Hej!
Vi köpte ett 1.5 plan hus som byggdes i 2007. Vid ingången byggde förre ägaren en ca 3 kvm inhängnad del med tak och väggar och dörr.
Detta extrarum valde vi att isolera för att kunna använda som extra hall med kläder skor även under vintertid. Snickarfirman tog isär väggarna och taket, lade vindskydd, isolering, även varmbetong på golvet och flytspackel.
Sedan dag 1 efter isoleringen känner vi en sur avloppsliknande lukt som inte vill försvinna.
Först trodde vi att lukten kommer från flytspackel då till första lagret råkade firman använda några säckar som gick ut i 2021!!! Men det sista lagret som ligger längst upp är spackel med ok datum och den luktar faktikst inget konstigt.
Sedan misstänkte vi att lukten kommer från avluftningsröret som sitter nästan rakt ovanför ingången på taket...om lukten kanske smyger ner genom luftspalten.
Snickaren öppnade upp husets fasaddel i denna nyisolerade ingångsdelen och sprutade in isoleringsskum runt för att förhindra att kall luft kommer in bakom fasadpanelerna genom luftspalten från sidorna och ovanför. Jag upplever att lukten har blivit bättre efter det, men känner den fortfarande.
Det är inte skorna eller annat som luktar då lukten är kvar även om vi plockar bort allt (även mattan) från den isolerade ingångsdelen. Lukten är borta när vi öppnar husets originaldörr och då kommer allt lukt in i huset först men blir ok efter 10 min tack vare frånluftpumpens fläktsystem som drar in luft genom väggarna av den nya ingångsdelen då den är såklart inte så perfekt tät som andra delar av huset. Så fort vi stänger husets original ingångsdörr och därmed sätter stopp för insug av luft därifrån kan man känna lukten inom ca 30 min där igen.

Någon som har koll på detta? Vi skulle så gärna bli av med lukten.

• Isolerad entré med dörr och mörk matta, ljusa väggar och tak, och fönster till vänster. Ryggsäck står vid väggen under fönstret.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Isolerad entré med klädhängare, skor och ytterkläder i ett ljusmålat rum. Fönster och vit dörr synliga. Mörk matta på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.