Tänkte skaffa luftvärmepump till fritidshuset. Huset är 1-plans trähus, ca 70 m2 med krypgrund och sprutisolering på vinden.
Vill ha innedel och utedel placerade som på bilden (se bild). Utedelen är i marknivå och är placerad åt nordostlig riktning på bilden.
Obs, jag vill framför allt undvika att utedel eller rör finns ute på kortsidan av huset, då det är husets "framsida". Med denna lösning på bilden blir det ca 5-6 meter rör mellan innedel och utedel.
Fråga: Vad har jag för möjligheter med rördragningen? Har hört nånstans att man inte ska dra rör i väggen, men går det t.ex. att dra rören inomhus via takfoten och vinden, för att slippa sabba husets framsida med fula rör? Tacksam för svar.
Vill ha innedel och utedel placerade som på bilden (se bild). Utedelen är i marknivå och är placerad åt nordostlig riktning på bilden.
Obs, jag vill framför allt undvika att utedel eller rör finns ute på kortsidan av huset, då det är husets "framsida". Med denna lösning på bilden blir det ca 5-6 meter rör mellan innedel och utedel.
Fråga: Vad har jag för möjligheter med rördragningen? Har hört nånstans att man inte ska dra rör i väggen, men går det t.ex. att dra rören inomhus via takfoten och vinden, för att slippa sabba husets framsida med fula rör? Tacksam för svar.
Redigerat:
R Jesper H skrev:Tänkte skaffa luftvärmepump till fritidshuset. Huset är 1-plans trähus, ca 70 m2 med krypgrund och sprutisolering på vinden.
Dra den på väggen inne ner i grunden och ut genom ett ventilationshål.
Medlem
· stockholm
· 2 188 inlägg
Vart är dörren till vardagsrummet eller är jag blind !
Medlem
· stockholm
· 2 188 inlägg
Ok, jag hade nog valt placering under fönstret mer mittemot dörröppningen än din placering
Vill inte ha utedelen på sydvästväggen (nedtill i bilden) då den sidan också utgör husets ”framsida”. Sen kommer det även finnas saker i vägen på insidan som gör att pumpen inte får plats där. Så innedelen behöver alltså sitta som på bilden, frågan är hur man bäst drar rören då.C Comfort Thomas skrev:
Medlem
· stockholm
· 2 188 inlägg
Framgick inte att det var grejer i vägen med placering av innerdel under fönster
Nu vet jag inte hur takfoten ser ut på ditt hus, men såhär gjorde jag när det installerades värmepump hos oss för någon vecka sedan. Plockade ner några av brädorna som täckte takfoten, sen gick det fint att dra rören i den och smita ut med rören runt hörnet. Som någon skrev, om man ska köra ac på sommaren är det viktigt att det är fall för kondensröret som går från innedelen. Röret behöver inte nödvändigtvis gå till utedelen, men det måste gå till ett ställe där vattnet kan ta vägen utan att göra skada...
Skitranden på väggen är rören till den gamla pumpen gick. Men precis som i TS fall så satt den på "fin sidan" av huset, så det var värt de där extra metrarna för att dölja pumpen bättre..
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Skitranden på väggen är rören till den gamla pumpen gick. Men precis som i TS fall så satt den på "fin sidan" av huset, så det var värt de där extra metrarna för att dölja pumpen bättre..
Jag drog en kanal i ett hörn inne sen rakt ner i grunden. Klamrat i trossbotten och ut direkt bakom utedelen. Fördelen är att vansinnigt ful kanal undviks ute. Men inne finns den. Har ställt ett blomträd framför så man ser den inte. Går även dölja med någon möbel eller annat fyndigt. Ute är det svårare komma på något tycker jag.R Jesper H skrev:
Fall måste det vara för att avleda kondens vid AC-drift.
