Hejsan!

Brukar ta insperation och hjälp från era trådar här men denna gången behöver jag nog lite tips själv.

Det är så att jag har en u-gård i skåne som vi fixat med nu i två år. Bodelen är tilläggs isolerad inneifrån med vanlig isolering träreglar och gips samt fuktspärr på insidan strax innan gipsen..

Här om dagen så rev min sambo ner tapeter i vardagsrummet och vi såg att där var vått i gipsen jag skar upp en bit i gipsen för att kolla fasaden hur där såg ut. Det är gammal teglad fasad inga större mängder vatten bakom utan bara fuktigt.. Det jag uppmärksammade var att det tjocka lagret isolering satt mellan reglarna men pressat ända ut i fasaden.
Är det så att fukten som bildas där bakom inte har någonstans att ta vägen i o med att där inte är någon luftspalt.? Hela huset är gjort på samma sätt så jag undrar väll mest om jag ska slita ner all gips och göra om o göra rätt eller skall jag bara ta det på den sidan fukten har uppstått. Vi ska renovera hela vardagsrummet så frågan är om man ska ta chansen att renovera o hoppas på att de funkar.. eller att i förebyggande syfte slita ner o få dit luftspalt.

Hehe jag bara rabblar.. Om det är någon som har idee eller liknande så är jag mycket tacksam för svar.

MVH Fredrik

Få se om jag förstod dig rätt.

Du har utifrån: Tegel, isolering, plast och sist gips...
Alltså ingen luftspalt mellan teglet och isolering, inte heller någon skyddande skiva, som typ asfaltsboard/utegips/vindpapp eller något sådant mellan teglet och isoleringen.

Om det är så, så bör du nog få till en luftspalt mellan tegel och isolering och dessutom något som skyddar isoleringen från fukten som tränger igenom teglet, någon sorts skiva (vilket ju kan vara riktigt svårt att sätta inneifrån :). Men iallafall någon sorts papp som skyddar mot fukten uteifrån, men släpper igenom fukt inneifrån. Det hade iallafall jag gjort överallt där det varit tillägsisolerat. Problemet är säkert att reglarna sitter kloss med din tegelvägg och dessa så fall måste flyttas in en bit, och vips så har du ett jättearbete framför dig.

Det kan vara så att du bara märker det på en vägg eftersom det säkert är västerväggen och det brukar ju blåsa från väster och därmed regnar det mer mot den tegelväggen än de övriga tegelväggarna på huset, och mer fukt kommer igenom den väggen.

- M

Redigerat:
Hej!

Tack för ditt svar.. Det är faktiskt så finurligt där jag kan se att reglarna går ca 4-5 cm utanför tegelväggen så antagligen behöver jag inte ändra det..

Väggen som jag sett fukt på är nog en väster vägg om jag tänker rätt det är också den enda väggen som jag sett det på.

Rådet är alltså att ta ner all gips och försöka rätta till. Låter förnuftigast också med tanke på att man vill ju bo i ett schysst hus. =)

Jag har läst lite här om ventilering av den här luftspalten .. hur fungerar det?

mvh fredrik

Monsterflame skrev:
Jag har läst lite här om ventilering av den här luftspalten .. hur fungerar det?
Nu vet jag inte vad du menar med ventilering, men jag antar att det inte är någon mekansik ventilering utan bara självdrag, och så fall brukar man lämna små glippor i mellan de nedarsta tegelstenarna typ varannan meter eller så. I vårt hus har man till och med tagit bort visa stenar dels i understa och dels i nästundersta raden och ersätt dessa med ett gallerfilter.

Misstänker att det gjordes när man bytte syllarna. Och antagligen var det för att öka ventilationen som säkert inte var tillräcklig med att bara ta bort någon fog här och där...

Jag vet dock någon som tar in luft via denna luftspalt in till huset. De har helt sonika satt en fläkt i väggen till luftspalten och sedan drar den in luft det hållet, borde ju bättre på cirkulationen i luftspalten.

- M

Ah ja det var så jag tänkte det borde va.. har sett nått liknande när jag varit ute på bygge.

Vi har snackat om det här hemma.. och börjar fixa den väggen som e kass sen efter hand som vi river tapeter o så plockar vi ner gipsen och gör rätt det.. borde inte ta så mycket längre tid plus att då har jag tid att fixa elen i väggarna som jag har stört mig lite på hehe.. =)

Tack för tipsen!

mvh fredrik

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.