Vet nån om det finns sådana? Om inte, hur kan man göra då? Jag har idag 2 st avluftningsrör som går upp på taket men tänker ta bort en av de 3 toaletterna och därmed behöver jag sammolikt endast 1 avluftningsrör. Speciellt eftersom toan som tas bort är den som är ansluten närmast det röret. Istället för att bara plugga 4" röret tänkte jag istället sätta in en luftningsventil där röret kapas nere i källaren.

Bra ide eller finns det varningsflaggor?

Kan du inte proppa bort wc avloppet och ha kvar luftaren?

Mvh

Nej det tar upp för mycket plats, ska in med skåp där, vill absolut plocka bort hela stammen ända ner från källaren till upp på taket, speciellt eftersom jag tror att det inte behövs. Så frågan kvarstår?

Ja om du utesluter att stammen bara betjänar wc, n så är det bara att proppa ovanför golv. Övriga luftare bör betjäna kök och badrum, öppnar du rensen på stammen du vill riva så kan du provspola på de olika ställena och utesluta vad som går vart om du är osäker. Är lite lurigt med gamla gjutjärnsrör när man skall klura ut hur det är kopplat, de är väldigt tysta trots att man spolar vatten i dom.

Mvh

OK, bra tips, vad tror du om koppling av luftningsventil mot 4" röret då?

Frågan är väl om du behöver en avluftning där överhuvudtaget? Omdet finns avluftning "bortom" de andra toaletterna så skall det inte behövas.

Om du skall ha en vacuumventil så borde du kunna sätta en gummimuff som används för övergång mellan PVC och gjutjärn, sätt en kort stump plaströr, och ventilen på det. Exakt vilken muff du behöver beror lite på om du ansluter vid en gjutjärnsmuff, eller bara kapar röret och kopplar plaströret mot en slätända på järnröret.

Krilleman
Är du osäker på hur det är kopplat på dom ståendes stammarna så sätt en vacuumventil! Det är absolut inte fel.

Kapa röret vinkelrätt så en "fernco" kan användas. (finns flera tillverkare) En som gapar 100-115 i båda ändar klarar de flesta 4" rören. Tex här med artikelnummer 3109615.

Vacuumventil 3131224 som du hittar på denna sidan passar rakt i ferncon.

• Gilla
Stenolofanders
  • Laddar…
Lysande, tack för all hjälp alla! Nu känner jag mig helt trygg.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.