Reklamera sk*ten?
 
C Comfort Thomas skrev:
Det var väldigt generellt beskrivet för Mitsubishis modeller :D

Detta fallet är extra roligt eller kanske skrämmande när Electrolux egen servicepersonal säger att dom inte orkar gå 24/7

Bara den kommentaren borde göra att man har möjlighet att ångra köpet och få den utbytt till något som fungerar 24/7
Blir bara lite less på någon som säger att sin modell är bäst. Det är som att prata bilar med någon. Där alla anser att deras bilmodell är bäst. De flesta kända märken har sina för och nackdelar. Sedan beror det på olika omständigheter vilken modell man köper.

Som FH modellen du nämner. Så var det ju även montörer som inte klarade av/visste detta. Bara för att en försäljare på Panasonic (Sverigepumpen) är värdelös som säljare. Är det en bekräftelse att en maskin också är värdelös. Får inte också Electrolux ha måndagsexemplar. Hörde om en montör som lyckades få köldmedium R32? på sig. Han invänta räddningstjänsten som spolade vatten på skadan. Det fanns även snö på marken. Visste man inte det som montör. Så undrar man ju vad de inte vet.
 
Redigerat:
Vet inte vem du avser som säger att sin modell är bäst i tråden ?

Vet inte montören eller återförsäljaren om detta så skulle Mitsubishis servicefolk tala om detta om dom hade kontakt med dom.

Om försäljaren är värdelös så spelar det ingen roll vilket märke han/hos säljer , säljer han/hon fel modell till en kund så är det snare en bekräftelse på att man kanske ska sälja något annat.

I det här fallet är det Electrolux eget fel då man inte verkar ha utbildat sin egen servicepersonal , ingen reklampelare direkt att tala om för kunder att värmepumpen inte är gjord för att gå 24/7

Efter att Electrolux bytte tillverkare från Sharp till en Kinesisk tillverkare så har dom inte rosat marknaden , nen det kanske du inte tycker ska framgå ?
Alldeles för många som tror det är Electrolux själva som tillverkar dessa och det gäller även luft’/luft från andra ”svenska” märken som bara satt på sin egen logga.

Skölja kallt oavsett om det är R32 eller R410 för att undvika brännskador borde dom flesta montörer tänka på om han/hon inte blir på chockad på något vänster .
 
A
S slurppe99 skrev:
Blir bara lite less på någon som säger att sin modell är bäst. Det är som att prata bilar med någon. Där alla anser att deras bilmodell är bäst. De flesta kända märken har sina för och nackdelar. Sedan beror det på olika omständigheter vilken modell man köper.

Som FH modellen du nämner. Så var det ju även montörer som inte klarade av/visste detta. Bara för att en försäljare på Panasonic (Sverigepumpen) är värdelös som säljare. Är det en bekräftelse att en maskin också är värdelös. Får inte också Electrolux ha måndagsexemplar. Hörde om en montör som lyckades få köldmedium R32? på sig. Han invänta räddningstjänsten som spolade vatten på skadan. Det fanns även snö på marken. Visste man inte det som montör. Så undrar man ju vad de inte vet.
Sant?
Nä troligen inte!
Gasen är helt förångad långt innan någon hinner fram.
Blev det en brännskada så kyler man den, knappast ett räddningstjänstuppdrag
 
Av läckande gas borde det snarare bli köldskador.
 
  • Gilla
Comfort Thomas och 1 till
  • Laddar…
Ha ha ja det stämmer men dom känns och ser ut som brännskador :cool:
 
electroluxaren skrev:
Sant?
Nä troligen inte!
Gasen är helt förångad långt innan någon hinner fram.
Blev det en brännskada så kyler man den, knappast ett räddningstjänstuppdrag
Det anmäldes som en arbetsskada. Så polisen kallades också dit. Montören lämnade platsen för att själv åka till sjukhus. Polisen fick skriva en anmälan om saken.
 
