Hej.
Som så många andra ska jag bygga inreda rum i källaren i mitt radhus. Huset är byggt 1946, källaren till 90% under marken samt ej omdränerad.
Kommer mest troligt att utgå från boken Husets ABC, Ica bokförlag. Där menar man författarna att man ska använda sig av stålreglar, cellplast och till sist gips. Så långt allt lugnt. Däremot vill de bygga väggen direkt mot källarväggen och det är där ni "experter" kommer in. Har nämligen för mig att det ska vara en luftspalt mellan isolering och vägg. Vad säger ni? Spelar det nån roll när det inte rör sig om organiska material direkt mot väggen?
tack för svar
jeppe

Luftspalt är bra, men det ska vara betydligt mer än du tänkt dig. Jag tycker nämligen du ska ta bort cellplasten helt. Isolering på insidan är som att be om problem. Isolera utanför källarväggen istället, eller låt bli.

Jag tycker inte ICAs lösning är bra.

Så här ska du göra:
http://www.isola.se/pdf/Insida Kallarvagg.pdf

Isoleringen i en sådan här lösning minskar förmodligen inte energiförbrukningen nämvärt, men den ger en varmare yta på innerväggen, vilket upplevs som varmare/behagligare. (Beskrivs formelt med begreppet Riktad Operativ Temperatur, vilket är tekninskt mumbu jumbo. Tänk på hur det känns att sitta framför ett fönster, det är samma fenomen.)
Välj en lösning med så lite isolering som möjligt. Och fixa sedan utsidan.

tack för svaren.
Bostadsrättsföreningen har för avsikt att dränera om inom en snar framtid men fram tills dess söker jag en lösning som gör att jag kan inreda källaren. Får grubbla vidare.

Försök då få igenom att de isolerar källarväggen utvändigt.

Inte bara tunnaste isodränskivan, utan minst 10 lämpligen 20 cm isolering, oavsett system för dränering.

MathiasS skrev:
Luftspalt är bra, men det ska vara betydligt mer än du tänkt dig. Jag tycker nämligen du ska ta bort cellplasten helt. Isolering på insidan är som att be om problem. Isolera utanför källarväggen istället, eller låt bli.
Det är större risk att det blir problem om han inte tar cellplasten. Cellplast möglar inte, däremot baksidan på gips.

kakelmaster skrev:
Det är större risk att det blir problem om han inte tar cellplasten. Cellplast möglar inte, däremot baksidan på gips.
Ja det är ju det jag menar, ersätt cellplasten med en luftspalt lika tjock som cellplasten..... ::)

MathiasS skrev:
Ja det är ju det jag menar, ersätt cellplasten med en luftspalt lika tjock som cellplasten..... ::)
Har man bara en luftspalt så är risken stor för mögeltillväxt på baksidan av gipsen pga luftfuktigheten men man kan ersätta gipsen mot mineritskivor men det är kostsamt gemfört om man först har cellplast och sen gips på den.

Det är ju rätt svårt att montera gips i källaren på tex plåtreglar utan att få en luftspalt. Man får ju se till att ventilera väggen så löser det sig.

hur ska man ventilera väggen på för sätt? borra hål i plåten - nere och uppe eller hur menar du ?

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.