att det kommer in vatten någonstans. En pågående vattenskada som torkar ut av sig själv när det inte regnar, om man säger så.
Här är lite bilder. Taket behöver läggas om ser man ju men är det fog för att det ska komma in vatten?
Däremot ser man ju att det är rostigt samt vid stuprännan ser man ju in till konstruktionen…
Däremot ser man ju att det är rostigt samt vid stuprännan ser man ju in till konstruktionen…