Redigerat:
Vet inte vad montören lyckades med för att både behöva räddningstjänst och polis.
Kanske var något stort system med hundratals kilo köldmedia .
Vet dock inte riktigt vad den händelsen har med saken att göra då vi inte vet vad som orsakat detta
 
C Comfort Thomas skrev:
Vet inte vad montören lyckades med för att både behöva räddningstjänst och polis.
Kanske var något stort system med hundratals kilo köldmedia .
Vet dock inte riktigt vad den händelsen har med saken att göra då vi inte vet vad som orsakat detta
Han fick lite på sin ena hand. Som bara belyser hur en montör kan vara.
 
Lite på sin hand borde inte behöva räddningstjänst och polis men jag har inte en susning om vad som hänt.
Förmodligen har snudd på varenda kylmontör råkat få lite köldmedia på sig vid något tillfälle, precis som varenda snickare troligen råkat slå sig på tummen någon gång.

Men olyckan i denna tråd är att butiken som sålde produkten inte verkar ha någon koll på vad dom säljer och tillverkarens ( på klistermärket ) egen servicepersonal som ska felsöka säger att den inte klarar drift 24/7 utan att kunden först byter/isolerar ”golv”,
Stora frågan är om han/hon som konstaterat att den fungerar som den ska verkligen har en susning om så är fallet .
 
A
S slurppe99 skrev:
Det anmäldes som en arbetsskada. Så polisen kallades också dit. Montören lämnade platsen för att själv åka till sjukhus. Polisen fick skriva en anmälan om saken.
arbetsgivaren skall tillhandahålla skyddsutrustning för kyltekniker, det finns färdiga kit för detta.
Om arbetstagaren har fått såväl kit som utbildning kan inte arbetsgivaren stå till svars för detta, utan torde snarare bli ett skäl för skriftlig varning åt arbetstagaren.

Dessutom bör kylmontören ställas till svars för köldmedelsutsläppet enligt miljö lagstiftningen som hen till största sannolikhet orsak själv.

Dvs . Undertecknad hade hållit truten och hoppats att man inte blivit anmäld för detta såväl som brott mot anmälningsplikten enligt arbetsmiljö lagstiftningen.
 
A
useless useless skrev:
Av läckande gas borde det snarare bli köldskador.
klassas som brännskada
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
C Comfort Thomas skrev:
Vet inte vem du avser som säger att sin modell är bäst i tråden ?

Vet inte montören eller återförsäljaren om detta så skulle Mitsubishis servicefolk tala om detta om dom hade kontakt med dom.

Om försäljaren är värdelös så spelar det ingen roll vilket märke han/hos säljer , säljer han/hon fel modell till en kund så är det snare en bekräftelse på att man kanske ska sälja något annat.

I det här fallet är det Electrolux eget fel då man inte verkar ha utbildat sin egen servicepersonal , ingen reklampelare direkt att tala om för kunder att värmepumpen inte är gjord för att gå 24/7

Efter att Electrolux bytte tillverkare från Sharp till en Kinesisk tillverkare så har dom inte rosat marknaden , nen det kanske du inte tycker ska framgå ?
Alldeles för många som tror det är Electrolux själva som tillverkar dessa och det gäller även luft’/luft från andra ”svenska” märken som bara satt på sin egen logga.

Skölja kallt oavsett om det är R32 eller R410 för att undvika brännskador borde dom flesta montörer tänka på om han/hon inte blir på chockad på något vänster .
Att du har kunskaper mer än de flesta vet jag. Vilket gör att jag tror på dina ofta diplomatiska svar. Men den jag svarade talade om att hans "Mitsu" var bäst. Jag svarade då honom. Då berörde jag tydligen en känslig punkt.

Det är väl bra att som du nu skriver att Electrolux har bytt till sämre maskiner och det har väl inte tydligt framgått i tråden. Men Electrolux har väl också rätt att ha måndags exemplar som alla andra märken.

Sedan mitt svar om en annan klåpare till montör. Som måste göra sådant pådrag belyser bara. Att det även finns andra montörer och även i andra yrken som inte kan sin sak. Det är ju det vi ofta får läsa på denna hemsida.

