Hej,

Är på jakt efter luftkonditionering till primärt ovanvåningen (bastu över 30c),nedanvpningen bonus om det blir något svalare med.

Var är bäst placering av utblåset baserat på planskissen nedan?
Samt ska man bara köpa en enkel kykpump eller en vanlig luftvärmepump som klarar både och? Är ju många tusenlappar som skiljer.

Idag värms huset från 2014 upp av frånluftspump samt fjärrvärme, det är ett 1,5 plan på 118kvm I södra Sverige.
 
  • Planskiss över nedervåningen i ett hus med markerade rum som kök, vardagsrum och hall.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Planskiss av en övervåning med tre sovrum, allrum, badrum, och trappa, markerat för diskussion om utblåsets placering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det råder nog ingen tvekan om att en luftvärmepump ger bäst kyleffekt. Du får en vettig maskin med installation för kanske 15 000 kr.
Vanligtvis brukar man sätta dom vid trappan. Tänk på att det fläktar rätt bra vid utblåset.
 
E etompau skrev:
Det råder nog ingen tvekan om att en luftvärmepump ger bäst kyleffekt. Du får en vettig maskin med installation för kanske 15 000 kr.
Vanligtvis brukar man sätta dom vid trappan. Tänk på att det fläktar rätt bra vid utblåset.
Hej!

Den billigaste luftvärmepumpen jag hittar hos polarpumpen med installation är runt 20k, 15k är för en AC som ej värmer på vintern. Frågan är om jag behöver en som värmer också?

Anledningen att jag frågar är för att jag förstått det som att det spelar roll, då varmluft stiger och kalluft sjunker. Tänker då att trappan kandke funkar för värme, men ibte kylning så bra, särskilt om tyngdpunkten ska ligga på ovanvåningen som blir helt klart varmast.
 
Du kan alltid maila polarpumpen, de brukar vara hjälpsamma. Vilka rum är prioriterade? Var blir det varmast?
 
Jo, men jag söker blandad kunskap, åsikter och erfarenhet från verkliga livet :) de vill ju ändå vara sälja!

Prioriterat är alltså ovanvåningen, som kanske är ca 60kvm.
 
  • Gilla
Hammarfall
  • Laddar…
Jag hade inte satt den i trappan när kyla är det primära. Mycket kalluft kommer att rinna ner för tappan ändå. Hos oss använder vi dörren in till sovrummet för att leda in kalluften dit medan llvp sitter i vårat”allrum”. Så det vore bra att se hur era dörrar sitter och om det isf går att räkna ut var innedelen skulle sitta bäst. Men någon stans i allrummet tror jag blir bäst.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Jag har ren ac i ett av sovrummen uppe. Det rummet blir kallt och kylan går att sprida ut över allrum och till viss del andra rum på övervåningen. Från början hade vi öppet i trappan, men märkte ganska stor skillnad när vi sen satte upp ett draperi i trappöppningen för att behålla kylan där uppe. Jag tror också det är mycket svårt att kasta upp kylan från trappan. Bästa allroundplacering är nog allrum uppe, sätt draperi vid trappan och eventuellt fler fläktar för att få runt det i rummen på övervåning. Med den placeringen kan du säkert också få en del värme i huset om du väljer att köra på en vanlig luft/luft.
Min rena a/c (en midea on/off) är MYCKET bullrig och det går inte att sova i det rum där utedelen sitter på väggen utanför. Det bullrar en del på hela övervåningen, men uthärdligt.
Luft/luft med inverter är säkert betydligt tystare. Kolla ljudnivån innan köp!
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Har provat att med hjälp av en golvfläkt på stativ få upp kyla till övervåning och det gick! Men det var större öppning än en trappa och det är halvöppen planlösning uppe. Fläkten behövde ha minst fläktfart 2 av 3 och placeras mitt i kylblåset och vinklas ganska rejält med stöd över en stol för att få upp kylan, min bättre hälft hade synpunkter på arrangemanget...
 
D rob_t_j72 skrev:
[länk] platser/mitsubishi_fh25_kampanj/81579142 [länk] Blocket kan ha bra erbjudanden i ditt område också? Det verkar som ytterväggen i allrummet är bästa placering för innerdelen med tanke på spridning till alla rum, en del kyla kommer att rinna nerför trappan.
Yttervägg en är snedtak, det kandke inte är bra?
Jag tänker mig antingen höger vägg i allrummet, eller ovanför dörren till klädkammaren (KLK)
 
Min sitter vid snedtak ca 70 cm från golv och det funkar bra hos mig.
 
M Mardigan skrev:
Min sitter vid snedtak ca 70 cm från golv och det funkar bra hos mig.
Okej, jag hade dock gärna sett att inte ha utedelen på trädgårdssidan av huset, mao på uteplatsen. På höger sida blir det nog bättre att leda ner rören på husets kortsida...

Får nog försöka få en installatör att komma och kika på förutsättningarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.