Ska isolera tak. Jobbar innifrån och har tagit ner iinnesponten och hyvelspån. Så takspont är blottat, vad finns det att välja på att sätta upp så det blir luftspalt innan jag isolerar, har läst om färdiga luftavledare i nåt pappersmaterial. Jjag har bara byggmax, jem & fix och webben att handla från. Nåt tips på nåt som går fort att få upp?

Mats-S
A ankan678 skrev:
Nåt tips på nåt som går fort att få upp?
hmm ... tror att du får låta det här ta den tid det tar, blir det fel så kan det går riktigt illa med ett ruttnande tak som följd.

Här är en bra sida som beskriver olika scenarier:
https://gds.se/spara-energi/isolering/isolering-skydda-isoleringen-med-vindpapp

Lättaste och snabbaste är nog att använda isolering med vindpappen påklistrad från början:
https://www.bygghemma.se/hus-och-by...ull/byggrulle-med-vindskydd-rockwool/p-742857
Men det är nog inte den billigaste varianten ... ;-)

Byggrulle har man som översta lager för att få luften att stå stilla, få mindre damm från isoleringen och att man enklare ska se om man har läck i taket. Håll dig till skiva för att göra luftspalten, lägg fiskfjäll.

Har hittat luftspaltsskivor. Verkar ju smidigt. Men jag behöver väldigt lite och det verkar vara svårt att få. Det är ca 2,5m X 2,5m bara som jag behöver.( gammalt kattvindsutrymme)

Du kan ta vilken tunn masonitskiva som helst du har hemma.

Jag tänkte med att ta lite vad man har men sen läste jag om nån som använt board och det hade möglat som bara den... då det bara är ett litet utrymme, så funderar jag på nåt folie/papper på rulle. Med några läkt mellan takbalkarna, det är lite bökigare, men billigare. Fast jag fattar inte om det är skillnad på tak och vägg skydd...

Hejsan. Det blev en rulle med nån vindavvisare. Hursomhelst. Vad kan man ha som ångspärr. Jag trode jag hade plast kvar efter tidigare renovering, men hittar inte rullen, dock har jag en rulle med annan plast, mycket tunnare men ändå plast:rofl:. Jag behöver bara ha till ca 2,5×2,5 meter och känns onödigt att åka 10 mil för att köpa en hel rulle när det ändå är så lite som behövs...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.