TS sambo har lyssnat på andra och bestämt sig för en Electrolux Då hen trodde på att den skulle vara bra. Att de sedan även har en dålig montör drar ju bara ner omdömet ännu mer.
 
Har inte kunskaper mer än dom flesta till att börja med :D
Försöker vara så diplomatisk som möjligt även om man ibland vill skriva hur det egentligen ligger till med märke, modell , service, support , återförsäljare eller vad det nu handlar om !

Trodde du menade att jag uppgett en modell som bäst generellt men det går inte utan bäst märke’/modell beror på förutsättningarna för fastigheten och om kunden söker något speciellt utseende eller funktion/finess.

Om det var en tjänlig punkt för någon vet jag inte men det är möjligt.

Måndags exempel kan precis vilket märke som helst ha.
Som jag skrev tidigare har dock inte senare modeller av Electrolux rosat marknaden.
Och om Electrolux eget anställda servicepersonal vid felsökning säger till slutkunden att den inte klarar drift 24/7 säger väl egentligen det mesta .
Att dom sen säljer via elektronikvaruhus där man kan ha oturen att få en säljare med noll koll lär inte hjälpa.

Vet inte om det var en klåpare till montör som enligt dig fick lite köldmedia på handen eller om möjligen montören hade otur eller något gick sönder på utrustningen.
Men det finns bra och mindre bra montörer/installatörer i alla bra.

Trådskaparens sambo fick bra pris via butiken han jobbade men ingen i butiken hade någon vidare koll men det var tydligen den bästa butiken hade så att lyssna på råd från några som inte har koll an man lära sig inte är bästa alternativet även om det är ”billigt” ;)
 
C Comfort Thomas skrev:
Har inte kunskaper mer än dom flesta till att börja med :D
Försöker vara så diplomatisk som möjligt även om man ibland vill skriva hur det egentligen ligger till med märke, modell , service, support , återförsäljare eller vad det nu handlar om !

Trodde du menade att jag uppgett en modell som bäst generellt men det går inte utan bäst märke’/modell beror på förutsättningarna för fastigheten och om kunden söker något speciellt utseende eller funktion/finess.

Om det var en tjänlig punkt för någon vet jag inte men det är möjligt.

Måndags exempel kan precis vilket märke som helst ha.
Som jag skrev tidigare har dock inte senare modeller av Electrolux rosat marknaden.
Och om Electrolux eget anställda servicepersonal vid felsökning säger till slutkunden att den inte klarar drift 24/7 säger väl egentligen det mesta .
Att dom sen säljer via elektronikvaruhus där man kan ha oturen att få en säljare med noll koll lär inte hjälpa.

Vet inte om det var en klåpare till montör som enligt dig fick lite köldmedia på handen eller om möjligen montören hade otur eller något gick sönder på utrustningen.
Men det finns bra och mindre bra montörer/installatörer i alla bra.

Trådskaparens sambo fick bra pris via butiken han jobbade men ingen i butiken hade någon vidare koll men det var tydligen den bästa butiken hade så att lyssna på råd från några som inte har koll an man lära sig inte är bästa alternativet även om det är ”billigt” ;)
Sambon pratade faktiskt med en kontaktperson på Electrolux, en sån som personal på tex Elgiganten kan ringa till ifall de har kunder som har frågor. Denna person rekommenderade då Well H5 till just vårat hus och våra behov. Men teknikern som var här sa att H7:an hade blivit bättre än H5 och att vi även måste ha ytterligare 1 värmepump till övervåningen, här rekommenderade han en H3. Vår övervåning är dock flera grader varmare än nedervåning då det är bättre isolerat och bättre golv etc, så förstår inte alls varför vi behöver en där uppe. Så vi valde H5 efter vad kontaktpersonen på Electrolux rekommenderade.
Nu i efterhand skulle vi nog kolla upp saker nogrannare, men nu har vi ju lärt oss det iaf haha.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.