att tempen inte kommer upp högre kan ju också ha att göra med att mer effekt avges än vad VPn hinner producera. Alltså att 6kw är underdimensionerat. Men elspetsen borde ju kunna lösa detta. Är den i steg 3/6/9?

Vad jag menar är att i så fall är fläkthastigheten inte lösningen.

Ok men det viktiga är ju alla fall att hitta ett sätt att säkerställa att dina 6kw kommer ut i systemet. Om det sedan behövs spets ovanpå detta må ju vara hänt.

Vart bor du?

För övrigt borde väl alla thermias går att byta köldmedia, inte bara G2. G2 skiljer sig väl bara genom sin hetgasväxlare för vv vid husvärmeproduktion samt steglösa CP precis som på optimum. Jag tror din referens till 72 grader avser varmvatten för kran inte för värme.
 
ok det står ju värmland... annars vet jag en bra nisse men inte i värmland.
 
Det svar jag fått här på forumet av en av vvs konsulterna är att tryckfallet blir för stort för fläkten i mitt vent.system och därför klarar den inte att få runt värmen.Batteriet och fläkten är med andra ord inte kompatibla.Det jag hoppas på nu är att de nya gejerna ska fungera bättre ihop och på så vis få det att fungera bättre.En av killarna från Supporten på Thermia som varit hemma ett flertal ggr sa att min gått mindre på tillsats under ett år än hans så jag tror inte den är underdim fast jag var rädd för det i början.Vet inte riktigt stegen men tror det är som du skriver.
Nej tror inte det går att byta köldmedium men kan fråga till veckan.
Det där med 72 grader ska jag oxå ta reda på men tror det är värme kurvan.
Jodå Värmland och närmare bestämt Arvika som jag bor i och Thermia finns sen nästan 100 år...
 
Ok jag gissar att du har en inomhusgivare som hjälper till att indikera för pannan att tempen inomhus inte är tillräcklig.

Då borde tempen på framledningen öka och så pass mycket att VP slår ifrån efter ett tag på grund av för hög returtemperatur.

Hur tempen på framledningen inte orkar upp mer än till 50 grader med mindre att batteriet gör av med mer effekt än VP klarar av har jag inte riktigt förstått. Eller är det så att du mätt temp på tilluften i rummen snarare än framledningstemperaturen från VP?


Men visst oavsett vilket är det säkert så, med de låga temperaturer du vill ligga på, att du behöver omsätta mer luft för att få systemet att fungera.

I min värld räcker inte 6kw att värma 150m2 samt tillverka varmvatten. Speciellt inte om det är luft/vatten som fungerar sämre eller inte alls vid DUT.

Vad har du för givare.. dvs hur kommer din värmepanna fram till att den behöva öka tempen?
 
Nej ingen inomhus givare.Hade en till förra systemet så när vent.nissen tjatat om att det skulle funka bara vi kopplade på givaren ( detta var innan han kom på att det måste vara minst 50 grader frram till batteriet ) så fick jag en som funkar till Thermias pumpar. Behöver jag säga att det inte funka...Hände inget alls.Vi har provat några ggr till sen dess med samma klena resultat.Thermia pumpar har utomhusgivare, fråga inte hur den funkar vet bara att det är nån formel den räknar efter för att få rätt innetemp.
Här har det mätts alla möjliga temperaturer så jag tror nog det mesta är mätt.Problemet är väl mer att ingen vetat eller egentligen brytt sig.
Möjligt att 6 kw inte räcker men jag återkommer till frågan varför funkar det inte när det är typ 2 minus istället för 20 minus.Är ju inte så teknisk men tycker att det skulle fungera åtminstone något bättre då.Kanske jag tänker fel.
T
 
normalt sett kompletterar man med inomhusgivare när man väl fått ordning på utomhusgivaren till 100%
Inomhusgivaren ska då se till att man även hanterar värmeinstrålning eller flera personer i huset osv.

