Sambon jobbar tydligen till och med på inköpsstället vilket då låter som någon butik som ELON eller liknande så man tycker han då borde ha rätt snabb service !

Men normalt har återförsäljaren första ansvaret , och låter nästan som sambon jobbar där eller så har jag snurrat ihop allt :thinking:
 
A
om pumpen inte är en sidoimport är det bara electrolux egna kylskåpstekniker som får göra garantireparationer
 
Ok, det begränsar utbudet av hjälp och att det då kan ta tid om man bor på ”fel” ort med få tekniker.
 
A
spelar ingen roll egentligen då kylskåpsteknikerna kan vara av lite olika sort så att säga...
 
DonPablo R134a skrev:
Varför electrolux, när det finns Mitsubishi? Med mitsu hade du inte haft dessa problem i alla fall
Valde Electrolux då sambon fick bra pris på den, på butiken han arbetar finns inte mycket kunskap gällande värmepumpar men denna påstods vara den bästa de hade. Varken jag eller sambon har kunskap om värmepumpar utan har förlitat oss på infon vi fått och hittat själva.
 
C Comfort Thomas skrev:
Sambon jobbar tydligen till och med på inköpsstället vilket då låter som någon butik som ELON eller liknande så man tycker han då borde ha rätt snabb service !

Men normalt har återförsäljaren första ansvaret , och låter nästan som sambon jobbar där eller så har jag snurrat ihop allt :thinking:
Sambon jobbar på Elgiganten men han är på en annan avdelning, så hans kunskap om värmepumpar är = noll typ. Enligt butiken så är kontakt med Electrolux första steget. Vi kan säkerligen reklamera direkt till butiken men då hamnar det tydligen ändå hos Electrolux.
Blir det ingen lösning via deras tekniker nu den 5:e så får vi ju prova att reklamera till butiken.
 
Nä där ligger ett stort problem, butiker som inte vet vad dom säljer !

Var på en elektronikkedja och hörde en konversation mellan säljaren och en stackars kund som ville veta lite mer om vad man skulle köpa.
Visste om jag skulle skratta eller gråta över den säljaren då han bör sälja något helt annat som tex smågodis :crysmile:
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
C Comfort Thomas skrev:
Nä där ligger ett stort problem, butiker som inte vet vad dom säljer !

Var på en elektronikkedja och hörde en konversation mellan säljaren och en stackars kund som ville veta lite mer om vad man skulle köpa.
Visste om jag skulle skratta eller gråta över den säljaren då han bör sälja något helt annat som tex smågodis :crysmile:
Tyvärr verkar det vanligt. Är ingen i denna butik som har kunskap om värmepumpar så vi chansade väl typ. Vi fick duktigt bra pris på den och specifikation och information lät ju bra så :crysmile:
Får bara hoppas det löser sig snabbt, struntar i vem som tar ansvaret så länge någon gör det haha.
 
trist med krångel på nya saker
 
Trist att det inte fungerar som det är tänkt, är de värme ni vill åt, så välj bort Auto, då det kan ställa till det om ni kanske har golvvärme eller annan uppvärmning i närheten som kamin eller element. Ställ pumpen istället på läget med solen eller liknande. Då ger de bara värme. Auto är bra om du tex skulle ha den i ett garage utan annan påverkan av värme.

Kan mycket väl vara så att kylmediet läckt ut pga dålig koning. Kan även vara så att själva slangen är vriden så att den blivit tilltäppt. När det kommer till luft-luft-pumpar så får man vad man betalar för. Jag har ingen aning om vad ni fick betala, men hoppas det är under 5000kr om det verkligen var billigt, för du köper en ny Panasonic CS/CU-CZ35TKE för under 9000kr som ändå får anses vara en helt ok pump.

Jag skulle ringa in den lokala värmepumpsinstallatören på orten där ni bor och be dem titta på den. Alla är mer eller mindre uppbygga på samma sätt. Är ju inte direkt någon raketforskning.
 
