5 438 läst · 14 svar
5k läst
14 svar
Luftning av nytt vattenburet system?
hejsan
Efter väldigt mycket "om" och ungefär lika mycket "men" så är sedan igår det vattenburna värmesystemet i huset på plats.. Men jag har några funderingar som jag skulle vilja kolla mot er. Jag har ställt dem till rörmokaren också men enligt honom så är aöllt fullt normalt, bra och "inga problem". Det är ju fullt möjligt att det är på det viset men han var väldigt stressad iväg till ett annat jobb så jag känner mig inte helt säker på att allt han säger är överensstämmande med sanningen.
Systemet är alltså helt nytt, både rördragning, radiatorer och pannrummet med acctankar och vedpanna. Vedpannan är en Calmar v33, 2000 liter acctank uppdelat på 2 tankar, 20 meter kulvert in till huset. 7 radiatorer fördelat på 2 slingor.
Vi startade upp systemet första gången igår vid middagstid och jag tillbringade hela dagen + kvällen åt att lufta, lufta och åter lufta.. Det jag undrar över är att det oftast är väldigt dålig cirkulation i systemet.. Jag känner att ingående rör blir väldigt heta inne i huset och fram till de första radiatorerna i slingan, sedan avtar värmen i rören något vart efter. Men returen är oftast väldigt kall och 4 av 7 radiatorer lite fesljumma.
Jag kan få igång cirkulationen under kortare perioder genom att i pannrummet stå och "gläppa" med cirkulationspumpen 5-10 minuter. Slår jag av/på den med kortare intervaller hör man hur det pyser i automatluftningen för varje gång jag slår på pumpen igen och när man har gjort så ett tag så hör man hur det börjar rassla igång och då blir returen varm och även radiatorerna.
Sedan kan det vara bra i allt från 10 minuter till ett par timmar sedan måste man upprepa proceduren igen, i början varvat med luftning av radiatorer.
Men igår kväll så pyste det inte ut någon luft ur radiatorerna längre i.a.f. men problemet med den avstannande cirkulationen kvarstår..
Ett annat problem är att en radiator, den sista på slingan med 4 radiatorer, inte blir varm över huvudtaget.. 2 ggr har jag lyckats få varmvattnet att komma fram till radiatorn och den har då börjat bli varm men sedan upphör det och den svalnar av och inget varmvatten i rören längre. Har luftat och luftat och luftat. Stängt av de tre föregående radiatorerna men inget verkar få den att fungera, jag vet heller inte riktigt vad som gjorde att den hickade igång de 2 ggr jag trodde att problemet var löst.
Enligt rörkrökaren är detta fullt normalt och jag kan förvänta mig att få hålla på så där i 2-4 veckor innan det funkar klanderfritt och att den ickefungerande radiatorn kommer att hoppa igång vart efter.
Så, vad är era erfarenheter inom detta? Borde jag ringa och tjata på honom att komma ut och korrigera något eller har han rätt i att det bara är att "gläppa " på med cirkulationspump och att fortsätta lufta för glatta livet?
Efter väldigt mycket "om" och ungefär lika mycket "men" så är sedan igår det vattenburna värmesystemet i huset på plats.. Men jag har några funderingar som jag skulle vilja kolla mot er. Jag har ställt dem till rörmokaren också men enligt honom så är aöllt fullt normalt, bra och "inga problem". Det är ju fullt möjligt att det är på det viset men han var väldigt stressad iväg till ett annat jobb så jag känner mig inte helt säker på att allt han säger är överensstämmande med sanningen.
Systemet är alltså helt nytt, både rördragning, radiatorer och pannrummet med acctankar och vedpanna. Vedpannan är en Calmar v33, 2000 liter acctank uppdelat på 2 tankar, 20 meter kulvert in till huset. 7 radiatorer fördelat på 2 slingor.
Vi startade upp systemet första gången igår vid middagstid och jag tillbringade hela dagen + kvällen åt att lufta, lufta och åter lufta.. Det jag undrar över är att det oftast är väldigt dålig cirkulation i systemet.. Jag känner att ingående rör blir väldigt heta inne i huset och fram till de första radiatorerna i slingan, sedan avtar värmen i rören något vart efter. Men returen är oftast väldigt kall och 4 av 7 radiatorer lite fesljumma.
Jag kan få igång cirkulationen under kortare perioder genom att i pannrummet stå och "gläppa" med cirkulationspumpen 5-10 minuter. Slår jag av/på den med kortare intervaller hör man hur det pyser i automatluftningen för varje gång jag slår på pumpen igen och när man har gjort så ett tag så hör man hur det börjar rassla igång och då blir returen varm och även radiatorerna.
