Jag vill isolera uterummet från insidan, men hur gör jag med luftspalt? Går ju lätt att borra hål och sätta insektsnät utåt, men upptill mot husväggen, hur gör jag där? Kan jag skippa ventilation mot huset?
Eller ska jag skippa luftspalt helt och hållet?
Taket är råspont med pappshingel.
Tanken är att jag lägger råspont eller pärlspont mot befintliga takstolar och någon typ av isolering imellan…
Uterum med vitt tak av råspont, stora fönster med utsikt över trädgård, svart sittgrupp, vitmålat träbord och en hängande kristallkrona.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

I Ivar.T skrev:
Jag vill isolera uterummet från insidan, men hur gör jag med luftspalt? Går ju lätt att borra hål och sätta insektsnät utåt, men upptill mot husväggen, hur gör jag där? Kan jag skippa ventilation mot huset?
Eller ska jag skippa luftspalt helt och hållet?
Taket är råspont med pappshingel.
Tanken är att jag lägger råspont eller pärlspont mot befintliga takstolar och någon typ av isolering imellan…
[bild]
Jag har precis byggt om ett liknande uterum i vår stuga. Dock har jag längsgående bjälkar/åsar (isolertimmerhus).

Jag borrade upp luftgångar (25mm så) i bjälkarna och öppningar (en uppe och en nere) ut på gaveln. I mitt fall ventilerar exiterande hus ut mot dessa så där kommer det uppborrade ventilhål som då kommer ansluta mot luftspalten. Har du inte ngn takfotsventilation så behöver du ju inte ta hänsyn till det - men stäng inte igen den om du har det !

Alternativet är att ventilera ut luftspalten i takfoten, men det hade i mitt fall inte blivit bra och krävt ännu mer uppborrning, men du har ju tvärgående takreglar så det kanske bli bättre för dig.

Min luftspalt är på 85mm, 45 mm hade nog räckt men pga div andra konstruktionsavvägelser (tex var befintlig ventilering ansluter) blev det så. Sen har jag lagt vindduk, isolerat 195mm på det och ångbroms, läkt och sedan kommer innerpanelen.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.