Tjena!
Köpte en Electrolux Well H5 i sept/okt och köpte med insättning osv.
Den här värmepumpen har inte gjort något annat än att krångla. Luckan för utblåset fastnar och har gjort sen vi köpte den, denna får vi själva öppna när detta sker, vilket i sin tur blir livsfarligt då den kan bli överhettad (antar jag?)
Den defrostar eller vad den nu sysslar med, flera gånger om dagen, upp till 30-45 min åt gången. (Enligt en bekant till sambon ska den såklart defrosta men max 5-10 min och absolut inte flera gånger om dagen)
Utedelen går på högvarv men ingen värme kommer från innedelen.
Så fort det blir minusgrader så defrostar den ännu oftare. Vilket innebär att den inte kan hålla värmen överhuvudtaget.

När den väl är igång ger den bra värme.
Filtrerna rengörs minst 1-2 gånger i veckan.

I skrivande stund har ingen värme kommit från pumpen på över 2 timmar, det hjälper inte att stänga av och sätta igång den igen. Och nu är det även flera +grader ute så den borde inte ha det särskilt tufft. Det kommer även stora mängder vatten från utedelen, det har det gjort sen den sattes in.

Vi har vid 3 tillfällen varit i kontakt med Electrolux som säger att de inte haft någon som klagat på samma problem. Vi har nu väntat i ca 2 månader på att de ska skicka ut en tekniker som ska kolla på den. Det Electrolux säger är att de inte tror att detta går på garanti och att vi isåfall får stå för kostnaderna för teknikern själva, men ska det verkligen vara så? De tror även att det kan ha gått fel vid insättning men vi har använt oss utav en utbildad person som rekommenderades på hemsidan där pumpen köptes.
Vad är det som kan vara fel? Någon som haft samma eller liknande problem?

Bifogar filmklipp på både inne samt utedelen.
 
Har du koll på inställningarna för pumpen? Hur har du ställt in den, kan du ge lite info om detta.
Låter annars som du får ligga på inköpsstället/installatör. Du har köpt en grej med installation och ska kunna förvänta dig en fungerande maskin utan massa eget meckande.

2 månader för service av en ny maskin är ej acceptabelt.
 
Vad säger personen som installerade den?
 
E etompau skrev:
Har du koll på inställningarna för pumpen? Hur har du ställt in den, kan du ge lite info om detta.
Låter annars som du får ligga på inköpsstället/installatör. Du har köpt en grej med installation och ska kunna förvänta dig en fungerande maskin utan massa eget meckande.

2 månader för service av en ny maskin är ej acceptabelt.

Har inte pillat så mycket på inställningarna mer än att vi ställt in att den ska stå på varmt (står den på auto så kommer det bara kall-luft) samt fläkthastighet står på hög för tillfället (för att få ut någon värme överhuvudtaget, står den på mellan eller låg så gör den absolut ingen nytta).
Han som installerade den sa att han fixat alla inställningar som det ska vara och det enda vi gör är ju att styra temperatur via appen.

Nej vi är riktigt arga och besvikna på att det tagit så lång tid. Sambon har ringt och tjatat på de i 40 min idag och de ska skicka ut en tekniker den 5:e februari.

Men vem är det som ska ta ansvar för felet, inköpsstället, electrolux eller installatören? Eller vi själva?
 
Silver78 Silver78 skrev:
Vad säger personen som installerade den?
Har inte pratat med honom än, sambon jobbar nämligen på inköpsstället och där fick han veta att han skulle ta direktkontakt med Electrolux så att de skickar ut en tekniker för att avgöra vad som är felet. Men 2 månaders väntan är under all kritik, det är ren tur att vi haft en så mild vinter att det räckt med att stödelda när värmepumpen lever sitt egna liv...
 
Demonia Demonia skrev:
Har inte pillat så mycket på inställningarna mer än att vi ställt in att den ska stå på varmt (står den på auto så kommer det bara kall-luft) samt fläkthastighet står på hög för tillfället (för att få ut någon värme överhuvudtaget, står den på mellan eller låg så gör den absolut ingen nytta).
Han som installerade den sa att han fixat alla inställningar som det ska vara och det enda vi gör är ju att styra temperatur via appen.

Nej vi är riktigt arga och besvikna på att det tagit så lång tid. Sambon har ringt och tjatat på de i 40 min idag och de ska skicka ut en tekniker den 5:e februari.

Men vem är det som ska ta ansvar för felet, inköpsstället, electrolux eller installatören? Eller vi själva?

