Hej

Lite frågor kring luftspalt.

Vi håller på att sätta ny träfasad på vårt äldre hus.
Som det ser ut hitills stter ny 5 cm isolering utanpå äldre panel, sedan vindduk och på det läkt om 12*48.

Räcker 12mm som luftspalt?

Som det är byggt nu kommer därmed fönstren liva med panelen och sätta tjockare spikläkt skulle komplicera allt iom med att antingen flytta ut alla fönster eller göra en utvändig smyg vilket vi helst inte vill ha.

R
Ja 12mm räcker för dig..

Hej

Tack för snabbt svar!

En annan fråga då, räcker 12 mm att fästa panelen i eller kommer man behöva längre spik som går ner i regeln under och därmed perforerar vindduken?

R
A aps44 skrev:
Hej

Tack för snabbt svar!

En annan fråga då, räcker 12 mm att fästa panelen i eller kommer man behöva längre spik som går ner i regeln under och därmed perforerar vindduken?
Ja du behöver längre spik, en gammal regel är att spiken ska gå 2/3 av längden in i spikregeln, så har du en 22mm tjock panel så behöver spiken vara mint 66mm lång alltså en tretumsspik..

Det normala är att använda 22x70 eller 28x70, varför fippla med någon flimsig 12mm läkt?

R
Nej det är det inte om man har en liggande 45x45 innanför vindduken då sätter man 22x45, men många äldre hus har 12mm luftläkt och TS önskar att slippa göra salningar på fönstrerna så därav så hade jag satt 12mm som det satt på innan panelbytet..

MathiasS MathiasS skrev:
Det normala är att använda 22x70 eller 28x70, varför fippla med någon flimsig 12mm läkt?
Hej

Det är snickarna jag anlitat som gjort på detta vis, jag har förutsatt att de har vetat vad de gjorde och har först nu när panelen ska upp börjat fundera över det.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.