Hej Arne,
nu vill jag inte sabotera dina planer utan komma med en ny vinkel om möjligt.
Du har ju vattenburet system idag och ack tankar med tanke att bygga ut det med fler ytterligare element och golvvärme lösningar.
Jag vill inte säga att samtliga alternativ gällande kombo VP/luft/vatten är utdömda men...
Har du en vedpanna eller kombipanna idag som "bara står"? Eller skulle du kunna tänka dig att ta dig an en ved (helst pellets) panna?
Du bor ju i Västra Götaland och på Blocket ligger det ute en pellets panna under 10 000 med veckor förråd och skruv.
För den kan du enkelt docka mot tanken, behöver ingen värmeväxlare, behöver inte fundera på COP, rör som fryser och stänga av/på. Pellets systemet sköter sig självt när du är ute/iväg. Sota är du bekant med redan.

Som sagt, vill inte säga att VP inte går. Jag har ju själv pellets och ville ha lut/vatten. Tack vare svaren här har jag tänkt om; jag behåller min pellets och beställer en vattenmantald och eldar med mornar, kvällar och helger och låter pellets ta över de kallaste dagarna och när vi är iväg.

inte meningen att kapa tråden än en gång men det var bara en tanke. Tacksam för dina svar och funderingar, liksom alla andras.

Kanske du kan få fler idéer och upplägg på http://www.varmepumpsforum.com/
 
Redigerat:
Det är inte kombon vp och ved som är svår det är kombon luft/vatten och ved som är svår men går säkert lösa på nått bra sätt. Jag kör själv bergvärme och ved i kombo och det funkar kanoners vp startar själv när acktanken kallnat och stoppar om jag eldar så tank tempen stiger och tack vare stor vatten volym får vp bra gångtider.
 
smurfen72 skrev:
Det är inte kombon vp och ved som är svår det är kombon luft/vatten och ved som är svår men går säkert lösa på nått bra sätt.

Exakt, det var det jag syftade på, tangenterna hann före mig. Har ändrat, tack.
 
Tanken med pellets är god, det va så jag vill ha det från början men tyärr så fick jag en utdömd kanal till källaren (som dock eldats i alla år av förra ägaren) så det alternativet går tyvärr bort.

Bergvärme är ju såklart ett annat alternativ med det kostar ju alldeles för mycket med tanke på vad jag har i elräkning i nuläget. Blir ju en annan sak om man tröttnar på eldandet men i nuläget är det en investering på 30-40k som känns rimlig (om ens det är lönt men det är ju skojj oxå ;) )

finns det nån typ av billig värmeväxlare att sikta på tro? Är som sagt inte sugen på någon ultrahightec växlare... Som jag ser det snackar vi väll en liten tank som ökar på volymen vätska och som sedan växlar över värmen till huvudtanken? Ingen känsla för storleken här men jag tänker mig nått som bilden visar. Varför man nu ska ha denna mellan och inte bara låta köldmediet gå i en slinga i befintlig tank antar jag beror på att det blir för lite värmeväxling. Sedan är ju iof frågan om det är köldmediet som ska gå i spiralen eller om det är vattnet från huvudtanken... Är det förresten dyrt att ösa i köldmedium i stortanken så att all vätska kan gå kors å tvärs utan frysrisk?

Schematisk bild av ett värmesystem med utdel, spiralslinga för köldmedium och en tank märkt "befintlig 750L".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det lär gå bra med vilken växlare som helst bara den växlar över effekten och inte stryper flödet för mycket. Brukar finnas beg växlare på tradera för småpengar är dom för små går det koppla dom i serie eller parallellt men en stor är att föredra. Du kan fylla hela systemet med glykol då blir det ingen frys risk men väldigt kladdigt vid ev läckage och sen läcker det lite lättare med glykol.
 
Maila BAxi och frågade

Hej,
Det skulle funka bra med en Bonus Air 10 till ditt system. Du behöver inte ha en separat krets till värmepumpen. Den klar en nerfrysning. Och det gör inget att den står still heller när du eldar. Den kommer själv slå av när du börjar elda och starta när han känner att tanken kallnar ner.
 
Men om vp fryser hur får den då igång cirkulationen genom frusna ledningar ?
 
men "att den klarar" är väll itne samma sak som att det går bra att frysa ner den varje helg det är minusgrader och jag eldar utan är väll ifall det blir något strömavbrott eller liknande antar jag.
 
men vilken typ av värmeväxlare snackar vi om jag nu ska gå på det spåret. Ingen känsla här....
 
Arne999 skrev:
men "att den klarar" är väll itne samma sak som att det går bra att frysa ner den varje helg det är minusgrader och jag eldar utan är väll ifall det blir något strömavbrott eller liknande antar jag.
Även Baxis variant vill inte ha för hett vatten in till vp och vattnet måste cirkulera genom vp hela tiden vid minus grader så den inte fryser i alla fall om man tänker använda vp nått mera innan den tinat upp igen vilket jag antar att man vill.
 
  • Gilla
Arturlin
  • Laddar…
Ok men är det ett problem då? Vilken förlust snackar vi om det måste cirkulera +4 gradigt vatten eller vad man nu vill ha för att ligga över 0. Eftersom det kommer ske flera gånger i veckan så är det ju en viktig parameter.

Är vattnet i botten av tanken över 30 grader så betyder ju ändå det att jag eldar och pumpen behöver inte gå så den kommer ju aldrig få för varmt vatten till sig
 
Tror inte förlusterna är stora och framförallt inte om du håller nere tempen till +4 grader men hur gör man det på ett enkelt sätt om du eldat och tanken håller 80 grader.
 
man kan väll ha en blandventil som begränsar returtemperaturen? Om nu det finns vill säga
 
jo jag har tänkt tanken men hur kan detta funka så bra som dom utlovar. Prylen utomhus är ju pytteliten jämfört med tex Baxivarianten och kostar ju väldigt lite... Vågar inte köpa en så pass dyr grejj med tanke på kvaliten jag har råkat ut för vid köp av julaprylar...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.