Jag har i dagsläget en vattenmantlad kamin på 11kW (7 till vatten)
4 solpaneler
750L acctank med 15m slinga för varmvatten samt x antal metter för solvärmen (är inte installerad än dock).
Tanken har även 9kW patron för kalla dagar

Jag eldar relativt mycket men är det <0grader ute så tickar elmätaren på veckorna. iår har jag mätt upp elförbrukningen till 7000kWh. Jag kommer dock installera fler element och värmegolv så denna siffran lär ticka uppåt.

Tanken är att köpa en luftvatten till systemet. Läst runt och blir dock inte klok på hur detta funkar.

1. Jag vill koppla enheten till min befintliga tank. Inte köpa en "innedel" för 30-40k.... Går det. Krävs ju dock att samma vatten i tanken cirkulerar ut till utedelen, (alternativt att jag offrar en av värmeslingorna till varmvattnet)?

2. Pumpen kommer vara mer eller mindre avstängd under vissa perioder. tex när jag eldar mycket, under soliga vår/sommardagar när solvärmen ger tillräckligt. Är detta ett problem tro?
3. Effekten behöver inte täcka villabehovet. Jag har ju ändå en rejäl kamin som jag vill nyttja och kan därför tänka mig att köpa något billigare.

Tips på köp?
 
Det där låter ju genomtänkt; att luft/vatten avlastar eldningen när du inte har möjlighet att elda regelbundet. Dock så tror jag att du måste ha ett annat medium i de slangarna för att de inte ska frysa sönder typ glykol/liknande. Och värmeväxlare.
Min granne har en sådan lösning och jag är så otroligt sugen på det själv, du behöver dock en till slinga för luft/vattenpumpen tror jag. En tekniktank är vad du behöver; http://www.varmebaronen.se/acktank/

Nu är denna tank på 500, men du förstår tanken.

Off topic; som sagt är min våta dröm en vattenmantlad kamin, hur beräknade du storleken på den (W), hur gick inkopplingen och hur upplever du att det är? Bra med värme till rummet eller önskar du mer? Tillräckligt med värme till tanken eller önskar du mer? Hur lång tid tar det att värme en 750 tank?

Ledsen för frågorna men jag tror jag får bättre svar från dig än alla försäljare jag pratat med.

Fann en bild till dig från en annan på Byggahus. Lånar den från Zodastream, har har ju två tankar men du förstår principen.

Schema över uppvärmningssystem med vattenmantlad braskamin och ackumulatortankar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Om du ska få vv ur systemet kommer vp behöva jobba med höga temperaturer och det sänker cop samt sliter mera på vp. En modern anläggning jobbar via växelventil dvs vp växlar mellan att värma vv till hög temp och sen lägger ventilen om och vp gör värme vid en lägre temp och ingen shunt behövs utan värmen går direkt ut på rad.
 
Off topic; som sagt är min våta dröm en vattenmantlad kamin, hur beräknade du storleken på den (W), hur gick inkopplingen och hur upplever du att det är? Bra med värme till rummet eller önskar du mer? Tillräckligt med värme till tanken eller önskar du mer? Hur lång tid tar det att värme en 750 tank?

Ledsen för frågorna men jag tror jag får bättre svar från dig än alla försäljare jag pratat med.
Delar gärna med mig av mina erfarenheter. Haft den exakt ett år nu. Jag valde största möjliga med vetskapen att det inte skulle räcka fullt ut så visst skulle man vilja haft en ännu större. Databladet säger ca 7kW till vatten och 3.5kW till rummet. Har nog aldrig upplevt att det blir för varmt inomhus pga av värmen till rummet även om vi eldar en heldag. Tanken är på 750 liter och den räcker precis lagom för kaminen om man har ett stöd som alltid håller en mintemp på 40 grader. Eldar man på utan slarv när man kommer hem från jobbet (starttemp 40grader) så lyckas man ofta komma upp i 80-84 grader på 6-7h (olika såklart men vid 0gradigt utomhus). Att värma 750liter 40 grader innebär 35kWh vilket innebär 5kW netto till vattnet de dagar man lyckas med det. SÅ effektsiffrorna verkar ju stämma hyfsat. Gäller dock (är väll samma för pannor) att man regelbundet gör rent tuberna från sot. Klart märkbar skillnad.

750L räcker dock inte så länge när man väl slutat elda så det gäller ju att elda varje dag och gärna på morgonen oxå för att inte elpatronen ska kicka in.

Inkopplingen gjorde en rörläggare även om det nog hade gått utmärkt att sköta själv. Speciellt med tanke på att han missa endel viktiga saker...... men det är en annan historia.


