Hej
Jag får inte till tankeverksamheten riktigt så frågar här om jag har en luftvärmepump som säg ger 3kw ut på 1 kw in och har en frånluftvärmepump som ger samma. Fpr jag då någon utväxling på denna kombo . 1 kw in i luftvärmepumpen ger 3 ut i huset frånluftvärmepumpen tar in denna energi och ger 3 kw på varje 1 kw in. Så på 2 kw total inmatad effekt får jag ut 3x3 = 9 kw värme ? Hjälp mig :)

Du får väl ändå ut 3kW från luftvärmepumpen och 3kW från din frånluftsvärmepump och 3+3 blir 6kW sist jag räknade

Du måste ju räkna på att du även tar in kall luft utifrån .

Eller så fattar jag helt fel med vad du menade

Men det är många som kompletterar sin frånluftsvärmepump med en luftvärmepump för att slippa att elpatronen går in lika ofta och för kylfunktionen

C Comfort Thomas skrev:
Du får väl ändå ut 3kW från luftvärmepumpen och 3kW från din frånluftsvärmepump och 3+3 blir 6kW sist jag räknade

Du måste ju räkna på att du även tar in kall luft utifrån .

Eller så fattar jag helt fel med vad du menade

Men det är många som kompletterar sin frånluftsvärmepump med en luftvärmepump för att slippa att elpatronen går in lika ofta och för kylfunktionen
Det jag tänkte på är att om jag tillför 3 kw från luftvärmepumpen till inomhusluften och sedan drar in den luften i frånluftvärmepumpen som också ger 3 kw om jag får utväxling på det då frånluftvärmepumpen utvinner energi från frånluften .

Krokben
Pumparna har ju sin effekt. Kör du båda så får du ju bådas effekt och förbrukning. Jag gillar dock tanken med att om man matar flvp med mer värme än den behöver producera (säg att flvp ger grundvärme på t ex 18c och luft luft är satt på 23) så borde man ju rimligtvis klara sig vääldigt långt utan elpatronen.

• Gilla
ext81 och 1 till
  • Laddar…
Frånluftvärmepumpen har ingen aning om vad som värmt luften som ska passera ut genom den! Är den 22 grader så är den det oavsett värmekälla. Du får (optimalt) 6 kW ut för inmatade 2kW. Det där med 9kW kan du glömma, det kallas tankevurpa! Och skulle jag ha fel så skyller jag på en tankevurpa! ;-)

• Gilla
Krokben
  • Laddar…
Hur hög värmeeffekt ger en frånluftvärmepump utan att elpatronen behöver gå in? Jag är med på att COP kan vara typ 3 men om detta bara ger en förhållandevis liten effekt så är vinsten inte så stor, kanske det kan räcka för varmvattenberedning.

En luft/luft-värmepump arbetar med enorma mängder uteluft för att utvinna användbar värme, en frånluftvärmepump begränsas av den ganska beskedliga luftomsättningen som sker i en bostad i jämförelse. Det är inte ovanligt att en L/L-VP kan ha en värmeeffekt av 6 kW en typisk vinterdag och detta med ett COP på 3 eller mer (temperaturberoende bla).

Men jag kan ha missuppfattat hur mycket värme en frånluftvärmepump kan ge, upplys gärna.

Gamla traditionella frånluftsvärmepumpar ger ca 1,5 - 2 kW värme med ca COP 3. Nyare typen som Comfortzone, NIBE F750, IVT 840/860 med varvtalsstyrning kan ge uppåt 5-6 kW om luftflödet är tillräckligt stort (jättestort hus), i vanligt hus kanske 4 kW(?)

• Gilla
Martin1981 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.