842 läst · 3 svar
842 läst
3 svar
Luftvärme
Bor i huset från -89 ett Borohus med luftvärme och minivent fläkt i köket. Vi har extremt hög förbrukning av kw i månaden nästan 2300 kw och dagar vi inte är hemma kan det ändå gå 70 kw fast allt är avstängt så som lampor och dyl. Enbart värmen på.
Nu till min fråga. Är det någon som haft luftvärme och istället satt in en luftvärmepump? . Min tanke är att smälla in en luftvärmepump och elda i kaminen. Kan detta får ner kostnaden och kilowatt.
(Hittade en tråd från 2003, men nyfiken om nån har senare erfarenhet av detta)
Nu till min fråga. Är det någon som haft luftvärme och istället satt in en luftvärmepump? . Min tanke är att smälla in en luftvärmepump och elda i kaminen. Kan detta får ner kostnaden och kilowatt.
(Hittade en tråd från 2003, men nyfiken om nån har senare erfarenhet av detta)
Det fungerar dåligt att kombinera luftvärme med luftluftvärmepump. I princip kan man skrota luftvärmeaggregatet och istället sätta in elradiatorer i de rum som inte nås av värmen från luftvärmepumpen via rum till rum spridning. En bättre lösning är att byta till ett nytt luftvärmeaggregat med vattenbatteri som ansluts t.ex. till en luftvattenvärmepump. Det kostar dock betydligt mycket mer.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 290 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 290 inlägg
Problemet är att luft-luftvärmepumparna är så billiga och bra för att de är standard. Det finns ingen luftvärmepump med innedel att köpa som passar som ersättning för luftvärmebatteriet. Då är som anges ovan luftvattenbatteri det som finns på marknaden.
Försöker man lösa det genom att placera t ex luftvärmepumpen i hallen där luftvärmesystemet hämtar luft som den blåser ut i husets rum så blir det för låg temperatur på systemet. Även om man brassar på med 26 grader C i hallen så är det fortfarande för låg temperatur på luften för att flytta tillräckligt med värmeenergi till rummen som luftvärmesystemet normalt värmer upp. Luftvärmesystem blåser ofta ut 40-60 gradig luft när det är kallt, inte 25-gradig luft som hallen då erbjuder. Då är det bättre att öppna dörrarna till de rummen så att varmluften kan strömma in där från hallen den naturliga vägen.
Men visst går det ha bo med sådan lägre komfort också, många gör det. Elräkningen är mycket motiverande.
Försöker man lösa det genom att placera t ex luftvärmepumpen i hallen där luftvärmesystemet hämtar luft som den blåser ut i husets rum så blir det för låg temperatur på systemet. Även om man brassar på med 26 grader C i hallen så är det fortfarande för låg temperatur på luften för att flytta tillräckligt med värmeenergi till rummen som luftvärmesystemet normalt värmer upp. Luftvärmesystem blåser ofta ut 40-60 gradig luft när det är kallt, inte 25-gradig luft som hallen då erbjuder. Då är det bättre att öppna dörrarna till de rummen så att varmluften kan strömma in där från hallen den naturliga vägen.
Men visst går det ha bo med sådan lägre komfort också, många gör det. Elräkningen är mycket motiverande.
Tack för svar. Ja det är just konstaden jag är orolig för. Luftvärmepump känns som något som är prismässigt överkomligt. Dom rum som inte skulle nås av luftvärmepumpen nås redan idag inte av luftvärmen utan har idag element som uppvärmning det är i hallen och garaget ( ombyggt till gästrum).
Liknande trådar
-
Placering av luft/luftvärmepump
Värmepumpar -
Hur kan vi ändra möblering vid ftx luftvärmesystem
Ventilation -
Placering luftvärmepump kyla övervåning
Värmepumpar -
Toshiba AC/luftvärmepump ger säsong tre betydligt sämre kyleffekt
Värmepumpar -
Vad behöver man tänka på vid montage luftvärmepump i en bostadsrätt?
Bostadsrätt