Men går det att lista ut hur man ska styra denna då utan innedelens "styrdator"

har inga problem att styra x antal relääer med avseende på tempgivare tex. Hade ju hellre köpt en utedel som är gjord för att funka med mitt system. Läser man på nobepumpen står det ju uttryckligen att den passar till vissa specifika innedelar.
 
Surfat runt lite och läst om folks försök till konvertering av diverse enheter. Känns inte som att det är helt lätt då det i regel verkar vara datakommunikation mellan enheterna. Ska man lösa det själv med rimlig insats så skulle det behöva funka på nått sånnt här vis:

om vattnet i acctanken är mindre än x grader
starta pumpen (relä som slår till, startar både pump och cirkulationspumpen till värmeväxlaren)

kör pumpen så länge vattnet i tanken < y grader
stäng av när vattnet >y grader

Om vattnet i tanken är över y grader & tempen i utedelen är < z grader cirkulera (om det är vatten i slingan)

Avfrostning: Nått som utedelen gör automatiskt?


För att undvika massa start och stopp så kan man ju låta det va en stor hysteres mellan x och y. tex Starta när tempen är under 30 grader, stoppa när den är över 45 grader, starta igen när tempen sjunkit under 30 grader.

Är det mer komplicerat än så ger ja upp :)
 
  • Gilla
Raptor50
  • Laddar…
Ja så funkar ju färdiga enheter men ska man bygga om en enhet bör man säkert även bygga in skydds funktioner som normalt brukar finnas på vp och jag tror inte det där är nån normal händig gör.
 
Ok... då är det Baxi för 43k som är det enda altarnativet ja ser i nuläget. Vill ju inte köpa nått för 25k och labba sönder precis.....

Svårt att förstå att det inte finns ett större utbud av liknande. Ofta har man ju ett fungerande system där man bara vill komplettera med en extra värmekälla. Tipsa gärna om det finns någon enkel avskalad innedel till nån produkt. Behvöer ju inte ha nått annat än en värmeväxling. Läser man på enheterna som finns så är det ju bara hightec grejjer...
 
Har inte Ctc Nibe ecozon med flera modeller som funkar att docka mot tank längre ?
 
Möjligt, finns ju så sjukt mycket men jag har inte hittat nått...
 
CTCn funkar med tillbehöret styrdator för 7500kr..... nibevarianten går oxå men det står inget om vad som krävs i tillbehör.

Saftiga priser får ja ju säga.... nibe 7kW 45k....:( CTCn ligger ju hack i häl med 45+7.5k) Installation osv osv och man landar över 50k.
 
Nibe kräver inget tillbehör den har en enkel styr inbyggd. Ja dom är inte gratis även en enkel lösning blir dyr och det är nog därför de flesta köper komplett med inne del så man får vv och el tillskott med samma pryl.
 
Ok bra att veta vad det landar iaf...Inte kollat marknaden så mycket men är det en nedåtgående trend i priserna eller får man vänta sig denna prislapp om 3 år? Luft luft är ju betydligt billigare... är väll en annan marknad(massproduktion) gissar jag....
 
Priserna stiger som allt annat. Klart luft/luft är billigare men det är ju en helt annan komfort med vatten buret och så får man vv från det.
 
men behövs inte styrsystemet SMO till nibepumpen finns jo olika varianter på denna 6700kr för den enkla kanske ingår...
 
Blir inte pumparna bättre och bättre? Ökad konkurans mot kina osv osv. Inbillade mig iaf att man får mer för 50k idag än för 5 år sedan

Jag syftar alltså på om investeringen på tex 50k idag är en bättre investering om 3 år. I dagsläget är det för mig en mycket tveksam investering. Året kommer nog sluta på en uppvärmning på 8000kWh. Men då har jag delvis köpt ved oxå för 4000kr och eldat frekvent. Sätter ja inte in en pump så kommer jag nog motivera mig att elda på som jag gjort i några år till.... Skulle en pump halvera detta och sänka vedkostnaden så kanske det landar på en 5-6k i årlig besparing .... Sedan kan man ju värdera bekvämligheten att inte känna "stressen" över att elda :)
 
Smo ska inte behövas vid lite enklare inkoppling men vill man ha tex vv laddning via växelventil lär det behövas. Pumparna blir bättre och bättre för varje år men väntar man så uteblir även besparingen med vp sen hur mycket man värderar bekvämligheten är ju helt individuellt jag värderade det så pass så jag drog in bergvärme vilket jag inte ångrar.
 
Håller med om att besparingen riskerar att utebli i väntan på bättre grejjer men då jag ligger i gränslandet så kanske det är värt att avvakta ändå. Rätt som det är dyker det kanske upp nått på blocket går väll som smör om det kommer nått billigt där men...

nu vet ja inte vad bergvärme kostar men går man lös på ett luftluftsystem för 90k (med innedel alltså) så skulle ja nog hellre kört på bergvärme för 120k då ja gissar att det är bättre och mer underhållsfritt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.