328 läst · 2 svar
328 läst
2 svar
Luftspalt under pu-skum
Hej!
Vi ska göra om isoleringen i vårt snedtak (inredd vind). Vi tänker att vi i detta ändrar från kalla kattvindar till varma. Vi har tänkt det ska göras av firma med pu-skum. Firman menar att den kan läggas direkt på råspont, utan luftspalt.
Jag läser mig dock till att man bör ha luftspalt, om inte ytterpappen är diffusionsöppen..
Hur utformar man isåfall luftspalten? Jag har spanat på såna där vågade i plast (ex bewi luftspaltskiva). Tänker man ska undvika papp då skummet ska vara rätt vått när det lägga på.
Men hittar inte hur man avslutar dessa nere vid takfot. Någon som vet hur man gör bäst Luftspalt hela vägen ner till takfot?
Där uppe läser jag mig till att man bör avsluta mögelstopper.
Bonusfråga. Leverantören menar att 7cm sluten cell räcker och att mer knappt gör skillnad. Jag tänker man borde passa på att lägga lite till när man ändå håller på.
Man rekommenderar ju 50 mineralull, och även om skum är betydligt bättre lamba så är det ju knappt dubbelt så effektivt.. Borde man inte lägga på det man kan?
Vi ska göra om isoleringen i vårt snedtak (inredd vind). Vi tänker att vi i detta ändrar från kalla kattvindar till varma. Vi har tänkt det ska göras av firma med pu-skum. Firman menar att den kan läggas direkt på råspont, utan luftspalt.
Jag läser mig dock till att man bör ha luftspalt, om inte ytterpappen är diffusionsöppen..
Hur utformar man isåfall luftspalten? Jag har spanat på såna där vågade i plast (ex bewi luftspaltskiva). Tänker man ska undvika papp då skummet ska vara rätt vått när det lägga på.
Men hittar inte hur man avslutar dessa nere vid takfot. Någon som vet hur man gör bäst Luftspalt hela vägen ner till takfot?
Där uppe läser jag mig till att man bör avsluta mögelstopper.
Bonusfråga. Leverantören menar att 7cm sluten cell räcker och att mer knappt gör skillnad. Jag tänker man borde passa på att lägga lite till när man ändå håller på.
Man rekommenderar ju 50 mineralull, och även om skum är betydligt bättre lamba så är det ju knappt dubbelt så effektivt.. Borde man inte lägga på det man kan?
Luftspalt kan du göra med läkt mot råsponten vid takstolen och sen oljehärdad board ("masonite") som spikas i den. Sen ska luftspalten gå hela vägen ner till takfot och ha en avluftning vid nocken.
PU-skum vet jag väldigt ilte om så där har jag ingen uppfattning.
PU-skum vet jag väldigt ilte om så där har jag ingen uppfattning.
PU-skum med SLUTNA celler går att lägga direkt mot råspont, gjorde själv så för 10 år sedan och nu när jag bryter bort råsponten från utsidan för att lägga om taket finns ingen tillstymmelse till fuktproblem.
Det finns dom som hävdar att det inte går, och det finns nog exempel där fuktvandringen i ex takstolar kan bli ett problem.
Därav tog jag beslutet att lägga direkt mot för att tjäna några cm i isoleringstjocklek.
Men, med vetskapen att jag skulle bryta bort råsponten och göra luftspalt senare, dels för att jag inte var säker men mest för att jag bygger altan/ute/innerum med vanlig isolering som behöver luftspalt som behöver fortsätta upp till nock.
Att ha diffusionstätt skikt och organiskt material i mellan det och skum är knepigt, är det bara en meter skulle jag nog säga att det är okej, baserat på magkänsla.
Men mer än det så är jag tveksam.
När jag skulle skumma var det ett gäng firmor som sa att dom hade skum med slutna celler vilket inte stämde, kanske så att dom har bättre koll nu, men jag skulle nog läsa datablad.
Behöver du skum?
Fördelen är att det är nästan dubbla isolervärdet, kanske lite mer ändå pga bättre utfyllnad, men mer än dubbla är det knappast.
Har du plats är vanlig isolering MYCKET billigare.
