Tänkte skaffa luftvärmepump till fritidshuset. Huset är 1-plans trähus, ca 70 m2 med krypgrund och sprutisolering på vinden.

Vill ha innedel och utedel placerade som på bilden (se bild). Utedelen är i marknivå och är placerad åt nordostlig riktning på bilden.

Obs, jag vill framför allt undvika att utedel eller rör finns ute på kortsidan av huset, då det är husets "framsida". Med denna lösning på bilden blir det ca 5-6 meter rör mellan innedel och utedel.

Fråga: Vad har jag för möjligheter med rördragningen? Har hört nånstans att man inte ska dra rör i väggen, men går det t.ex. att dra rören inomhus via takfoten och vinden, för att slippa sabba husets framsida med fula rör? Tacksam för svar.

• 3D-ritning över ett enplans trähus med markerade positioner för luftvärmepumpens innedel och utedel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Bob Vance
  • Laddar…
Röret/slangen med kondensvatten från innerdelen behöver ligga med fall neråt, annars måste man ha en liten elektrisk kondensvattenpump.

R Jesper H skrev:
Tänkte skaffa luftvärmepump till fritidshuset. Huset är 1-plans trähus, ca 70 m2 med krypgrund och sprutisolering på vinden.

Vill ha innedel och utedel placerade som på bilden (se bild). Utedelen är i marknivå och är placerad åt nordostlig riktning på bilden.

Obs, jag vill framför allt undvika att utedel eller rör finns ute på kortsidan av huset, då det är husets "framsida". Med denna lösning på bilden blir det ca 5-6 meter rör mellan innedel och utedel.

Fråga: Vad har jag för möjligheter med rördragningen? Har hört nånstans att man inte ska dra rör i väggen, men går det t.ex. att dra rören inomhus via takfoten och vinden, för att slippa sabba husets framsida med fula rör? Tacksam för svar.

Dra den på väggen inne ner i grunden och ut genom ett ventilationshål.

Vart är dörren till vardagsrummet eller är jag blind !

C Comfort Thomas skrev:
Vart är dörren till vardagsrummet eller är jag blind !
Öppningen är mellan den blåa soffan och kaminen i vardagsrummet. Det är ingen dörr utan bara en öppning på en dryg meter, dock svårt att se på bilden :)

Ok, jag hade nog valt placering under fönstret mer mittemot dörröppningen än din placering

C Comfort Thomas skrev:
Ok, jag hade nog valt placering under fönstret mer mittemot dörröppningen än din placering
Vill inte ha utedelen på sydvästväggen (nedtill i bilden) då den sidan också utgör husets ”framsida”. Sen kommer det även finnas saker i vägen på insidan som gör att pumpen inte får plats där. Så innedelen behöver alltså sitta som på bilden, frågan är hur man bäst drar rören då.

Framgick inte att det var grejer i vägen med placering av innerdel under fönster:cool:

• Gilla
Lelle826617
  • Laddar…
S Skyflakes skrev:
Dra den på väggen inne ner i grunden och ut genom ett ventilationshål.
Menar du lodrätt ner från pumpen på innerväggen och rakt ner genom golvet? Brukar folk göra så ibland?
Måste alltså röret ha fall nedåt hela vägen från innedel till utedel?

Nu vet jag inte hur takfoten ser ut på ditt hus, men såhär gjorde jag när det installerades värmepump hos oss för någon vecka sedan. Plockade ner några av brädorna som täckte takfoten, sen gick det fint att dra rören i den och smita ut med rören runt hörnet. Som någon skrev, om man ska köra ac på sommaren är det viktigt att det är fall för kondensröret som går från innedelen. Röret behöver inte nödvändigtvis gå till utedelen, men det måste gå till ett ställe där vattnet kan ta vägen utan att göra skada...
Takfot med borttagna brädor för att möjliggöra installation av rör till en värmepump.
Skapa konto

Öppen takfot visar rören från en värmepumpsinstallation nära ett hushörn, med spår efter gamla rör på väggen.
Skapa konto

Skitranden på väggen är rören till den gamla pumpen gick. Men precis som i TS fall så satt den på "fin sidan" av huset, så det var värt de där extra metrarna för att dölja pumpen bättre..

R Jesper H skrev:
Menar du lodrätt ner från pumpen på innerväggen och rakt ner genom golvet? Brukar folk göra så ibland?
Måste alltså röret ha fall nedåt hela vägen från innedel till utedel?
Jag drog en kanal i ett hörn inne sen rakt ner i grunden. Klamrat i trossbotten och ut direkt bakom utedelen. Fördelen är att vansinnigt ful kanal undviks ute. Men inne finns den. Har ställt ett blomträd framför så man ser den inte. Går även dölja med någon möbel eller annat fyndigt. Ute är det svårare komma på något tycker jag.