Ok, låter korrekt det du beskriver. Kanske inte så mycket att göra än att invänta tekniker. Där är garanti på grejorna, så har du inte gjort någon dundertabbe med inställningar så ska det inte kosta något.
Manualen brukar har en enkel felsökningsguide. Läs igenom och dubbelkolla att inställningar är korrekt gjorda.
Filterrengöring behövs inte göras 1-2/veckan. Kanske 1-2 gånger/driftsäsong.
 
Avfrosta kan en luftvärmepump göra 1 gång per timme , beror på luftfuktighet, hur hårt den jobbar samt mjukvaran och att det då är kallare ute än ca plus 3-5 grader så att frost/is kan bildas på utedelen.

rengörimg av innerdelens nylonfiltren kan variera stort , allt från varannan vecka till någon gång per kvartal och är helt beroende på förutsättningarna i huset.

glöm sen inte rengöra utedelens baksida från skräp som flyger runt i luften och sugs fast , går oftast att skölja bort med trädgårdsslangen utan att man använder hårt tryck.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
C Comfort Thomas skrev:
Avfrosta kan en luftvärmepump göra 1 gång per timme , beror på luftfuktighet, hur hårt den jobbar samt mjukvaran och att det då är kallare ute än ca plus 3-5 grader så att frost/is kan bildas på utedelen.

rengörimg av innerdelens nylonfiltren kan variera stort , allt från varannan vecka till någon gång per kvartal och är helt beroende på förutsättningarna i huset.

glöm sen inte rengöra utedelens baksida från skräp som flyger runt i luften och sugs fast , går oftast att skölja bort med trädgårdsslangen utan att man använder hårt tryck.
Så den kan alltså defrosta i 30-45 min varje timme, trots att det inte är någon is eller frost på utedelen? Idag har den defrostat 5 gånger, varav ena gången kom det ingen luft på 2 timmar.
Vi har kanske haft totalt 10-15 dagar med minusgrader denna vintern och då har den krånglat ännu mer, trots att den enligt specifikation ska klara ner till -20. Problemet fanns även i höstas när det var över 10+ ute men inte lika länge som 45 min.

Fick infon att filtrerna i innedelen ska rengöras ca 1 gång i veckan vilket vi har skött.

Utedelen är helt ren förutom lite vatten som samlas emellanåt på ovansidan.

Får hoppas att det går på garantin bara så man slipper ännu mer krångel.
 
Nä inte avfrosta i 30-45 minuter per timme men mellan ca 5-15 minuter kan an avfrostning pågå och hur ofta beror på förutsättningarna.
Är det som i Norrland minus 25 grader och extremt låg luftfuktighet så blir det knappt något att avfrosta bort men mjukvaran kan göra att den kan göra en avfrostning ändå.
"klara" -20 ute säger inte så mycket , klarar den av att snurra runt eller klarar den att ge effektbehovet som fastigheten behöver??

Ja hur ofta filtren ska rengöras beror på förutsättningarna i huset.

Har du köpt den och fått den installerad av en certifierad kylmontör så ska du ha garanti om det är fel på den.
 
A
iofs är denna den bästa av kineserna från electrolux men fortfarande just ...
i ditt fall tror jag att den som monterade misslyckats med någon koning och fått det otätt för det är jättelätt på dessa kinesiska pumpar då anslutningarna är fruktansvärt dåligt gjorda.
 
electroluxaren skrev:
iofs är denna den bästa av kineserna från electrolux men fortfarande just ...
i ditt fall tror jag att den som monterade misslyckats med någon koning och fått det otätt för det är jättelätt på dessa kinesiska pumpar då anslutningarna är fruktansvärt dåligt gjorda.
Tack för svar!
Ska nämna detta för sambon så får han ta upp det med teknikern när han kommer. Får hoppas det går att få en snabb och enkel lösning på problemet iaf :-D
 
Varför electrolux, när det finns Mitsubishi? Med mitsu hade du inte haft dessa problem i alla fall
 
  • Gilla
Manhunter och 1 till
  • Laddar…
Är det läckage på grund av installationsmiss hade det dock inte hjälpt vilket märke det var :cool:
Men väntetiden på hjälp verkar orimlig !!
 
A
Det är svårare att göra fel på en Mitsubishi nästan omöjligt...
 
Demonia Demonia skrev:
sambon jobbar nämligen på inköpsstället
Är det inte säljaren som har huvudansvaret:thinking:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.