Vi ska flytta till hus snart där det redan finns en frånluftsvärmepump. Denna kommer behöva förstärkning av en luft-luft värmepump så vi slipper använda direktverkande el för uppvärmning. Nu till min fråga: var är den bästa platsen i huset att installera den på för bäst uppvärmning? Lägger med en bild på planlösningen där jag med olika färger har markerat olika tänkbara platser för installation

• Planlösning av ett hus med färgmarkeringar som visar olika installationsplatser för en luft-luft värmepump, inkl. kök, sovrum och vardagsrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
P Psp skrev:
Vi ska flytta till hus snart där det redan finns en frånluftsvärmepump. Denna kommer behöva förstärkning av en luft-luft värmepump så vi slipper använda direktverkande el för uppvärmning. Nu till min fråga: var är den bästa platsen i huset att installera den på för bäst uppvärmning? Lägger med en bild på planlösningen där jag med olika färger har markerat olika tänkbara platser för installation
inget optimalt men chansa på den gröna

• Gilla
Psp
  • Laddar…
P Psp skrev:
Hur kommer det sig frånluftsvärmepumpen behöver förstärkning i ett 1-planshus?

• Haha
returen
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Hur kommer det sig frånluftsvärmepumpen behöver förstärkning i ett 1-planshus?
Det är det vi fått höra att det troligtvis kommer behövas.

• Gilla
returen
  • Laddar…
P Psp skrev:
Det är det vi fått höra att det troligtvis kommer behövas.
Normalt sett behövs det inte om det finns radiatorer eller golvvärme i huset. Vem påstår det? Nuvarande ägare ?

• Arg
returen
  • Laddar…
Normalt sett behövs det inte om det finns radiatorer eller golvvärme i huset. Vem påstår det? Nuvarande ägare ?
Det finns elradiatorer som vi dock inte vill behöva använda pga elpriset. Besiktningsmannen påpekade det. Det är ett dödsbo, så lite oklart hur det har funkat om vintrarna med värmen

P Psp skrev:
Det finns elradiatorer som vi dock inte vill behöva använda pga elpriset. Besiktningsmannen påpekade det. Det är ett dödsbo, så lite oklart hur det har funkat om vintrarna med värmen
Då verkar det inte som att ni har en frånluftsvärmepump eller så är den fel monterad pga avsaknad av radiatorer eller golvvärme i vissa rum. Rek att ni undersöker detta innan ni sätter in en luftvärmepump.

• Haha
returen
  • Laddar…
Då verkar det inte som att ni har en frånluftsvärmepump eller så är den fel monterad pga avsaknad av radiatorer eller golvvärme i vissa rum. Rek att ni undersöker detta innan ni sätter in en luftvärmepump.
Det är en frånluftsvärmepump och den är korrekt monterad.

P Psp skrev:
Det är en frånluftsvärmepump och den är korrekt monterad.
Det jag menade var att det verkar saknas radiatorer om ägarna satt elradiatorer istället. I vilka rum finns vattenradiatorer eller golvvärme?

• Haha
returen
  • Laddar…
Det jag menade var att det verkar saknas radiatorer om ägarna satt elradiatorer istället. I vilka rum finns vattenradiatorer eller golvvärme?
Finns inga vattenradiatorer alls. Direktverkande el är det som finns sedan huset byggdes. Golvvärme finns i badrummet och kan såklart dras in i de andra rummen också, men inget vi kommer göra nu. Frånluftsvärmepumpen installerades för 5/6 år sedan

P Psp skrev:
Finns inga vattenradiatorer alls. Direktverkande el är det som finns sedan huset byggdes. Golvvärme finns i badrummet och kan såklart dras in i de andra rummen också, men inget vi kommer göra nu. Frånluftsvärmepumpen installerades för 5/6 år sedan
Det är väldigt ovanligt med en sådan pump utan vattenradiatorer eller vattenburen golvvärme. Aldrig hört talas om. Värmer pumpen bara varmvatten?

Det är väldigt ovanligt med en sådan pump utan vattenradiatorer eller vattenburen golvvärme. Aldrig hört talas om. Värmer pumpen bara varmvatten?
Den sattes väl in med tanke på att ansluta golvvärme antar jag. Den värmer vattnet och ventilerar huset

P Psp skrev:
Den sattes väl in med tanke på att ansluta golvvärme antar jag. Den värmer vattnet och ventilerar huset
Märkligt. Jag skulle ändå undersöka om det går att installera vattenburna radiatorer då de sprider värme mycket bättre än via luften.

• Gilla
  • Haha
returen och 1 till
  • Laddar…
Om det är tillräckligt med utrymme så man även får en skaplig luftspalt är alternativet ovanför ytterdörren en möjlig
placering som kan fungera om det inte är en dörrpost längre fram som gör att all värme samlas i höjd med innerdelen och lurar den att det är varmt så den slutar producera/blåsa värme om behovet finns längre bort.

Under köksfönstret kan fungera bra om man sätter en vanlig modell som blåser efter golvet med ganska högt luftflöde, golvmodeller har ofta lågt luftflöde.
Gäller dock att bord och matbordstolar hindrar flödet så bör vara stolar och bord men ”tunna” ben.

Sätt den i det största utrymmet

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.