Redigerat:
Har man garanti vill man kanske inte ta in den lokala installatören och få betala själv, finns roligare saker att lägga pengarna på :cool:
 
  • Gilla
Immobil
  • Laddar…
C Comfort Thomas skrev:
Har man garanti vill man kanske inte ta in den lokala installatören och få betala själv, finns roligare saker att lägga pengarna på :cool:
Har man å andra sidan väntat på en tekniker i två månader så kan det kanske vara läge att lyfta blicken till andra aktörer
 
Ja det är en kostnadsfråga den drabbade får ta ställning till.
Alternativt maila servicestället och säga att man tar in en tredje part för felsökning/reparation och dom tar fakturan.

Om inte ens en anställd på företaget som sålt den kan få hjälp så undrar man hur det är för dom andra stackarna som handlar där !
 
lsoderlund lsoderlund skrev:
Trist att det inte fungerar som det är tänkt, är de värme ni vill åt, så välj bort Auto, då det kan ställa till det om ni kanske har golvvärme eller annan uppvärmning i närheten som kamin eller element. Ställ pumpen istället på läget med solen eller liknande. Då ger de bara värme. Auto är bra om du tex skulle ha den i ett garage utan annan påverkan av värme.

Kan mycket väl vara så att kylmediet läckt ut pga dålig koning. Kan även vara så att själva slangen är vriden så att den blivit tilltäppt. När det kommer till luft-luft-pumpar så får man vad man betalar för. Jag har ingen aning om vad ni fick betala, men hoppas det är under 5000kr om det verkligen var billigt, för du köper en ny Panasonic CS/CU-CZ35TKE för under 9000kr som ändå får anses vara en helt ok pump.

Jag skulle ringa in den lokala värmepumpsinstallatören på orten där ni bor och be dem titta på den. Alla är mer eller mindre uppbygga på samma sätt. Är ju inte direkt någon raketforskning.

En tekniker var här den 5e och kollade. Han sa att det är inga fel på varken installation eller värmepump. Han sa att det är fullt normalt att den defrostar många gånger. Han sa att om vi har igång värmepumpen dygnet runt så blir det tufft för den. Vilket vi varit tvungna att ha för att väga upp för all den tiden som den defrostar..

Vi har ett dåligt golv där det drar in en del luft som ska renoveras nu i vår, så huset är ju inte helt felfritt för värmepumpen att värma upp, men är egentligen inte värmen som vi oroat oss för utan för att den stannar av så länge.

Teknikern sa att ett golvbyte bör hjälpa för att värmepumpen inte ska behöva arbeta så hårt. Men om det funkar vet vi ju inte förrän till höst/vinter. Som tur är så har vi garanti en evighet till så kommer det inte hjälpa så kommer vi väl försöka reklamera det igen.

Vi har den på "solen" hela tiden och den ger ju bra värme, men teknikern sa att vi inte är den första som klagat på just H5:an.

Vi är duktigt besvikna över att den inte uppfyller det som utlovats, framförallt när vi knappt haft några minusgrader under hela vintern.
 
Redigerat:
A
lsoderlund lsoderlund skrev:
Trist att det inte fungerar som det är tänkt, är de värme ni vill åt, så välj bort Auto, då det kan ställa till det om ni kanske har golvvärme eller annan uppvärmning i närheten som kamin eller element. Ställ pumpen istället på läget med solen eller liknande. Då ger de bara värme. Auto är bra om du tex skulle ha den i ett garage utan annan påverkan av värme.

Kan mycket väl vara så att kylmediet läckt ut pga dålig koning. Kan även vara så att själva slangen är vriden så att den blivit tilltäppt. När det kommer till luft-luft-pumpar så får man vad man betalar för. Jag har ingen aning om vad ni fick betala, men hoppas det är under 5000kr om det verkligen var billigt, för du köper en ny Panasonic CS/CU-CZ35TKE för under 9000kr som ändå får anses vara en helt ok pump.

Jag skulle ringa in den lokala värmepumpsinstallatören på orten där ni bor och be dem titta på den. Alla är mer eller mindre uppbygga på samma sätt. Är ju inte direkt någon raketforskning.
Ehh... slang vriden???
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.