Åter till ämnet: Jag har ju en "tekniktank" massa anslutningar och jag kan ju som sagt offra en slinga där varmvattnet går för att värmeväxla med glykol. Jag vill inte köpa ytterligare prylar då jag misstänker att det blir svårt att ens räkna hem en utedel för 35-40k. Frysproblemet borde man ju även kunna komma runt om man låter vattnet cirkulera stötvis strömavbrott är ju jobbigt dock men har aldrig haft nått mer än 1h under 3 år.


Vp behöver absolut inte köra på nån hög temp. Jag har en varmvattenberedare efter acctanken som höjer upp temepen. Att vattnet förvärms är ju bara en bonus. Allt ja är ute efter är att minimitempen sköts med värmepumpen, dvs det som elpatronen gör i dagsläget. Den är satt till 40 grader vilket räcker alla dagar utom när det är extremt kallt men det behöver ja ju inte dimensionera för.

Skulle man inte även kunna dela slinga med solpanelerna? där kör man ju glykol
 
Tex....."Värmepump CTC EcoAir 400 Luft/Vatten Villa" kostar cirkus 35k.... "inkopplingsalternativ" Elpanna CTC EcoZenith I250 med massa teknik... som förövrigt kostar 40k till, installation på detta och det går helt bort.

Så frågan är väll helt enkelt hur jag billigaste sett få denna uteenhetatt ladda min tank med värme? eller om det finns någon bättre variant?
 
En nackdel att köra via slinga är att vill du ha tex 40 grader i tanken så måste kanske vp jobba med 45 gradigt vatten just på grund av att inte slingan hinner överföra värmen till 100% det slipper man vid direkt koppling mot acktanken då jobbar vp med 40 grader om man vill ha 40 grader i tanken. Men kopplar man direkt får man dels frys risken och dels risken att för hett vatten vid vedeldning kommer till vp vilket den inte gillar. Det går ju koppla vp på returen före tanken men då drar man inte nytta av tanken.
 
Arne999 skrev:
Delar gärna med mig av mina erfarenheter. Haft den exakt ett år nu.

Stort tack för din beskrivning, nu blev jag ännu mer taggad på att skaffa en vattenmantlad. Har du en murad eller fristående? Jag måste genom bjälklaget till källaren med rören och det känns sådär, men annars för att vara krass så ser jag bara fördelar med uppsättningen. Har en pelletsbrännare som hostar på sista versen jag vill helst ha luft/vatten vp med tekniktank och vattenmantlad kamin om jag ska vara helt ärlig. Din trådstart och alla svar har hjälpt mig i rätt riktning. Stort tack samtliga.
 
Murad. Murstocken blir inte särskillt varm (jämfört med vanlig kamin) den går genom okänt bjälklag och det har inte brunnit ner än:)
 
om ja laddar tanken via slinga i botten för att hålla 40 grader där så gör vp jobbet som patronen nu gör vilket räcker.

Om vattnet skulle bli varmt är det la bara att stänga vp? Det innebär ju ändå att jag eldar och då ska den ju inte gå ändå
 
Visst kan du stänga vp men då kommer den frysa om ingen cirk sker där.
 
Ok men finns det ingen automatik för detta? att köpa en pryl extra för typ 40k känns ju inte så kul... då är man ju snart uppe i bergvärmepriser..
 
Borde gå att bygga nått med nån ventil kanske men är nog inte så enkelt att lösa men kopplas vp på returen försvinner ju det problemet men även fördelarna med tank till vp försvinner.
 
Med närmare eftertanke så blir ja lite trött... Det borde ju vara ett väldigt vanligt system att en villa har en vedeldad panna med acctank där ägaren börjar tröttna på allt eldande.

Finns det allså ingen prisvärd lösning för att kompletera med en vp? Det jag är ute efter är alltså en innedel (om det nu inte går att göra som ovan på nått bra sätt) som är så enkel och billig som möjligt. Vi snackar väll egentligen bara en värmeväxlare och en cirkulationspump? Kostar den 30-40k går det ju helt bort... behöver ju inget teknikcenter precis...
 
Om man kompletterar med en bergvärme pump blir allt lättare då behövs ingen cirk för att undvika frysning. Koppla vp via växlare eller slinga sänker cop en del på grund av att vp tvingas till högre temp men funkar med glykol och då behövs ingen cirk vid vedeldning. Koppla vp på radiator returen då kommer vp starta om returen blir för kall och stoppa om returen är varm för att du eldar och returen blir aldrig så varm så den skadar vp och frysrisken försvinner eftersom det cirkulerar genom vp hela tiden men nackdelarna kan bli många start stop om man överdimensionerar samt att rad systemet och vp kommer behöva ha samma flöde och det är inte alltid så lyckat. Jag tror det är bäst att koppla via växlare och se till att köpa mycket större växlare än vad som behövs så man slipper så mycket temp tapp där.
 
  • Gilla
Umbo och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.