Jag har en Dacia Sandero Stepway med Michelins sommardäck. Igår började denna lampa att lysa. Enligt instruktionsboken ska det vara däcken som har dåligt lufttryck. Jag åkte därför och reglerade dem. I förardörrens framsida står det att däcken ska ha 2,2 bar. Däcken hade mer lufttryck, men jag tömde ur lite luft så alla hade 2,2 bar. Trots det lyser lampan och det känns konstigt när jag kör.
Finns det något annat som kan vara fel när denna lampa lyser? Vad gör jag nu?
Finns det något annat som kan vara fel när denna lampa lyser? Vad gör jag nu?
Det ser inget konstigt ut när jag tittar. Borde jag lämna in den på verkstad? Kan lampan betyda något annat?P Pin skrev:
Min erfarenhet är att TPMS-systemet som övervakar lufttrycket i däcken kan vara "buggigt" och varna trots att det inte är något läckage. Som skrivet ovan måste man kalibrera systemet efter att man fyllt på luft eller skiftat mellan sommar-och vinterdäck. Systemet varnar inte för om det är för högt tryck utan på om det uppstår skillnader sedan kalibrering, dvs en pyspunka. Om allt ser normalt ut skulle min första åtgärd vara att kolla trycket på alla däck vilket du verkar gjort och sedan kalibrera systemet. Brukar stå i instruktionsboken hur man gör.
Medlem
· Södermanland
· 611 inlägg
Jag antar att Dacia Sandero använder det enklare passiva systemet med givarna till ABS bromsarna för övervakningen av däckstrycken.
Tänk dig att du blåser upp en ballong, då blir den ju större. På samma sätt beter sig ett bildäck. Det gör att ett hjul som har dåligt med luft i sig kommer snurra snabbare än vad de andra däcken snurrar vid samma hastighet och det märker bilens elektronik av. Men det är ingen exakt vetenskap och alla hjulen snurrar med olika hastighet varje gång som vägen svänger, så det som bilen märker är ifall det har skett någon förändring av genomsnittshastigheten av hur alla hjulen snurrar. Och systemet kan falsklarma ibland.
Det andra mer avancerade systemet för att övervaka däckstryck är att det sitter små däcktrycksmätare med radiosändare inuti däcken men det är vanligast på lite dyrare bilar.
Tänk dig att du blåser upp en ballong, då blir den ju större. På samma sätt beter sig ett bildäck. Det gör att ett hjul som har dåligt med luft i sig kommer snurra snabbare än vad de andra däcken snurrar vid samma hastighet och det märker bilens elektronik av. Men det är ingen exakt vetenskap och alla hjulen snurrar med olika hastighet varje gång som vägen svänger, så det som bilen märker är ifall det har skett någon förändring av genomsnittshastigheten av hur alla hjulen snurrar. Och systemet kan falsklarma ibland.
Det andra mer avancerade systemet för att övervaka däckstryck är att det sitter små däcktrycksmätare med radiosändare inuti däcken men det är vanligast på lite dyrare bilar.
2,2 låter lite men lampan lyser nog inte för det om det är vad Dacia rekommenderar. Du borde se hur mycket dom rekommenderar för när du kör med fullast och ha det däcktrycket hela tiden för bästa livslängd på däcken.
Kolla slitaget på däcken om det är stora skillnader i mönsterdjup så kan den varna för lågt däcktryck om hjulen snurrar med olika hastighet.
Kolla slitaget på däcken om det är stora skillnader i mönsterdjup så kan den varna för lågt däcktryck om hjulen snurrar med olika hastighet.
Jag tycker däcken är slitna överlag. Köpte bilen begagnad för två år sedan och redan då var däcken rätt så slitna.N Niq skrev:2,2 låter lite men lampan lyser nog inte för det om det är vad Dacia rekommenderar. Du borde se hur mycket dom rekommenderar för när du kör med fullast och ha det däcktrycket hela tiden för bästa livslängd på däcken.
Kolla slitaget på däcken om det är stora skillnader i mönsterdjup så kan den varna för lågt däcktryck om hjulen snurrar med olika hastighet.
Kan köp av nya sommar- och vinterdäck lösa detta problem?