Hej
Skulle vilja vädra lite åsikter om vart det är bäst att ta in luften till huset...

Håller på att bygga om huset och drar då in mekanisk TF-ventilation ....
utblåset är inga problem... bara att skicka ut vart som helst...

Kluriga är vart jag lämpligast skall ta in luften ....

Jag har gatan norr om huset ....... =avgaser
gården e störst mot söder ....... = hett på sommaren
garaget ligger på husets västra sida..... Har det någon betydelse ????
östra sidan finns inget... men det e ju ganska nära gatan...

Är det fördel att ta in luften lågt eller högt.... marknivå eller tak..... (Ska elda med vedpanna)

Ser fram imot lite tankvärda åsikter,,,

///BG

Ingen expert, men åsikter har man ju alltid ändå:)
Du ska ta in luften så högt som möjligt iallafall, så varmluft och kalluft kan blandas. Kör du in det på markplan kan du nog åka skridskor på golvet medan du svettas om huvudet.
Den varma sommarluften kan du nog leva med och köra upp ventilationen en aning...men skönt att få lite solvärme på vintern gratis...Söder är mitt förslag. (Så resonerade jag när satte in vår ventilation..)

Tack för åsikten.... men inne i huset har jag inte nämt ... där kommer luften in i rummen 25 cm under taken ,,, har dragit in flexrör i gamla självdragskanalerna i skorstenarna å pluppat ut dom strax under tak...

I vanliga fall brukar man om det är möjligt att sätta intag på norr sidan, då man kan få lite svalare luft på sommaren.
Om du eldar så kan du ju kolla i vilken riktning det brukar blåsa mest i. (Hemma är det 90% av tiden sydvästlig riktning.)
Sen sätter du intaget så att det hamnar "innan" skorstenen.
Sätt inte intaget i marknivå utan försök att få upp det så högt upp som möjligt. tex på en gavel sida av huset.
Avgas partiklar tar ett F7 filter så det behöver du inte oroa dig för.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.