Sedan kan det vara bra i allt från 10 minuter till ett par timmar sedan måste man upprepa proceduren igen, i början varvat med luftning av radiatorer.
Men igår kväll så pyste det inte ut någon luft ur radiatorerna längre i.a.f. men problemet med den avstannande cirkulationen kvarstår..
Ett annat problem är att en radiator, den sista på slingan med 4 radiatorer, inte blir varm över huvudtaget.. 2 ggr har jag lyckats få varmvattnet att komma fram till radiatorn och den har då börjat bli varm men sedan upphör det och den svalnar av och inget varmvatten i rören längre. Har luftat och luftat och luftat. Stängt av de tre föregående radiatorerna men inget verkar få den att fungera, jag vet heller inte riktigt vad som gjorde att den hickade igång de 2 ggr jag trodde att problemet var löst.
Enligt rörkrökaren är detta fullt normalt och jag kan förvänta mig att få hålla på så där i 2-4 veckor innan det funkar klanderfritt och att den ickefungerande radiatorn kommer att hoppa igång vart efter.
Så, vad är era erfarenheter inom detta? Borde jag ringa och tjata på honom att komma ut och korrigera något eller har han rätt i att det bara är att "gläppa " på med cirkulationspump och att fortsätta lufta för glatta livet?
Jag skulle stänga av elementsystemet, elda upp tankarna till 95 grader. Då försvinner stor del av luften i avluftningen på tanken.
Därefter kan man slå på cirkulationen till elementen. Då blir det inte så mycket luft utpumpat i systemet.
Mats
Därefter kan man slå på cirkulationen till elementen. Då blir det inte så mycket luft utpumpat i systemet.
Mats
Har fått igång alla radiatorerna nu, problemet är att cirkulationen i systemet bara fungerar sporadiskt, c:a 1-2 timmar i stöten sedan stannar det av igen och jag får gå ut i pannrummet och göra tryckstötar med cirkulationspumpen under c:a 5 minuter för att få igång det igen.
Jag tror mig ha lokaliserat orsaken till det problemet till kulverten mellan huset och pannrummetbildas, kanske hamnade kulverten lite fel när den grävdes igen så det det nu bildas en luftficka där.
Trycket i systemet är 0.2 bar (öppet expansionskärl c:a 2.5 meter ovanför manometern), lägsta punkt i systemet är väl c:a 4 meter under expansionskärl och högsta punkt 0.5-1 meter under expansionskärlet. Systemet är uppfyllt, testade nyss att fylla på mer men det började ganska snart att rinna ur skvallerröret.
Man hör hur det "svirvlar" i rören inomhus samt i cirkulationspumpen när systemet väl cirkulerar som det ska, antar att det beror på syre i vattnet. Kan det vara så att systemet suger in syre någonstans? Eller är det för tidigt att uttala sig om det efter 4 dagars användning? Kanske är så pass mkt syre kvar i vattnet ändå?
Jag tror mig ha lokaliserat orsaken till det problemet till kulverten mellan huset och pannrummetbildas, kanske hamnade kulverten lite fel när den grävdes igen så det det nu bildas en luftficka där.
Trycket i systemet är 0.2 bar (öppet expansionskärl c:a 2.5 meter ovanför manometern), lägsta punkt i systemet är väl c:a 4 meter under expansionskärl och högsta punkt 0.5-1 meter under expansionskärlet. Systemet är uppfyllt, testade nyss att fylla på mer men det började ganska snart att rinna ur skvallerröret.
Man hör hur det "svirvlar" i rören inomhus samt i cirkulationspumpen när systemet väl cirkulerar som det ska, antar att det beror på syre i vattnet. Kan det vara så att systemet suger in syre någonstans? Eller är det för tidigt att uttala sig om det efter 4 dagars användning? Kanske är så pass mkt syre kvar i vattnet ändå?
Hade varit kul att se den installationen faktiskt..
Öppet system och så dåligt självavluftande? Rörkrökarn hade nog krökat på ordentligt innan han drog igång.
Och att man ska behöva lufta ett radiatorsystem 2-4 veckor gäller inte om det är gjort rätt från början. Ett öppet system ska kunna avlufta sig själv.
Öppet system och så dåligt självavluftande? Rörkrökarn hade nog krökat på ordentligt innan han drog igång.
Och att man ska behöva lufta ett radiatorsystem 2-4 veckor gäller inte om det är gjort rätt från början. Ett öppet system ska kunna avlufta sig själv.
