ECM52. Sitter monterad i taket upp på vinden. Men varifrån ska jag ta friskluften?

Står i manualen att luften ska vara "behandlad" och får inte vara för kall, känns då dumt att ta den från vinden eller?

Ska jag ta in-luften från inneluften några meter bort från Skystaren bara och sätta en ventil ner till övervåningen?

Ska köra både kyla och värme.
 
En takkassett bygger man väl in i innertaket? Och den cirkulerar inomhusluft för att antingen värma eller kyla. Någon friskluft kommer då inte in i huset den vägen.
 
J Josth skrev:
En takkassett bygger man väl in i innertaket? Och den cirkulerar inomhusluft för att antingen värma eller kyla. Någon friskluft kommer då inte in i huset den vägen.
Takkasseten har inbyggt separat luftintag som går ut på sidan av kasseten, 20% av luftintaget kommer därifrån.

Mitt innertak är under här fallet vinden, dock är ju luften onödigt kall där vintertid och säkert onödigt varm sommartid.

Eftersom de flesta andra fläkkonvektorer tar luften runtomkring utblåset så antar att det borde vara ok att då dra kort kanal säg 2m bort och ta det in ifrån ventil ner från taket in i övervåningen?
 
Ok, du har rätt i att det står att det går att ansluta tilluft. Dock gäller att "• Friskluften ska vara behandlat och filtrerad och får inte vara för kall", dvs det blir olämpligt att direkt ansluta uteluft i Sverige då det kan bli förhållandevis kallt. I så fall tilluft via t.ex. ett FTX-aggregat först. Att förbättra luftcirkulationen inomhus genom att koppla tilluftsintaget till ett don en bit bort på övervåningen borde absolut fungera bra. Men den bör också filtreras för att få bort damm etc om inte luften passerar det inbyggda filtret först?.
 
Fick svar från Eveco. Den där inloppet ska enbart användas som tillskott via separat system, ex FTX. Så all luft den behöver tar den själv upp från befintliga uttag ner i rummet.

Dom trodde inte ens den suger in luft via den kanalen, utan måste tryckas in från annat aggregat.
 
Bra att du kollade upp detaljerna med de som kan modellen. Beror ju på hur den är konstruerad inuti.
 
  • Gilla
addee
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.