Jag har en extremt kompetent installatör som gärna hjälper dig.

skicka epost till david.rinnan på gmail.com så hjälper jag dig att komma i kontakt med världens bästa värmepumps kille som har stenkoll på thermia
 
Tack David va du ä snäll..Ska bara försöka få hit installatören så att han byter till de nya grejerna.Det är precis som du skriver att först få ordning på utegivaren.
Nackdelen med min inne givare är att den sitter i samma rum som kakelugnen och därmed i det varmaste rummet.Har alltid varit problem med att få upp temperaturen när man slutat elda.Men jag köpte ju värmepumpen för att slippa elda så mycket.
Tänkte se hur länge det skulle dröja för installatören innan han kommer men nu får det nog vara bra...Ringer honom i morn.Nu är det ju i princip sommar igen så jag kommer inte att veta om det funkar förrän tidigast i höst i vilket fall.Kunde få spader på hantverkare eller!!!!
T
 
Och Midsommarn både kom och gick..Ingen insallatör i sikte.Har slutat ringa honom.Att de inte skäms.
Tina
 
Jaha.Och nu är även sommaren i det närmaste slut och ingen värmepumps installatör i sikte...
 
innegivaren kan vara bra att sätta dit när du har fått ordning på systemet, men troligen inte förr.

Du behöver ha lite koll på framlednings och returledningstemperatur. Går att se via menyn temperatur. Du vill se att du har ett rimligt delta, skillnad mellan den temp som går fram och den som kommer tillbaks.

Därtill kan det ju vara så att du behöver köra en högre kurva än vad som hade varit fallet om du haft vattenburna radiatorer. Kurva 40, som är standard, siktar på 40 grader i framledning vid 0 grader i ute-temp. Du kanske borde testa med 50 grader fram vid 0 grader. Vilket i så fall betyder att du behöver köpa spets tidigt.

Som ett alternativ till spetsel i värmepannan skulle du kunna ha några el-element på väggen i några utvalda rum. Som du använder vid behov.

Har en mycket kompetent berg- och luft-vatten installatör i mariestad knappa 20 mil från arvika.
 
Hej tina Flytta på din inne givare.Det blir inte bra om din givare känner av värmen när du eldar.Dr tycker du att han är kompetent?
 
Hej på er.Då var vi igång igen då...Innegivarente är inte inkopplad.Kopplade bort den i vintras eftersom vi inte fick ordning på värmen.Måste som du säger David få ordning på grejerna först.Det jag väntar på nu ( sen April ) är att vp installatören ska komma och byta vattenbatterit och fläkten i det befintliga värme-ventilations systemet.Förhoppningen är att de nya grejerna är mer kompatibla vad det gäller luftflöde och på så vis orkar trycka ut värmen bättre.Vad det gäller konvektorer så får de nog bli att komplettera med det.Vad det gäller kurvan så tror jag att jag kört 40 grader.Försökte ju förra vintern att köra pumpen på högsta kurvan i 3 dagar med klent resultat. De nya grejerna har vp installatören hemma hos sig annars skulle jag ta hem nån annan att göra jobbet.Just nu känns de tämligen hopplöst.
Till vxv.Jag är glad för alla som intresserar sig för mitt problem..
Tina
 
Hej tina Tycker det är tråkigt att du verkar ha råkat ut för en klåpare och för att få ordning på dina värmeproblem så gör du nog helt rätt att anlita en annan i stället.
 
Idag tog jag fan vid hornen o ringde till installatören.Jodå han hade redan planerat att komma till mej till veckan
.Säkert...Får väl hoppas han håller ord denna gången.Fortsättning följer..
Tina
 
Hej tina En fråga är det tänkt att den där tomten ska stå för kostnaden för dom sakerna som fattas eller?Kunde han inte använda den utomhusgivaren som satt eller fanns det ingen?Brukar räcka med att kalibrera den.Bra att du står på dig (tjata) men frågan är om han kommer att lyckas?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.