utegivare måste fungera och vara installerad
när man hittat rätt kurva etc så kan man börja titta på att sätta in innegivaren

innegivaren bör inte sitta i direkt anslutning till en kamin så vida man inte anser att kaminen kan värma upp majoriteten av huset när den används. Alternativt får man ställa ner vikten som innegivaren har i förhållande till utegivaren.



trevligt att nissen är på väg nu. Det börjar ju bli dags för värme snart! (september)
 
Tomten kommer att få stå för jobbet alltså installationen av de nya grejerna. De nya grejerna är ett nytt vattenbatteri o fläkt som ska bytas i det befintliga värme-ventilationsystemet som är ett Bacho Minimaster insatt -88 då vi byggde huset. Är alltså inget egentligt fel på själva Värmepumpen. Man kan väl säga att de för tillfället inte är kompatibla med varann.Grejen är att ingen egentligen brytt sig varför de inte är kompatibla.Vet inte om de nya grejerna kommer att funka men måste ju försöka.Om det iallafall fick upp värmen nån grad så kan jag ju komplettera med ett par konvektor element.Kan köpa sådana till bra pris på jobbet.Jobbar på Thermia.
Får väl först o främst hoppas att han kommer till veckan.De nya grejerna har Thermia betalat så i detta skede ska det inte kosta mej något.
 
Låter bra att du slipper ligga ute med pengar och hoppas att det ordnar sig.Jobbar med Thermia så det blir lite billigare när man ska ha grejer privat.
 
Jag kommer inte ihåg allt i tråden nu. Men visst är det så att din pump inte har samma framledningstemp som ditt tidigare elaggregat och då är det större batteri och högre hastighet på luften som krävs för att kunna dumpa all effekt.

Ett par konvektorer på detta så kommer det ju bli suuuuper. Faktum är att det kanske skulle räcka med 2st strategiskt placerade konvektorer. Och eventuellt ett större batteri. Öka fläkthastigheten kanske du inte vill...
 
Så är det.Större batteri och fläkt.Hade ju en räkne Nisse som räknade fram de nya grejerna i vintras.Det är de grejerna jag väntat på att få installerat.Vet inte vad framlednings temp var förut men den fläkten som sitter i nu är ju inte gjord för ett vatten batteri i vilket fall.Funderar oxå på typ 2 konvektorer.Ska mäta runt lite i huset under helgen.Har inte så många väggar att välja på.Sen är det ju detta med installering av dem.Pratade lite med en jobbarkompis och han hade dragit ledningarna till elementen under huset.Jag har ett enplanshus med torpargrund.Funderade på att sätta ett i storarummet som är 30 kv men har ju min luft-luft ( som jag inte lyckades sälja när jag köpte värmepumpen.Och tur var väl de...) i det rummet och den kan jag ju använda om det andra inte räcker till.Får fundera lite så får vi se va de blir.Det jag med säkerhet vet är att "Nissen" inte ska få installera dem för då lär jag aldrig få dem på plats...
Tina
 
Med 2 vettiga konvektorer och fungerande batteri och fläkt lär du inte behöva LLVP.

Om du isolerar väl kan du dra värmerör i krypgrunden. Det är det många som gör.

Jag har mina värmerörsstammar i kattvinden och det blir nog kallare där. Rörisolering samt inbakat i vanlig isolering.

Har du vädligt långa strömavbrot ofta kan det vara läge att fundera på alternativ.
 
Jag hoppas naturligtvis slippa använda luft-luften.Att dra rören underifrån känns som enda lösningen då jag i dagsläget inte har element förutom i badrummen.Skulle naturligtvis helst slippa överhuvudtaget.Tycker de är anskrämliga! Men jag måste ju ha värme.Ska bli enormt spännande till veckan då Nissen förhoppningsvis kommer.Börjar ju snart bli kyligare på nätterna så jag lär märka ganska omgående om det fungerar eller inte.
Håll tummarna...
Tina
 
JAG HAR VARMT HEMMA!!!!! Äntligen har jag varmt hemma...Har väntat på detta i 2 år...Är ju inte särskilt kallt ute än så jag vet ju inte hur de blir då men fungerar redan bättre än det gjort förut.Har inte haft varmt ens när det varit varmt ute.Har i dagsläget 22.2 inne. Helt sanslöst.Kör just nu på kurva 36.Sänkte den från 38 för nån timme sen.Behöver ju inte ha riktigt så varmt.Rumbören står på 20 grader.Ska bli intressant att se hur det blir när det blir kallt ute. lär i vilket fall bli bättre än förut.Vill tacka alla er därute som hjälpt mej och intresserat sig.Ett speciellt tack till dej David hållit mej igång och inte låtit mej ge upp.Tack tack. Det största tacket ska dock vvs experten på Bygga Hus som ledde in mig på rätt väg fast ingen trodde på det ha. Sen är det naturligtvis ventilation Nissen som jag kontaktade i vintras som ska ha största tacket.Han räknade ut vilka grejer jag skulle ha på 2 dgr.Han tog inte ens betalt.Tänk om det fanns fler som han därute i hantverksträsket... Jag hör av mej när kylan kommer vilket inte lär vänta på sig.
En tacksam Tina
 
Hej igen.Glömde skriva att pumpkillen faktiskt kom när han skulle så jag har haft grejerna inkopplade i 2 veckor nu.
Tina
 
härligt. Och vad bra att installatören kom när han skulle!

Också bra för de som har liknande system som du att veta att det ju faktiskt går att köra värmepump mot luftvärme om bara rätt åtgärder görs!

Vore intressant att veta vilken framledning som krävs framgent. Jag har själv en lägre kurva just nu än jag tror blir fallet i vinter. På grund av att det trotts allt är ganska varmt på dagarna. Ibland så pass att integralen inte räknar och den ackumulerar ju därmed inget positivt värde utan börjar om på noll när hysteresen för värmestopp är nådd.

Din pump har ju också en bra elpatron så riktigt kalla dagar och nätter ska det inte behöva vara något problem.

Härligt att allt löste sig till slut!
 
Ska försöka hålla dej uppdaterad om hur det går framledes.Är nog inte helt fel att satsa på ett konvektor element mitt i huset.Blir väldigt skön värme av dessa.Kom på att det bör gå att dra ledningarna uppe på vinden och ner i sonens garderob som är på andra sidan väggen där jag tänkt ha elementet.Måste va enklare än att dra det under huset eller??
Natte så länge
T
 
Ja att dra på vinden är normalt sett inga problem. Och så syns ju inte rören.

Det är då bra att isolera rören för att undvika frysning vid eventuellt strömavbrott och för att slippa onödiga energiförluster.

Konvektorer är väldigt bra på att få ut mycket effekt från en liten yta.
 
Hej Tina,
Jag tittar oxå på att byta ut mitt vattenbatteri till ett nytt. Vad var det för grejer du fick tillslut? Vad hette killen eller företaget som hjälpte dig att räkna? Och sist å viktigast, har det fungerat bra?
/Anders
 
Hej. Ta kontakt med Tommy Eriksson på Aircoil i Årjäng.Om du Googlar namnet så kommer du rätt.Har för mej att det var Tommy jag pratade med.Han kan detta med vattenbatterier o Bacho.Hör av dej så jag får höra hur det gick.
Tina
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.