Finns det någon som har erfarenhet av att ha värmepumps innedelen monterad lägre ner på väggen så länge det är fritt framför ? Elelement sitter lågt och det verkar vara logiskt eftersom värmen stiger. Min pelletskamin blåsa ut luft som når hela huset , men nu när jag har beställt en värmpump ska det hängas högt upp på väggen. Jag har fritt framför kaminen och 1, 50 över golvet känns mer rätt än 2,30. Ett vardagsrum med kakelugn, möbler, fönster och dörr. Inredning i neutralt färgschema, hemtrevlig atmosfär.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Inget bra tänk, ev kommer den att sitta i vägen eller blåsa så det drar, finns dom som har golvmodell
 
J jonaserik skrev:
Inget bra tänk, ev kommer den att sitta i vägen eller blåsa så det drar, finns dom som har golvmodell
Men drar det endå inte om den sitter upp vid taket eller vid golvet ? Den skulle inte heller sitta i vägen för något.
 
Talar bara aom vad som finns och sen upp till var och en att välja plats. men betänk på korsdraget som kan ge förkylning oavserr temp.
 
P Björnmoose skrev:
Finns det någon som har erfarenhet av att ha värmepumps innedelen monterad lägre ner på väggen så länge det är fritt framför ? Elelement sitter lågt och det verkar vara logiskt eftersom värmen stiger. Min pelletskamin blåsa ut luft som når hela huset , men nu när jag har beställt en värmpump ska det hängas högt upp på väggen. Jag har fritt framför kaminen och 1, 50 över golvet känns mer rätt än 2,30.[bild]
Jag var på besök i Norge och han har sin innedel väggmonterad ca 80cm högt från golvet på ett ställe, där det är möjligt att monterar den högre upp. Men den satt lågt. En "vanlig" innedel, ingen sk golvmodel.

Har också funderat på samma fråga.

https://www.byggahus.se/forum/threads/placera-llvp-innedel.478747/#post-5082486
 
H he-peter skrev:
Jag var på besök i Norge och han har sin innedel väggmonterad ca 80cm högt från golvet på ett ställe, där det är möjligt att monterar den högre upp. Men den satt lågt. En "vanlig" innedel, ingen sk golvmodel.

Har också funderat på samma fråga.

[länk]
Ja , när vi har pelletskaminen på känns det skönt att känna av den varma luften den blåser ut. Tänkte köra kaminen när det a flera minusgrader och pumpen resten av tiden och högt uppe vid taket känns onödigt långt bort.
 
P Björnmoose skrev:
Ja , när vi har pelletskaminen på känns det skönt att känna av den varma luften den blåser ut. Tänkte köra kaminen när det a flera minusgrader och pumpen resten av tiden och högt uppe vid taket känns onödigt långt bort.
(y)

Så har vi det här också.

Kann även tänkas som lösning om man kör timpris.

Finns även dagar, där pelletskamin och luftvärmepumpen jobbar kompis, då skickar pumpen upp pelletsvärmen till ovanvåningen.

Fast den är monterat lite på ett annat ställe i huset, så det två är inte 100% ersättare till varandra.
 
H he-peter skrev:
(y)

Så har vi det här också.

Kann även tänkas som lösning om man kör timpris.

Finns även dagar, där pelletskamin och luftvärmepumpen jobbar kompis, då skickar pumpen upp pelletsvärmen till ovanvåningen.

Fast den är monterat lite på ett annat ställe i huset, så det två är inte 100% ersättare till varandra.
Jag bor i radhus och trappan är mitt emot kaminen i vardagsrummet. Den värmepump som jag har beställt har sk braskaminfunktion som blåser på när kaminen är igång. Jag vet inte om jag kommer att står ut med timpris . Får se . Har fast lågpris i nästan 2 år till. Får se sedan. Men visst , pelletskamin och luftvärmepump är säkert en bra kombination.
 
P Björnmoose skrev:
Jag bor i radhus och trappan är mitt emot kaminen i vardagsrummet. Den värmepump som jag har beställt har sk braskaminfunktion som blåser på när kaminen är igång. Jag vet inte om jag kommer att står ut med timpris . Får se . Har fast lågpris i nästan 2 år till. Får se sedan. Men visst , pelletskamin och luftvärmepump är säkert en bra kombination.
Bra tänkt (y)

En luftvärmepump är ju ett bra komplement till en pelletskamin, när man är bortrest också. ;)

Vi har själv månads rörligt. Håller med, timpris känns jobbigt, bara att tänka på det.:crysmile:
 
  • Gilla
Pete G.
  • Laddar…
P Björnmoose skrev:
Finns det någon som har erfarenhet av att ha värmepumps innedelen monterad lägre ner på väggen så länge det är fritt framför ? Elelement sitter lågt och det verkar vara logiskt eftersom värmen stiger. Min pelletskamin blåsa ut luft som når hela huset , men nu när jag har beställt en värmpump ska det hängas högt upp på väggen. Jag har fritt framför kaminen och 1, 50 över golvet känns mer rätt än 2,30.[bild]
Enda nackdelen med 150cm över golv är om det blir väldigt varmt vid innerdelen ovanför kaminen!
Du får slå på en brasa och hänga upp en termometer, lite osäker på vad plast och elektronik gillar när det blir för varmt och vart gränsen går temperaturmässigt.
 
C Comfort Thomas skrev:
Enda nackdelen med 150cm över golv är om det blir väldigt varmt vid innerdelen ovanför kaminen!
Du får slå på en brasa och hänga upp en termometer, lite osäker på vad plast och elektronik gillar när det blir för varmt och vart gränsen går temperaturmässigt.
Ja , du har rätt. Den får absolut inte vara för nära. Jag får testa lite och kolla hur varmt det blir. En braskamin blir förmodligen varmare än min pelletskamin eftersom man har en konvektions fläkt som blåser igenom kaminen och tar med värmen ut i rummet.
 
Vill du ha ökad värmespridning i huset kan du använda en Airmove. Alla deras tre varianter sprider värmen bra.
 
  • Gilla
Pete G.
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.