Så ang att lägga tjockare, ja, jag la 195mm på gamla delen av huset direkt mot råspont (där jag nu gör luftspalt utifrån), på utbyggnaden 220mm plus luftspalt.
Utan att veta tycker jag att huset är sjukt bra isolerat, det går åt väldigt lite värme på vintern.
Sen har jag även isolerat (med vanlig isolering) 95-120mm i ytterväggarna utanpå timmer och 45mm innanför, även golv är helt nytt med 220mm isolering och golvvärme.
Så jag anser att firmor som hävdar att "mer än 7cm inte ger någon skillnad" inte vet vad dom pratar om tyvärr.
Jag är sjukt envis och hade bestämt mig för att köra kyla I tilluften i alla rum via FTX, därav var jag tvungen att isolera alla spirorör med diffusionstät isolering, så skum var den enklaste lösningen, som även löste problemet med att det inte fanns mer än 195mm utrymme för isolering pga takhöjd.
Men hade jag inte haft idén att kyla via ventilationen hade det varit enklare och billigare att lyfta taket och få plats med vanlig isolering.
Jag ledsnade på alla firmor som hade dyra etableringskostnader (jag var tvungen att spraya - bygga - spraya - bygga - spraya... i typ 10-12 steg), och dessutom på att dom inte hade koll på vilket medel dom sprayade med.
Så jag köpte en maskin och medel från Kina och gjorde allt själv.
Det finns dom som hävdar att det inte går, och det finns nog exempel där fuktvandringen i ex takstolar kan bli ett problem.
Därav tog jag beslutet att lägga direkt mot för att tjäna några cm i isoleringstjocklek.
Men, med vetskapen att jag skulle bryta bort råsponten och göra luftspalt senare, dels för att jag inte var säker men mest för att jag bygger altan/ute/innerum med vanlig isolering som behöver luftspalt som behöver fortsätta upp till nock.
Att ha diffusionstätt skikt och organiskt material i mellan det och skum är knepigt, är det bara en meter skulle jag nog säga att det är okej, baserat på magkänsla.
Men mer än det så är jag tveksam.
När jag skulle skumma var det ett gäng firmor som sa att dom hade skum med slutna celler vilket inte stämde, kanske så att dom har bättre koll nu, men jag skulle nog läsa datablad.
Behöver du skum?
Fördelen är att det är nästan dubbla isolervärdet, kanske lite mer ändå pga bättre utfyllnad, men mer än dubbla är det knappast.
Har du plats är vanlig isolering MYCKET billigare.
Så ang att lägga tjockare, ja, jag la 195mm på gamla delen av huset direkt mot råspont (där jag nu gör luftspalt utifrån), på utbyggnaden 220mm plus luftspalt.
Utan att veta tycker jag att huset är sjukt bra isolerat, det går åt väldigt lite värme på vintern.
Sen har jag även isolerat (med vanlig isolering) 95-120mm i ytterväggarna utanpå timmer och 45mm innanför, även golv är helt nytt med 220mm isolering och golvvärme.
Så jag anser att firmor som hävdar att "mer än 7cm inte ger någon skillnad" inte vet vad dom pratar om tyvärr.
Jag är sjukt envis och hade bestämt mig för att köra kyla I tilluften i alla rum via FTX, därav var jag tvungen att isolera alla spirorör med diffusionstät isolering, så skum var den enklaste lösningen, som även löste problemet med att det inte fanns mer än 195mm utrymme för isolering pga takhöjd.
Men hade jag inte haft idén att kyla via ventilationen hade det varit enklare och billigare att lyfta taket och få plats med vanlig isolering.
Jag ledsnade på alla firmor som hade dyra etableringskostnader (jag var tvungen att spraya - bygga - spraya - bygga - spraya... i typ 10-12 steg), och dessutom på att dom inte hade koll på vilket medel dom sprayade med.
Så jag köpte en maskin och medel från Kina och gjorde allt själv.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Behövs luftspalt under råspont på isolerat pulpettak?
Tak & Vind -
Luftspalt under tak i attefallshus
Byggmaterial & Byggteknik -
Använda underlagstakduk + träfiberskiva som luftspalt?
Tak & Vind -
Luftspalt under pulpettak
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Krav på luftspalter under innedörrar
Ventilation