Tack för svaret! Sitter din pump på andra våningen? Annars så måste det väl vara svårt att få fall på röret från innedelen med din lösning (då innedelen borde sitta lägre än takfoten)?J JSten skrev:Nu vet jag inte hur takfoten ser ut på ditt hus, men såhär gjorde jag när det installerades värmepump hos oss för någon vecka sedan. Plockade ner några av brädorna som täckte takfoten, sen gick det fint att dra rören i den och smita ut med rören runt hörnet. Som någon skrev, om man ska köra ac på sommaren är det viktigt att det är fall för kondensröret som går från innedelen. Röret behöver inte nödvändigtvis gå till utedelen, men det måste gå till ett ställe där vattnet kan ta vägen utan att göra skada...
[bild]
[bild]
Skitranden på väggen är rören till den gamla pumpen gick. Men precis som i TS fall så satt den på "fin sidan" av huset, så det var värt de där extra metrarna för att dölja pumpen bättre.
Eller är det två olika rör vi pratar om (kondensröret och det rör som går till utedelen)? Jag är nybörjare på detta området...
Redigerat:
Den sitter i trappan till ovanvåningen... Så ja, aningen högre än takhöjd på bottenvåningenR Jesper H skrev:
Logga in
Skapa konto
Så nu när jag tänker på det så hade du enplanshus, så blir det nog svårt för dig att få till en liknande lösning Hoppas att mina bilder hjälper någon annan iallafall...
Edit, yes det var den minst suddiga bilden jag har...
Tack. Är det två olika rör vi pratar om här? (dvs kondensröret och det rör som går till utedelen)J JSten skrev:Den sitter i trappan till ovanvåningen... Så ja, aningen högre än takhöjd på bottenvåningen
[bild]
Så nu när jag tänker på det så hade du enplanshus, så blir det nog svårt för dig att få till en liknande lösning Hoppas att mina bilder hjälper någon annan iallafall...
Edit, yes det var den minst suddiga bilden jag har...
I så fall, och om det sistnämnda inte måste ha fall, så skulle det kanske funka att dra en 20 cm stump kondensrör genom väggen rakt bakåt från innedelen så vattnet får droppa 3 meter ned till marken, men sedan dra det långa röret (till utedelen) uppe på vinden..? I så fall får man ett borrhål för kondensslangen på husets framsida men man slipper ju åtminstone fula kabelkanaler där. Eller får man inte kapa kondensslangen i hur kort längd som helst?
Redigerat:
Är inte helt 100% säker, så ta det jag säger med en nypa salt; Kondensröret är skiljt från mediarören och el-matning. Sen verkar det vara mer eller mindre standard att man drar dem parallellt och buntar ihop dem med tejp, buntband eller förlägger i samma kanal. Men jag ser ingen anledning varför det inte kan dras till ett annat ställe, t.ex. som du föreslår. När säljaren var här och kollade innan pumpen installerades så var en alternativ lösning att bara dra röret ut ur lådan närmst innedelen ifall det inte skulle gå att få till fall bort till utedelen.ä, inga problem enligt säljaren. Nu var det inte något problem att få till fall så kondensröret går till utedelen ändå...R Jesper H skrev:Tack. Är det två olika rör vi pratar om här? (dvs kondensröret och det rör som går till utedelen)
I så fall, och om det sistnämnda inte måste ha fall, så skulle det kanske funka att dra en 20 cm stump kondensrör genom väggen rakt bakåt från innedelen så vattnet får droppa 3 meter ned till marken, men sedan dra det långa röret (till utedelen) uppe på vinden..? I så fall får man ett borrhål för kondensslangen på husets framsida men man slipper ju åtminstone fula kabelkanaler där. Eller får man inte kapa kondensslangen i hur kort längd som helst?
En sak man kanske får fundera på om du bara ska dra det ut igenom fasaden är hur du, på ett snyggt sätt, får ut rörmynningen något från fasaden så att kondensen inte rinner längs med fasadn. Lite bilder inne och ute skulle nog hjälpa så kan medlemmar här komma med lite förslag. Alternativ är det väl att bjuda hem en pump-säljare och se vad den säger.