S Stuff skrev:
Precis. Har du många/alla element på men med lågt ställd termostat så har du ju en bra frostvakt ifall det kommer en riktigt köldknäpp och/eller luftvärmepumpen av någon anledning lägger av. Särskilt viktigt om du ska vara bortrest. Extra viktigt kanske om du har områden med ledningar med frysningsrisk.
Kan du bara ställa termostaterna tillräckligt lågt så finns det sen inga besparingar att göra på att själv springa runt och knäppa på och av på elementen.
Tack för bra svar!
Om jag tänker min övervåning, där vi alla i familjen sover men ett sovrum står tomt i princip. Vilka element är de som borde vara på när det blir för kallt? Allrum/sovrummen?

Jag kör med element på ca 10 grader som backup ifall lvpn skulle ge upp men det är luftvärmepumpen som står för värmen i hela huset utan badrummet dit den inte når så bra. Sen kan du köra värmeförflyttare mellan rummen om du vill och på så sätt nå längre med spridningen av lvpns värme.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
S Solimelo skrev:
Tack för bra svar!
Om jag tänker min övervåning, där vi alla i familjen sover men ett sovrum står tomt i princip. Vilka element är de som borde vara på när det blir för kallt? Allrum/sovrummen?
Jag tänker mig att det kan finnas en finess med att prioritera de element som är längst bort från Luftvärmepumpen för att kompensera för att dess värme inte sprider sig tillräckligt långt. Men ni får ju själva ratta lite och komma fram till vad som är lagom/behagligt för respektive rum. Själv gillar vi att ha det lite svalare i sovrummen och sover bättre då. Finns ju ingen vitts med att tokelda i rum som ni inte använder

Lita på de termostater du har. Ställ in dem någon grad under din trivsel temp. Sedan får man börja trimma in systemet och se om man kanske måste ställa pumpen lite högre för att den ska nå hela vägen in eller bita i det sura äpplet och skruva upp radiatorn på det stället.
Har ni ett rum som inte används alls kan du skriva ner säkert 5 grader till och stänga dörren.

• Gilla
Lennart 57
  • Laddar…
L
Öppna alla dörrar.
Ställ LVP på 21-22 grader. MAX fart på fläkt.
Ställ element som ”reserv” typ 12 grader.
Sätt element i toa/bad så det är komfort.

Varför ska alla dörrar vara öppna? Om TS har ett rum som inte används så är det väl bättre att stänga dörren och sänka temperaturen så mycket som möjligt där. Det är ju elelement så då finns det ju heller inga rör till vattenradiatorer som kan frysa.

L Lennart 57 skrev:
Öppna alla dörrar.
Ställ LVP på 21-22 grader. MAX fart på fläkt.
Ställ element som ”reserv” typ 12 grader.
Sätt element i toa/bad så det är komfort.

Varför ska alla dörrar vara öppna? Om TS har ett rum som inte används så är det väl bättre att stänga dörren och sänka temperaturen så mycket som möjligt där. Det är ju elelement så då finns det ju heller inga rör till vattenradiatorer som kan frysa.
bra fråga, har nu 21 grader på nederplan. Då är LVP på 24 grader Max fläkt, två element på som är längst bort. Inte supervarma men de hjälper för de är varma iallafall. Kallt i badrummet nere och tvättstugan samt ett extrarum som används endast ibland. Tvättstugan kanske är dum att ha kall? Tänker vattenrör och dyl? Kanske struntsumma?

sen ovanvåningen är desto svårare, pumpen når
Inte upp. Har på i vårt sovrum samt barnens sovrum på 21 grader. Det kommer nog kosta

En tumregel är att 5% besparing ger en grad lägre temp.

Samtidigt ger LLVP 3-5 gånger mer värme än ett element.

Alltså kan det löna sig att ha lite för varmt nere så värmen i sovrummen blir lagom, istället för att elementen höjer upp det sista där uppe. Men det beror helt på hur huset är byggt, isolerat osv osv.

Misstänker att barnens sovrum även är där de leker och uppehåller sig? Då vill man kanske ha komforttemp där på 20-22 grader. Men vårt sovrum exempelvis sovs det mest i och då behöver man inte mer än 17-20, det är väl snarare både skönt och nyttigt med närmre 17 grader. (förutom 2 minuter när man kryper ner i sängen och när man lämnar täcket på morgonen).

S Solimelo skrev:
bra fråga, har nu 21 grader på nederplan. Då är LVP på 24 grader Max fläkt, två element på som är längst bort. Inte supervarma men de hjälper för de är varma iallafall. Kallt i badrummet nere och tvättstugan samt ett extrarum som används endast ibland. Tvättstugan kanske är dum att ha kall? Tänker vattenrör och dyl? Kanske struntsumma?

sen ovanvåningen är desto svårare, pumpen når
Inte upp. Har på i vårt sovrum samt barnens sovrum på 21 grader. Det kommer nog kosta
Beror ju på vad du menar med "kall". Kondenstumlare föredrar väl exempelvis svalt rum för att funka bäst? Neråt minus ska du förstås inte ha men 15-20 är ju inga konstigheter.