Hej
Jag vet faktiskt inte vad som menas med "instrypt och klart"...
Det sitter automatavluftare i 90-gradersböjen innan rören viker av ned mot kulverten.
En annan sak jag funderar på är shuntventilen.. Jag har inte skaffat någon shuntautomatik än så jag reglerar det med ventilen, eller försöker i.a.f..
Tittar man på anliggningstermometern på utgående så är den alltid ungefär vad panntemperaturen är, oavsett om jag ställer ned ventilen på närapå minimum. Rören är alltid skållheta också så jag tror inte att det är termometern som visar fel.
Borde inte det vara betydligt svalare om man vrider ned shunten mot minimum? Eller tar det så pass länge innan den går ned i temperaur eftersom att den blandar med returvattnet som nästan är på samma temperaur?
Jag vet faktiskt inte vad som menas med "instrypt och klart"...
Det sitter automatavluftare i 90-gradersböjen innan rören viker av ned mot kulverten.
En annan sak jag funderar på är shuntventilen.. Jag har inte skaffat någon shuntautomatik än så jag reglerar det med ventilen, eller försöker i.a.f..
Tittar man på anliggningstermometern på utgående så är den alltid ungefär vad panntemperaturen är, oavsett om jag ställer ned ventilen på närapå minimum. Rören är alltid skållheta också så jag tror inte att det är termometern som visar fel.
Borde inte det vara betydligt svalare om man vrider ned shunten mot minimum? Eller tar det så pass länge innan den går ned i temperaur eftersom att den blandar med returvattnet som nästan är på samma temperaur?
Om cirkulationen är obefintlig så inträffar just det som du beskriver med shuntventilen. Den kommer inte fungera riktigt före du har en bra cirkulation mellan framledning och retur från radiatorsystemet..
Vad jag menar med instrypt är att alla radiatorer ska stypas så det går lagom mycket vatten in i radiatorn medans resten vandrar till nästa radiator, annars tar dina första radiatorer "all" värme från de andra. Dvs att värmen tar slut på vägen..
Vad jag menar med instrypt är att alla radiatorer ska stypas så det går lagom mycket vatten in i radiatorn medans resten vandrar till nästa radiator, annars tar dina första radiatorer "all" värme från de andra. Dvs att värmen tar slut på vägen..
Tycker nog att alla radiatorerna får värme nu, det blir varmt som en bastu i alla rum i.a.f...
Men jag blir inte klok på det där med shunten..
Ska försöka förklara nuvarande läge:
Inne i huset är alla element varma och det blir varmt som satan i alla rum, rören är riktigt varma.
Enligt anliggningstremometern som skickas det ut vatten med ungerfär tanktemperatur-5 grader. Enligt anliggningstermometern på returen så ligger den c:a 10-15 grader under utgående.
Oavsett vad jag gör med shuntventilen så ligger det kvar på samma temperatur enligt termometern även om jag drar ned den till precis ovanför minimum, jag kan heller inte känna någon temperatursänkning på rören efter shunten eller inomhus på rören.
Vrider jag ned shunten i bottten förändras heller inte tempen enligt termometern, inte heller rören i pannrummet känner jag någon skillnad på, dock blir det direkt svalare i huset och även returen sjunker i temperatur.
HUR kan det komma sig att det går ut hetvatten trots att shunten bara ska köra in returvatten och hur kommer det sig att detta hetvatten inte når huset? Det känns snarare som att hela cirkulationen i princip avstannar om jag "stänger" shunten, typ att den istället stänger flödet för returen men fortfarande släpper på tankvattnet. Det är det enda jag kan komma på som skulle ge ett beteende med sjunkande inomhustemp, sjunkande temp på returen i pannrummet men oförändrat och fullt pådrag på tankvattnet.
Men jag blir inte klok på det där med shunten..
Ska försöka förklara nuvarande läge:
Inne i huset är alla element varma och det blir varmt som satan i alla rum, rören är riktigt varma.
Enligt anliggningstremometern som skickas det ut vatten med ungerfär tanktemperatur-5 grader. Enligt anliggningstermometern på returen så ligger den c:a 10-15 grader under utgående.
Oavsett vad jag gör med shuntventilen så ligger det kvar på samma temperatur enligt termometern även om jag drar ned den till precis ovanför minimum, jag kan heller inte känna någon temperatursänkning på rören efter shunten eller inomhus på rören.
Vrider jag ned shunten i bottten förändras heller inte tempen enligt termometern, inte heller rören i pannrummet känner jag någon skillnad på, dock blir det direkt svalare i huset och även returen sjunker i temperatur.
