Har ett gästhus från 70-talet på landet. Det finns direktverkande elelement som inte brukar vara på på vintern. Det finns en svag, men störande, mögelliknande lukt som sitter i året runt.
Huset är byggt på en liten bergsknalle och sitter på pelare med "inspektionsluckor" längs ena långväggen. Det samlas vatten under huset när det regnar, men bergsknallen drar säker även den åt sig vatten. Det är cirka 70 cm luft under större delen av huset, som har en byggyta på cirka 24 kvm.
Jag vet inget om husets konstruktion, men väggarna är den dryg dm tjocka. Och huset känns stadigt.
Jag kanske är ute och cyklar, men jag tänker att det är fukt som samlat sig i virket som orsakar lukten. Och frågan är vad då man kan göra åt luktproblemet utan att behöva riva.
Mina tankar går då till en luftvärmepump. Då skulle man kunna ha 16 grader året runt och jag misstänker att elkostnaden inte skulle bli så väldigt dyr med tanke på att det inte är så många kvm och att väggarna trots allt inte är supertunna.
Ett problem med värmepump kan vara ljudet och det gäller kanske mest utedelen. Det är skog på ena sidan av huset, så det finns plats för att sätta utedelen så att den inte behöver sitta på väggen.
Det finns sommarvatten i huset, vilket kommer in via gummislang underifrån. Tittar man på plankorna under huset ser de torra ut.
Tacksam för alla tips och råd Och om värmepump är en bra lösning, önskar jag tips på tyst och billig sådan.

Det finns ju olika former av Solventilation också. Jag har ett heltimrat gästhus på 18 m2, som hade samma problem och det löstes helt med en Solarventi SV7 (det kan finnas ännu bättre grejor numera). Huset är helt kallställt på vintern.

• Gilla
Curre99
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.