Fall måste det vara för att avleda kondens vid AC-drift.

• Väggmonterad AC-enhet ovanför en tavla, med ett blomträd som döljer kanalen, bredvid en randig stol.
    Skapa konto
  • Gilla
JSten
  • Laddar…
J JSten skrev:
Nu vet jag inte hur takfoten ser ut på ditt hus, men såhär gjorde jag när det installerades värmepump hos oss för någon vecka sedan. Plockade ner några av brädorna som täckte takfoten, sen gick det fint att dra rören i den och smita ut med rören runt hörnet. Som någon skrev, om man ska köra ac på sommaren är det viktigt att det är fall för kondensröret som går från innedelen. Röret behöver inte nödvändigtvis gå till utedelen, men det måste gå till ett ställe där vattnet kan ta vägen utan att göra skada...
[bild]
[bild]
Skitranden på väggen är rören till den gamla pumpen gick. Men precis som i TS fall så satt den på "fin sidan" av huset, så det var värt de där extra metrarna för att dölja pumpen bättre.
Tack för svaret! Sitter din pump på andra våningen? Annars så måste det väl vara svårt att få fall på röret från innedelen med din lösning (då innedelen borde sitta lägre än takfoten)?

Eller är det två olika rör vi pratar om (kondensröret och det rör som går till utedelen)? Jag är nybörjare på detta området...

Redigerat:
R Jesper H skrev:
Tack för svaret! Sitter din pump på andra våningen? Annars så måste det väl vara svårt att få fall på röret från innedelen med din lösning (då innedelen borde sitta lägre än takfoten)?
Den sitter i trappan till ovanvåningen... Så ja, aningen högre än takhöjd på bottenvåningen
Luftkonditioneringsenhet monterad ovanför trappan till övervåningen i ett hus.
Skapa konto

Så nu när jag tänker på det så hade du enplanshus, så blir det nog svårt för dig att få till en liknande lösning Hoppas att mina bilder hjälper någon annan iallafall...

Edit, yes det var den minst suddiga bilden jag har...

J JSten skrev:
Den sitter i trappan till ovanvåningen... Så ja, aningen högre än takhöjd på bottenvåningen
[bild]
Så nu när jag tänker på det så hade du enplanshus, så blir det nog svårt för dig att få till en liknande lösning Hoppas att mina bilder hjälper någon annan iallafall...

Edit, yes det var den minst suddiga bilden jag har...
Tack. Är det två olika rör vi pratar om här? (dvs kondensröret och det rör som går till utedelen)

I så fall, och om det sistnämnda inte måste ha fall, så skulle det kanske funka att dra en 20 cm stump kondensrör genom väggen rakt bakåt från innedelen så vattnet får droppa 3 meter ned till marken, men sedan dra det långa röret (till utedelen) uppe på vinden..? I så fall får man ett borrhål för kondensslangen på husets framsida men man slipper ju åtminstone fula kabelkanaler där. Eller får man inte kapa kondensslangen i hur kort längd som helst?

Redigerat:
R Jesper H skrev:
Tack. Är det två olika rör vi pratar om här? (dvs kondensröret och det rör som går till utedelen)

I så fall, och om det sistnämnda inte måste ha fall, så skulle det kanske funka att dra en 20 cm stump kondensrör genom väggen rakt bakåt från innedelen så vattnet får droppa 3 meter ned till marken, men sedan dra det långa röret (till utedelen) uppe på vinden..? I så fall får man ett borrhål för kondensslangen på husets framsida men man slipper ju åtminstone fula kabelkanaler där. Eller får man inte kapa kondensslangen i hur kort längd som helst?
Är inte helt 100% säker, så ta det jag säger med en nypa salt; Kondensröret är skiljt från mediarören och el-matning. Sen verkar det vara mer eller mindre standard att man drar dem parallellt och buntar ihop dem med tejp, buntband eller förlägger i samma kanal. Men jag ser ingen anledning varför det inte kan dras till ett annat ställe, t.ex. som du föreslår. När säljaren var här och kollade innan pumpen installerades så var en alternativ lösning att bara dra röret ut ur lådan närmst innedelen ifall det inte skulle gå att få till fall bort till utedelen.ä, inga problem enligt säljaren. Nu var det inte något problem att få till fall så kondensröret går till utedelen ändå...
En sak man kanske får fundera på om du bara ska dra det ut igenom fasaden är hur du, på ett snyggt sätt, får ut rörmynningen något från fasaden så att kondensen inte rinner längs med fasadn. Lite bilder inne och ute skulle nog hjälpa så kan medlemmar här komma med lite förslag. Alternativ är det väl att bjuda hem en pump-säljare och se vad den säger.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.