Till erat "försvar" så är det en djungel med fabrikat och modeller och bäst är att få kundbesök av ett par olika återförsäljare.

I erat fall som handlar på sin arbetsplats kan det dock bli värre med hembesök.
Personalen i butiken borde dock kräva att man får någon form av utbildning så personalen kan sälja grejerna med gott samvete.

Man lär sig av sina misstag (oerfarenhet) men det kan bli en dyr lärdom om man har otur ;)
 
  • Gilla
Demonia och 1 till
  • Laddar…
S slurppe99 skrev:
Vad får man istället? Stor ful och otymplig, samt knäppande plast. Det är som att diskutera olika bilmodeller. De mer vanliga modellerna fyller en funktion. Vi väljer av olika anledningar olika modeller.

Nu trodde de att de skulle vara en fördel eftersom sambon jobbade på Electrolux. Kanske en viss rabatt. Och att kollegors rekommendationer stämmer.
Ja deras rekommendationer, verkar ju ha varit lysande hurra =)
Mitsubishi har i alla fall suverän kundsupport, vilket inte alla andra har, och av alla de pumpar vi monterat, har mitsubishi funkat bäst!
 
En duktig värmepumptekniker (Det finns många okunniga) kan räkna fram om din LVP har rätt siffror utifrån löftet som de har saluförs. Finnes säkert några på detta forum!
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
DonPablo R134a skrev:
Ja deras rekommendationer, verkar ju ha varit lysande hurra =)
Mitsubishi har i alla fall suverän kundsupport, vilket inte alla andra har, och av alla de pumpar vi monterat, har mitsubishi funkat bäst!
Verkar känsligt det här med Mitsubishi. Men att skriva som den jag svarade Att "Mitsu" är bäst. Hjälper ju inte TS direkt. Så jag säger väll att Trabant är bäst.;)
 
  • Gilla
kest
  • Laddar…
Krokben
S slurppe99 skrev:
Verkar känsligt det här med Mitsubishi. Men att skriva som den jag svarade Att "Mitsu" är bäst. Hjälper ju inte TS direkt. Så jag säger väll att Trabant är bäst.;)
Äger själv en Mitsubishi och är väldigt nöjd, men jag hade lika gärna kunna tagit en Bosch eller Daikin om det inte vore så att en pålitlig och erfaren installstör av Mitsubishi bor mitt emot mig. Något många gärna fokuserar på är själva priset på pumpen och lovordad produktinformation. Jag valde helt enkelt en dyrare märkespump från en pålitlig installatör framför en billigare pump på grund av att jag ville ha bra garanti och en driftsäker maskin. Dumt att "snåla" på värmepumpar, man tjänar på det i längden!

Jag kritiserar inte TS på något vis, alla är inte maniskt intresserade av värmesystem som jag eller andra här på forumet. :D
 
  • Gilla
slurppe99
  • Laddar…
Mitsu, Daikin och Pana är ju de märken som verkar vara störst.
Inte nödvändigtvist bäst men de verkar ha utbyggda servicenätverk.

Min installatör hade huvudkontoret i samma kommun som jag bor inget som påverkade mitt beslut men det var ju roligt ringa kundtjänst och de säger glatt att vi är i samma kommun så då kan de i princip komma på de tider som jag väljer då det inte är så stora restider. Jag fick en tid för installation en månad fram i tiden genom deras system. Men installatören hade en lucka i schemat så hade den installerad och klar på en vecka. Vid installationen var det även "vi brukar ta extra betalt för detta men nu gick det så fort så jag bjuder på det.

så det är ju allra högsta grad hitta servicetekniker och installatörer som är serviceminded. Dessa har inte bara Pana utan jobbar med även med Mitsu och Daikin. :)

(och Bosch har jag ingen åsikt om bara. Har inte stött på dem hos vänner eller bekanta)
 
Electrolux och Bosch/IVT har ingen egen tillverkning av luft/luftpumpar, utan köper in och OEM'ar andras prylar. Tidigare körde dom med pumpar från Sharp, men tydligen har dom gått över till nåt helkinesiskt nu för tiden.
Om det är bättre eller sämre vet jag inte, men kontinuiteten på modellutbudet varierar av förklarliga skäl mer och därmed även kunskaperna hos de som ska serva grejerna, reservdelslager, etc.
 
Stämmer bra Appendix att återförsäljare/installatör är en viktig del av köpet.

Skiljer sig troligt åt en hel del vart i landet (kommun, ort) man bor vilket märke som är mest populärt och kan då självklart ha bättre servicetäckning.
När någon ringer från en specifikt område så är man rätt säker på vad dom söker :D
 
useless useless skrev:
Electrolux och Bosch/IVT har ingen egen tillverkning av luft/luftpumpar, utan köper in och OEM'ar andras prylar. Tidigare körde dom med pumpar från Sharp, men tydligen har dom gått över till nåt helkinesiskt nu för tiden.
Om det är bättre eller sämre vet jag inte, men kontinuiteten på modellutbudet varierar av förklarliga skäl mer och därmed även kunskaperna hos de som ska serva grejerna, reservdelslager, etc.
Är inte säker och har inte kollat upp detta men tror det bara är Electrolux som numera har en kines bakom klistermärket, Ivt/Bosch tror jag fortfarande kör Sharp men finns säkert någon med bättre koll.

Hatta runt bland olika tillverkare kan aldrig vara bra för eventuellt reservdelsbehov
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.