Gästrum som hålls svalare. Det jag ser som en risk är att varm fuktig luft tar sig in dit, fukten kondenserar och du får problem. Men om man tänker sig stängd dörr, lite tilluft utifrån i rummet via fönsterventil eller så och undertryck i huset (så att det lilla luftflöde som FINNS går från kalla rummet och in i huset) så borde det vara ok. Man tänker kanske tvärt om ibland, "bra att få ut lite varmluft i garaget eller kalla farstun". Sen blir det bara fuktigare och man öppnar lite till för att få ut lite MER varm o torr luft. Men varm luft bär med sig mer fukt än den kan hålla när den kyls ner där ute så hellre tvärt om.

Tomtom79 Tomtom79 skrev:
En tumregel är att 5% besparing ger en grad lägre temp.

Samtidigt ger LLVP 3-5 gånger mer värme än ett element.

Alltså kan det löna sig att ha lite för varmt nere så värmen i sovrummen blir lagom, istället för att elementen höjer upp det sista där uppe. Men det beror helt på hur huset är byggt, isolerat osv osv.

Misstänker att barnens sovrum även är där de leker och uppehåller sig? Då vill man kanske ha komforttemp där på 20-22 grader. Men vårt sovrum exempelvis sovs det mest i och då behöver man inte mer än 17-20, det är väl snarare både skönt och nyttigt med närmre 17 grader. (förutom 2 minuter när man kryper ner i sängen och när man lämnar täcket på morgonen).

Beror ju på vad du menar med "kall". Kondenstumlare föredrar väl exempelvis svalt rum för att funka bäst? Neråt minus ska du förstås inte ha men 15-20 är ju inga konstigheter.

Gästrum som hålls svalare. Det jag ser som en risk är att varm fuktig luft tar sig in dit, fukten kondenserar och du får problem. Men om man tänker sig stängd dörr, lite tilluft utifrån i rummet via fönsterventil eller så och undertryck i huset (så att det lilla luftflöde som FINNS går från kalla rummet och in i huset) så borde det vara ok. Man tänker kanske tvärt om ibland, "bra att få ut lite varmluft i garaget eller kalla farstun". Sen blir det bara fuktigare och man öppnar lite till för att få ut lite MER varm o torr luft. Men varm luft bär med sig mer fukt än den kan hålla när den kyls ner där ute så hellre tvärt om.
Tack för utförligt svar.
Har som sagt runt 21 på nedervåningen i vardagsrummet och runtom, (där vi är mest). Ovanvåningen kommer man upp i ett allrum som blivit typ lekrum för barnen. 3 rum som man kan gå in i därifrån, vårt sovrum (där vi sover med ena barnet, runt 19 grader), sen ett sovrum till som litet barn sover och leks lite i ibland, elelement elektrisk på 21 grader. Sen ett tredje rum som ingen använder, ställt element så där är runt 17-18 grader. Dörren stängd dit. Ä Badrummet pö ovanvåningen har jag inte mätt men rätt kyligt, kanske 17 grader. Tänker att det känns ok så? Öppnade dörrar mellan sovrummen där uppe så allrummet hålls ok. Har ett element i allrummet men det har jag inte på.

hsd
Flera som skriver att pumpen ska gå på max, men det stämmer inte hos mig alla går på auto fläkt visserligen öppen planlösning och värmen ( även kyla) sprids bra

S Solimelo skrev:
Hej allihopa!

Nu när kylan smyger sig på har jag lite funderingar på hur jag ska spara så mycket el som möjligt.
Köpt ny LVP som installeras här i slutet av månaden.
Min fråga är när det är dags att skruva på elementen? Bör man skruva på alla i huset eller några enstaka? Ligger runt 20-21 grader inne nu. 2 grader ute. Är det ”farligt” för huset att något rum vi inte använder är stängt och elementet där inne avstängt också? Tänker typ fukt och dylikt.

Tänker något i stil med att ju färre element ju mer behöver de jobba, men samtidigt kanske det inte gynnar om alla är på heller. Ja ni förstår. Kanske bara dumt att låta LVP värma helt just nu utan några element på alls?
Bor i 1,5 plans hus ca 145kvm. Pumpen sitter på nedervåningen.

Bästa hälsningar
S
Om det finns rum som man inte använda lämnar jag dörren lite på glänt , ett par cm räcker.

För att sprida värmen från luftvärmepumpen maximalt är det fördelaktigt att köra fläkten på hög fart, OM man står ut med ljudet!:crysmile:

Vi märker en avsevärd skillnad på värmen längre bort i huset när fläkten inte står i autoläge utan går på högre hastighet, speciellt på vintertid då huset behöver ett ordentligt tillskott. Nackdelen är att det tenderar bli lite väl varmt i närheten av luftvärmepumpen, men det är medaljens baksida då man har en värmekälla som levererar ett rejält tillskott i ett rum - ganska likt hur det ofta blir om man eldar rejält i en kamin etc.

mvh

Stefan

• Gilla
Stugmannen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.