Arne999 skrev:
man kan väll ha en blandventil som begränsar returtemperaturen? Om nu det finns vill säga
Jo det går säkert lösa på så sätt men det gäller att den inte späder vid vp drift.
 
A
Sätt dit det billigaste vilket du hittar på Jula, då slipper du även frysrisken då det går köldmedel mellan ute o innedel.
 
Är nock nojjig för att jula är rena skiten. HAr ju dock sålts ett tag så det borde ju finnas lite underlag för referenser??
 
Jag har kört med en sådan Jula lvvp i 3-4 år utan problem, stora fördelen med den är att detnonte är vatten i utedelen utan allt vatten är i innerdelen.

Köpte vår på erbjudande för runt 15000:-

Har dockat den på returen till vår oljepanna
 
Läst runt och julas variant går bort....

NIBE SPLIT AMS 10-8 är ju prrisvärd annars. 22k och ett känt märke.

Återstår gör dock värmeväxlingen. Vill hitta något billigt passivt som jag kan labba med själv. Innedelar är ju svindyra... Allt ja vill hitta är en enkel tank, minsta möjliga med slinga för värmeväxling. Sedan är det ju bara att koppla på denna på nuvarande system med nån egen styrning. (Med egen så syftar ja på att ja skulle kunna fixa logiken själv med lite givare och ett reläkort) Sätta kopplingar på alla oanvända ingångar på tanken och labba lite vart det är bäst att växla in värmen.

Kan nån tipsa om vad som skulle vara lämpligt? ingen känsla för volym och hur bra tex 15m kopparrör i en tank på 45 grader växlar över om inloppstempen är tex 25grader?? 1kW 5kW 20kW?



Om jag hittar på rakt av:
antag cirkulation på 1kubik/h => 1000liter

höjer man tempen 10 grader=> 12kW vilket alltså är för mycket så 500L/h räcker

Räknar man på 15m kopparrör med 22mm diameter och en värmeavgivning på 500W/m2K => 5180W om man har ett dT på 10 grader. Alltså borde ju dessa siffror (om ja räknat rätt) va en hint vad som behövs....eller??


[länk]
 
  • Gilla
michfris
  • Laddar…
Surfat runt lite och hitta denna sida "http://www.energishop.se/category/plattvarmevaxlare" Låter ju väldigt prisvärt även om ja behöver en av de större varianterna. Fattar dock inte hur man ska tolka specen...


tex:
50 rader 210 kW
Art. 2150679 Typ B3-23 Max. flöde 4m³/h, Volym var passage 2,00 Liter
räknar man bakvägen så får man (gissar att 210kW är när man har max flöde och nån viss dT mellan vätskorna?):

4m3/h matas med 210kWhpå en timma => dT på 45 grader men det säger ju fortfarande inget om hur stor skillnaden är mellan den kalla och varma vätskan...??
 
Ahhhh innedel pratar ju såklart med utreder för att man ska köpa deras grejjer..... Måste ju dock va en hyfsat stor marknad som efterfrågar det js vill men den enda jag hittar är baxi för 43k......
 
Finns massor med vp som går att köra utan innedel ?
 
Precis så hade vi i huset när vi flyttade in, 40kw-panna med 2000+1500 acktankat samt en CTC Ecoair inkopplad med glykolslinga på ena tanken. Det fungerade _skitdåligt_, slingan hann inte göra av med värmen inne i tanken så pumpen gick jättekorta körningar, ibland 80-100 per dag. Det gjorde att pumpen rasade knappt ett år efter inflytt, mitt i januari...

Jag fick tag på en beggad Nibe f2025-10 och tillhörande styrenhet som jag kopplade som sista sak på returledningen, precis innan shuntventilen. Det innebär att returvattnet värms upp innan det "träffar" shunten som då tror att det inte behövs någon värme och aldrig öppnar.

Har funkat fantastiskt i ett halvår!
 
en vanlig växlare är väl enklast och kan tas från nån skrotad thermiapump el likn Växlare från thermiapump med rätt röranslutningar för freonsidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
då har den åxå rätt röranslutning på freonsidan
 
Freonsidan ? Ska den inte växla mellan glykol vatten och rad vatten ?
 
Väljer man en pump där värmeväxlingen till vatten redan är gjord i utedelen får man en ytterligare växling med den systemförlust detta innebär
 
Jo men finns det nån som säljer vp för inkoppling mot egen köldmedie växlare ?
 
Jo det är klart det går men garantin lär man missa och sen ska kyltekniker koppla in den och vacum suga och det brukar kosta en slant.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.