387 läst · 3 svar
387 läst
3 svar
Luftspalt vid isolering av vind
Hej, vi håller på med en utbyggnad som har öppet till nocken så taket kommer att isoleras.
Kommer använda mig av 180mm pir isolering (mot varma sidan) + 120mm stenulls isolering.
Planen är att ha oljehärdad masonit luftspalt på 1 eller 2.5cm och sen takpapp.
Hur många cm luftspalt behöver man ha?
Kommer använda mig av 180mm pir isolering (mot varma sidan) + 120mm stenulls isolering.
Planen är att ha oljehärdad masonit luftspalt på 1 eller 2.5cm och sen takpapp.
Hur många cm luftspalt behöver man ha?
hmm, inte riktigt med på er konstruktion, hur kommer takpappen in i sammanhanget. Om ni kör med oljehärdad masonit med bärläkt ovanpå, så ersätter den ju taksponten och takpappen?B BrommaBo skrev:
Och under masoniten, mellan takstolarna, isolerar ni med isolering som har ett påbyggt vindskydd, typ:
https://www.xlbygg.se/produkt/byggrulle-med-vindskydd-50x600x6000mm-72m2pkt/
Lämna några cm mellanrum mellan ök isolering och uk masoniten.
Redigerat:
Skrev fel menade såklart vindpapp på undertaket. Men den isoleringen såg smart ut. Isåfall kanske jag inte behöver vindpapp under råsponten?Mats-S skrev:hmm, inte riktigt med på er konstruktion, hur kommer takpappen in i sammanhanget. Om ni kör med oljehärdad masonit med bärläkt ovanpå, så ersätter den ju taksponten och takpappen?
Och under masoniten, mellan takstolarna, isolerar ni med isolering som har ett påbyggt vindskydd, typ:
[länk]
Lämna några cm mellanrum mellan ök isolering och uk masoniten.
snickaren säger att 1cm spalt räcker då det blir bättre drag och mindres kondens.Men ska köra på minst 2.5cm
Liknande trådar
-
Yttergaller vid luftspalt mellan isolering/skiva och råspont
Ventilation -
Övergång av luftspalt och ångspärr mot varmt förråd vid isolering av carport/garage
Isolering -
>40 cm luftspalt vid taknock mellan isolering och råspont
Tak & Vind -
Luftspalt i bjälklag vid isolering av uterum
Isolering -
Luftspalt vid takkupa vid mögel och tilläggsisolering
Tak & Vind