Renoverar huset och bor samtidigt i det. Renovering inkluderar bland annat borttagning av puts och betong och jag har kommit till insikten att även om jag försöker plasta in när jag jobbar med detta så räcker inte det. Det blir damm i hela huset.

Luftrenare börjar kännas som ett måste.

Finns det något särskilt jag skall tänka på eller köper man bara "billigaste" Pullman (tex en A600).
Finns det billigare alternativ för mig som inte kommer använda den professionellt utan bara då och då under ca ett års tid?
Till saken hör att jag jobbar i korta pass och kommer hålla på under lång tid så hyra är inget alternativ.

• Gilla
Sha12
  • Laddar…
Skulle vilja påstå att jag är lite av självlärd expert på området :) Bor i ett stenhus som fått sig en hel del omgångar. Har baserat på det skrivit denna lite mer "lekmannaanpassade" text:

https://www.byggahus.se/renovera/bli-kvitt-byggdammet

Min lärdom är att luftrenare delvis löser problemet med dammig luft i ett utrymme. Oftast är det dock inte det problemet man vill lösa utan att undvika att damm hamnar i andra utrymmen (typ hela huset). Det enda sättet att lösa detta är genom rätt tryckförhållanden!

Du kan tejpa och täta till förbannelse, det hjälper inte om du har ett övertryck i utrymmet du dammar i, de partiklarna kommer hamna förflytta sig :(

Avgränsa utrymmet du ska damma i, täta det rejält med plast och tejp och se sedan till att du har ett undertryck i utrymmet. Detta kan du verifiera dels genom hur plasten rör sig/buktar, dels genom en eldslåga vid en liten öppning i plasten mellan utrymmena. Ibland har man tur så att självdrag (ja, jag har självdrag, ingen forcerad ventilation. Vid det senare bör man se till så att den inte suger i sig dammet) löser problemet, ibland behöver man en mindre fläkt. Jag brukar använda en luftrenare för ändamålet men brukar undvika att skicka den renade luften ut i rena utrymmerna. I stället försöker jag blåsa ut den rena luften genom ventiler, fönster och liknande för att få det efterfrågade undertrycket.

Med en bra luftrenare ska du inte behöva fega utan ska kunna blåsa den rena luften ut i de rena utrymmena och därmed lätt få undertrycket.

Mycket svamlande från min sida, har dock fungerat fantastiskt bra hemmavid. Samma tänk har fungerat bra vid sprutlackering, hantering av illaluktande kemikalerier osv. Givetvis använder du en bra skyddsmask i det dammiga utrymmet.

• Gilla
Kromo
  • Laddar…
Läste din artikel innan jag ställde min fråga då den dök upp när jag först googlade för att se om svaret redan fanns. Den besvarade dock inte riktigt min fråga men den ihop med det du skriver nu får mig att anta att en luftrenare är något jag "behöver".

Frågan om vilken man skall välja kvarstår dock. Känns som en Pullman A600 eller en Sila A2 är rätt val även om det är mycket pengar. Hälsan är dock ovärderlig.

Klarar dessa verkligen damm från betong? Typ när man kör med vinkelslip så känns det som att man skulle sätta igen dessa på 10 sekunder....

Du kan inte lösa ditt problem med en luftrenare. Som du själv skriver skulle den sätta igen omedelbart om du körde betongslip bredvid. Du måste göra som Phl skriver och dels skapa undertryck i utrymmet, tex med en liten paxfläkt ut genom en ventil, och dels genom att fånga det mesta av dammet vid källan med bra dammsugare och slipkåpa. Det är bra med lång sugslang så dammsugaren kan stå längre bort då dess fläkt också vispar runt dammet i rummet.

• Gilla
Sha12
  • Laddar…
Så var min ursprungstanke och då att använda luftrenaren efteråt för det läcker ändå in tillräckligt med damm för att det inte skall kännas bra. Jag har klent undertryck och öppnar för att a mig ut innan dammet lagt sig.
Kommentaren om den igensatta luftrenaren var för att jag tolkade det som att phl skapade undertrycket med den.
Dammsugare gör noll nytta i mitt fall. Jag väntar på att dammet lagt sig och sopar/suger efteråt. Dock kvar mycket microparticklar i luften...

Det spelar inte så stor roll vilken utsugsfläkt du använder, bara den går ut så det blir undertryck. Stäng inte av den så blir det inget ”efteråt”. Så länge det är undertryck får du inte in partiklar i resten av huset.
Och så blir jag nyfiken; vad är det du gör som det inte hjälper med dammsugare? Stor golvslip med diamantplatta har jag kört utan sugare men det gör ju inte så mycket för skivan är så långsam så den kastar inte damm som en liten slip gör. Men annars skulle jag aldrig göra något utan en bra dammsugare.

Jag satte en typ kanalfläkt i en bit plywood som jag brukar sätta över en ventil eller källarfönstren osv när jag håller på. Funkar kanon, slipper inte ut ett dammkorn. Jag har till och med slutat plasta och har mig utan jag stänger bara dörren :)

nanowire nanowire skrev:
Det spelar inte så stor roll vilken utsugsfläkt du använder, bara den går ut så det blir undertryck. Stäng inte av den så blir det inget ”efteråt”. Så länge det är undertryck får du inte in partiklar i resten av huset.
Och så blir jag nyfiken; vad är det du gör som det inte hjälper med dammsugare? Stor golvslip med diamantplatta har jag kört utan sugare men det gör ju inte så mycket för skivan är så långsam så den kastar inte damm som en liten slip gör. Men annars skulle jag aldrig göra något utan en bra dammsugare.
Vinkelslip i betong dammar rätt bra....

När jag Planslipade en dålig gjutning i min förra kåk. Körde jag rättning g med byggplast och gaffa. Genom ena Ytterventilen skickade in slangen till en en Biltemas grovdamsugare som fick ligga utanför utan buken. En stor hyrdfestool dammsugare till slipen. Funkade toppen blev grymt bra tryck där inne skulle behövt en lågt sittande insläpp om jag skulle hållet på längre.

H
bra damm kontroll. en utsug, en damm ätare. en damm sugare som används flitigt.
inplastade öppningar. gärna sluss.

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.