HUR kan det komma sig att det går ut hetvatten trots att shunten bara ska köra in returvatten och hur kommer det sig att detta hetvatten inte når huset? Det känns snarare som att hela cirkulationen i princip avstannar om jag "stänger" shunten, typ att den istället stänger flödet för returen men fortfarande släpper på tankvattnet. Det är det enda jag kan komma på som skulle ge ett beteende med sjunkande inomhustemp, sjunkande temp på returen i pannrummet men oförändrat och fullt pådrag på tankvattnet.
Har kollat lite ytterligare på den där shunten..
Det går ju att lossa "vredet" och lyfta bort graderingsskivan (som sitter fast med några piggar), graderingsskivan kan ju vridas runt hur som helst och likaså själva ventilen när skivan väl är loss.
Kan det vara så att rörkrökaren ställt in ventilen fel? Om ja, kan man vrida det hela rätt och hur vet man vad som blir rätt?
Det går ju att lossa "vredet" och lyfta bort graderingsskivan (som sitter fast med några piggar), graderingsskivan kan ju vridas runt hur som helst och likaså själva ventilen när skivan väl är loss.
Kan det vara så att rörkrökaren ställt in ventilen fel? Om ja, kan man vrida det hela rätt och hur vet man vad som blir rätt?
Du har säkert en sån här shunt. Till radiator måste vara till höger eller vänstet. retur + värme kan du sätta hur som på de 2 som blir över. Finns en markering på axeln om du tar bort vredet, den stämmer exakt mot baffeln i shunten. Shunten fungerar så att du antingen stryper retur eller värme. för 0 värme måste då markeringen på axeln stå mot värmeingången, för full värme ska markeringen stå mot returen. vänd plastbrickan under vredet så det passar din inställning.
Sent from my GT-I9000 using Tapatalk
Sent from my GT-I9000 using Tapatalk
Tackar för svar!
Jag kom precis in och läste ditt svar, var ute och fipplade lite med shuntventilen..
Fick tag i denna, inte exakt min men samma stillverkare:
http://www.lkacaso.se/Global/LK_Acaso/Produktdatablad/TERMOMIX DS_CS (SE) 200408.pdf
Rörkrökaren hade satt min i läge "Fördelning", d.v.s. att den styrde tankvattnet mer eller mindre MOT returen... När allt tankvatten styrdes mot returen (d.v.s. shuntens dåvarande minimumläge) så ströps utvattnet helt och pumpen fick jobba mot ingentind, d.v.s började suga in luft. Det förklarar också varför det började "svirvla" så in i helvete om jag vred shuntventilen mellan max-min.. Ju mer jag ströp av vattentillförseln för pumpen ju mer sög den in luft då den inte hade tillräckligt med vatten, alltså sög mot en "stum" vattenledning.
I och med detta borde jag ha fått svar på två saker.. Varför det blev så in i helvete varmt inomhus vad jag än gjorde och dels varför det var så förbannat med luft i systemet hela tiden.
Jag kom precis in och läste ditt svar, var ute och fipplade lite med shuntventilen..
Fick tag i denna, inte exakt min men samma stillverkare:
http://www.lkacaso.se/Global/LK_Acaso/Produktdatablad/TERMOMIX DS_CS (SE) 200408.pdf
Rörkrökaren hade satt min i läge "Fördelning", d.v.s. att den styrde tankvattnet mer eller mindre MOT returen... När allt tankvatten styrdes mot returen (d.v.s. shuntens dåvarande minimumläge) så ströps utvattnet helt och pumpen fick jobba mot ingentind, d.v.s började suga in luft. Det förklarar också varför det började "svirvla" så in i helvete om jag vred shuntventilen mellan max-min.. Ju mer jag ströp av vattentillförseln för pumpen ju mer sög den in luft då den inte hade tillräckligt med vatten, alltså sög mot en "stum" vattenledning.
I och med detta borde jag ha fått svar på två saker.. Varför det blev så in i helvete varmt inomhus vad jag än gjorde och dels varför det var så förbannat med luft i systemet hela tiden.
Liknande trådar
-
Flytta på vattenburet element, avluftning
Värme allmänt -
Stopp i avloppet på nytt Attefallhus, luftning saknas
Vatten & Avlopp -
Går det att bygga ett nytt hus utan vattenburet system?
Värme allmänt -
Koppla in nytt vattenburet element.
Värme allmänt -
Fungerar detta? (avluftning & nytt avlopp)
Vatten & Avlopp