Vi tog över ett 1909-hus i somras. Det är inga direkt synliga problem på kallvindarna, men när man kollar fuktmätarna så visar de ju väldigt höga värden alltid. Eftersom det är sticketak/spåntak med tegel ovanpå så andas väl taket väldigt bra. Det finns ingen plast i huset och det är självdrag, paxfläktar i både badrummet och gästtoaletten.
Vi har tre vindar, en stor i norrläge och vindar på var sida om balkongen i söderläge. Det är framför allt vindarna i söderläge (sonens och dotterns) som har högre luftfuktighet. De har stora luckor som är otäta, men jag har provat o täta för att se om det blir någon skillnad, vilket det inte blir.
Takstolarna har 14% och läkten 13,9% fuktighetshalt.
Kan jag göra något åt detta? Bör jag göra något åt detta?
Senaste renoveringen här är snart 10 år sedan, så tydligen lever det i harmoni.
Kan tillägga att mätarna jag har är Sonoff SNZB-02, kanske inte de mest tillförlitliga =)
Vi har tre vindar, en stor i norrläge och vindar på var sida om balkongen i söderläge. Det är framför allt vindarna i söderläge (sonens och dotterns) som har högre luftfuktighet. De har stora luckor som är otäta, men jag har provat o täta för att se om det blir någon skillnad, vilket det inte blir.
Kan tillägga att mätarna jag har är Sonoff SNZB-02, kanske inte de mest tillförlitliga =)
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "fuktmätarna"
![](https://cdn.shopify.com/s/files/1/0424/7398/0064/products/fuktmatare-dt-125-elma1_180x.jpg?v=1657790730)
Fuktmätare
Fuktmätare är precisionsverktyg som används för att mäta fuktnivåer i olika material, som exempelvis trä, betong och gips. Detta är särskilt viktigt inom byggbranschen för att förebygga mögel- och rötskador, men även inom jordbruket
Läs mer
Tycker att 14% i januari låter jättebra! Kring 17% kan det börja bli riskabelt och det händer på vintern på kalla vindar. På mina 25 år som fuktutredare tror jag ändå inte att jag sett en enda skadad vind med sticketak. Dessutom verkar gammalt trä vara tåligare.B baumann81 skrev:Vi tog över ett 1909-hus i somras. Det är inga direkt synliga problem på kallvindarna, men när man kollar fuktmätarna så visar de ju väldigt höga värden alltid. Eftersom det är sticketak/spåntak med tegel ovanpå så andas väl taket väldigt bra. Det finns ingen plast i huset och det är självdrag, paxfläktar i både badrummet och gästtoaletten.
Om du ska göra nåt? Undvik tilläggsisolering, täta alla (större) luftläckage inifrån, håll fläktarna igång och ändra inte på nåt! Har det klarat sej så bra i 116 år ska du inte skapa nya problem nu!
Det är här det spännande kommer in. Vi har ett extremt kallras via taket/golvet mellan våningarna. Det blåser ju rakt in via vinden ner i golvet och kyler ner ovanvåningen. Vi kan hålla 22 grader där nere men runt 17-18 där uppe. Så min tanke är att lyfta brädorna på kattvindarna och få ner någon form av vindduk för att att dämpa blåsten. Att det bara är nån decimeter isolering är inga problem, det blir varmt och gött när det inte blåser. Hur tror du detta kan påverka vindarna?, det kommer väl fortsätta att blåsa genom stickorna och lufta ändå? Där finns ju även luftspalt bakom snedtaken upp mot nocken. Alternativt om man isolera taket hela vägen ner mot takfoten och gör om kallvindarna till varma?K Kajsas husse skrev:Tycker att 14% i januari låter jättebra! Kring 17% kan det börja bli riskabelt och det händer på vintern på kalla vindar. På mina 25 år som fuktutredare tror jag ändå inte att jag sett en enda skadad vind med sticketak. Dessutom verkar gammalt trä vara tåligare.
Om du ska göra nåt? Undvik tilläggsisolering, täta alla (större) luftläckage inifrån, håll fläktarna igång och ändra inte på nåt! Har det klarat sej så bra i 116 år ska du inte skapa nya problem nu!
Det är risken för kondensutfällning som är oroande. Du kan inte bara gå och stirra dig blind på RH värdet, det är bara ett av mätvärdena, det andra är temperaturen, som ska in i en beräkningsformel där du räknar ut den så kallade daggpunktstemperaturen. Det är skillnaden mellan den och aktuell temperatur som är intressant att följa (logga) under en längre tidsperiod och hela årstider. Då får du svar på om du ligger i riskzonen för kondensutfällning. Du kan ha höga RH värden men ändå inte få kondensutfällning
Eftersom du redan har Sonoff SNZB-02 (samma som jag har installerat förrra året faktiskt) så har du kanske förutsättningarna för att börja logga mer metodiskt och vetenskapligt
Info om daggpunktstemperaturen och hur man beräknar den finns på många ställen, här tex:
https://www.de-ijssel-coatings.se/y...krivning/relativ-luftfuktighet-och-daggpunkt/
Nedan kan du se hur det ser ut hos oss på vinden resp krypgrunden. Jag har även motsvarande sensorer från Telldus installerade där sedan flera år och jag tycker dom mäter ungefär lika allihopa. Så bättre än ingenting. Spontant har vi torrt, friskt klimat både i grunden och på vinden men på vinden fluktuerar daggpunktstemperaturen mer, det är stabilare i grunden. I nuläget kan man se att jag bara ligger ungefär 1,5 grader ifrån kondensutfällning på kallvinden. Går jag upp dit är dock allt torrt och fint, finns inget som är fuktigt
Eftersom du redan har Sonoff SNZB-02 (samma som jag har installerat förrra året faktiskt) så har du kanske förutsättningarna för att börja logga mer metodiskt och vetenskapligt
Info om daggpunktstemperaturen och hur man beräknar den finns på många ställen, här tex:
https://www.de-ijssel-coatings.se/y...krivning/relativ-luftfuktighet-och-daggpunkt/
Nedan kan du se hur det ser ut hos oss på vinden resp krypgrunden. Jag har även motsvarande sensorer från Telldus installerade där sedan flera år och jag tycker dom mäter ungefär lika allihopa. Så bättre än ingenting. Spontant har vi torrt, friskt klimat både i grunden och på vinden men på vinden fluktuerar daggpunktstemperaturen mer, det är stabilare i grunden. I nuläget kan man se att jag bara ligger ungefär 1,5 grader ifrån kondensutfällning på kallvinden. Går jag upp dit är dock allt torrt och fint, finns inget som är fuktigt
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden