I maj flyttade vi in i ett 80-talshus. Krypgrunden hade väldigt hög fukthalt och viss mikrobiell påväxt på blindbottenskivorna. Vid inflytt låg det ett tjockt lager fuktig sand ovanför den trasiga, glesa ångspärren. Det verkade som att regnvatten hade kunnat rinna rakt in i grunden vid tillräckligt häftigt regn.
Sedan inflytt har vi tagit bort den gamla och lagt på en ny ångspärr, tätare och givetvis ovanför sanden. Vi har förstås sett till att regnvatten inte kan rinna rakt in och även satt in en konsensavfuktare (och då även täppt ventilerna). Nu är den relativa fuktigheten aldrig över 65%.
Redan när vi flyttade in tyckte min fru att det luktade sand i ett av rummen. Det var allra tydligast i glipan mellan golv och golvlist. Med tiden har hon tyckt att lukten ökat. Nu känner hon en lukt av sand i nästan alla rum. Själv har jag tydligen inte lika bra luktsinne, för när hon tycker att hela rummet stinker kan jag bara ana lukten när jag trycker näsan mot glipan mellan golv och golvlist.
Eftersom det känns som att det luktar mer sedan vi skaffade avfuktare är en fråga:
Kan det av någon anledning ha börjat ta sig in mer luft och lukt från grunden till huset sedan vi fick ner luftfuktigheten i grunden?
I felsökningen upptäckte vi även att alla tilluftsventiler i huset var stängda. Vi öppnade dem då genast och skruvade av bara farten även på frånluften i grovköket och badrummet.
Kan det här klåfingriga ruckandet på husets ventilation vara en bov i dramat?
Genom läsning främst här på byggahus har en teori till lukt från grunden blivit att det behövs undertryck i grunden, men att det saknas. Då uppenbarar sig en oro för att vi var för snabba när vi köpte en kondensavfuktare. Kanske borde vi ha satsat på en
sorptionsavfuktare, som väl hjälper till att skapa undertryck? Men jag har också läst här att det kanske är (minst) lika bra att komplettera kondensavfuktaren med en
kanalfläkt, för att skapa undertryck?
Det finns förstås ännu fler möjliga aspekter i detta. T ex att det kanske finns en inneboende lukt i blindbottenskivorna eller att luften i grunden kanske kommer bära en lukt under lång tid framöver.
- Den stora frågan är varför det luktar i huset från grunden. om något av det jag skriver ovan är en huvudmisstänkt förklaring, eller om det är någon annan teori att kasta in, något vi missat?
- En följdfråga blir om vi satsade på fel typ av avfuktare, eller om vi borde komplettera den vi har med en kanalfläkt, eller om vi borde ligga lågt och felsöka mer först...