Vi har ibland haft problem med avloppslukt i badrummet och det har blivit mer frekvent på senare tid.
Lukten/luften verkar komma från avloppet vid toalettstolen. Det läcker luft på baksidan där det sitter en täcklucka. Stolen är fastsatt och tätad med silikon runt om, men inte vid täckluckan.
När jag sätter plastfolie och tejp över området ser man tydligt att luften från avloppet "blåser upp" plasten. När man spolar sjunker plastfolien ihop några sekunder, för att sedan blåsas upp igen.
1. Är det gummimanschetten mellan toalettstolen och avloppet som inte är tillräckligt tät? (Toalettstolen monterades för 17 år sedan.)
2. Kan det vara något annat problem som gör att det läcker luft från området kring täckluckan?
3. Kan man själv täta bara området kring täckluckan med silikon? Eller riskerar man då att missa t ex en framtida vattenläcka?
Lukten/luften verkar komma från avloppet vid toalettstolen. Det läcker luft på baksidan där det sitter en täcklucka. Stolen är fastsatt och tätad med silikon runt om, men inte vid täckluckan.
När jag sätter plastfolie och tejp över området ser man tydligt att luften från avloppet "blåser upp" plasten. När man spolar sjunker plastfolien ihop några sekunder, för att sedan blåsas upp igen.
1. Är det gummimanschetten mellan toalettstolen och avloppet som inte är tillräckligt tät? (Toalettstolen monterades för 17 år sedan.)
2. Kan det vara något annat problem som gör att det läcker luft från området kring täckluckan?
3. Kan man själv täta bara området kring täckluckan med silikon? Eller riskerar man då att missa t ex en framtida vattenläcka?
Byggveteran
· Skärgården
· 31 inlägg
För att slippa plocka bort muggen så skulle jag åka och köpa en burk med avloppskit. Det knådar man som en korv och lägger runt. Klart det kan vara svårt att trycka i om gummit fortfarande sitter kvar, men det andra alternativet är att plocka bort muggen och byta gummit på manchetten.
Tack för ditt förslag. Tyvärr är mellanrummet mellan vägg och täcklock bara 5 cm och jag kan inte se min hand, arm och kropp åstadkomma de vinklar som skulle krävas för nå och utföra tillräckligt bra. På den andra toaletten, som har liknande luftdrag, är mellanrummet bara 1 cm mellan väggen och täcklocket.K KraftKarlsson skrev:
Vad tror ni om alternativet att täta täcklocket med silikon? Kan det vara en risk att en eventuell framtida vattenläcka inte upptäcks? Är det något som kan påverka försäkringen, ifall det blir en läcka?
Vi hade exakt samma problem. Toalett som var ca 20 år gammal, hade börjat lukta lite svagt då och då. Det var ändå dags att byta ut husets 2 toaletter, vilket vi gjorde - till samma märke och modell som du har, ser det ut som? Efter några dagar till en vecka började det lukta värre än tidigare påsamma toalett, och det blev sen ännu värre över tid. Vi ville till slut inte använda toaletten. Jag försökte som du att täta runt luckan, men det hjälpte inte.
Vi kallade tillbaks leverantören, som plockade bort toaletten. Enligt honom är avloppet inte optimalt gjort från början, röret ”böjer sig för tidigt”, så att det på något vis är svårt att få det tät. Men det hade ju varit luktfritt i 20 år, så omöjligt var det ju bevisligen inte, tyckte vi… Han gjorde ett försök, det var bra några dagar, sen lika illa igen. Detta upprepades en gång till. Vid tredje försöket att fixa detta, följde en annan montör med. Jag vet inte vad han gjorde, något med manschetten, och sen dess är lukten borta. Det var ett år sedan.
Kanske dags att köpa ny toalett ändå om den är 17 år gammal, med montering, och då hoppas på att lukten försvinner efter monteringen?
Vi kallade tillbaks leverantören, som plockade bort toaletten. Enligt honom är avloppet inte optimalt gjort från början, röret ”böjer sig för tidigt”, så att det på något vis är svårt att få det tät. Men det hade ju varit luktfritt i 20 år, så omöjligt var det ju bevisligen inte, tyckte vi… Han gjorde ett försök, det var bra några dagar, sen lika illa igen. Detta upprepades en gång till. Vid tredje försöket att fixa detta, följde en annan montör med. Jag vet inte vad han gjorde, något med manschetten, och sen dess är lukten borta. Det var ett år sedan.
Kanske dags att köpa ny toalett ändå om den är 17 år gammal, med montering, och då hoppas på att lukten försvinner efter monteringen?
Ojoj, jobbigt scenario och lite oroande. Tack för att du delar dina erfarenheter med oss. Jag hade nog blivit knäckt om det luktade likadant efter allt jobb. Bra att vara lite mentalt förberedd då.L Lillekitte skrev:Vi hade exakt samma problem. Toalett som var ca 20 år gammal, hade börjat lukta lite svagt då och då. Det var ändå dags att byta ut husets 2 toaletter, vilket vi gjorde - till samma märke och modell som du har, ser det ut som? Efter några dagar till en vecka började det lukta värre än tidigare påsamma toalett, och det blev sen ännu värre över tid. Vi ville till slut inte använda toaletten. Jag försökte som du att täta runt luckan, men det hjälpte inte.